Rozhovor: „Plavání novorozenců a miminek je přirozené, děťátko se krásně uvolní a zklidní,” doporučuje vodní aktivity pro nejmenší Štěpánka Štrougalová
Štěpánka Štrougalová je průkopníkem v metodice kojeneckého plavání a konzultantem při tvorbě jeho hygienických norem. Provozuje v Praze několik vlastních bazénů, které jsou proslulé špičkovou kvalitou vody, výukou plavání dětí od 2 měsíců do 15 let, vybavením i perfektním zázemím pro pobyt rodin s malými dětmi.
O čem je vlastně plavání novorozenců a miminek?
„Většina dětí se odmalička ráda koupe – je to jejich přirozenost. Vždyť, než přišly na svět, strávily ve vodě dlouhých devět měsíců. A začít můžete hned po šestinedělí! Doporučovaný věk pro vaničkové „plavání“ je od 6. do 8. týdne věku dítěte. Přecházet na „plavání“ do bazénku se může s ukončeným pátým měsícem.
Na vaničkové „plavání“ existuje propracovaná a léty ověřená metodika. Instruktorka vám vždy ukáže nové prvky, které pak můžete zařazovat do svého domácího koupání. Jde o to, abyste si byli v jednotlivých úchopech naprosto jistí, věřili si a tuto sebedůvěru a pohodu mohli přenést na své miminko. Základem lekcí je sice „plavání“, ale jejich součástí by měly být i základní prvky kojenecké masáže, informace o správném nošení miminka a v závěru každé lekce by vám měla instruktorka vysvětlit i vhodné formy, jak dítě odmalička otužovat.
Plavání pro seniory - ideální aktivita pro lidi nejen staršího věku
Plavání pro začátečníky: Jak plavat správně, aby vás nebolela záda a zpevnili jste si tělo
Plavání pro děti - prospěšná aktivita, nebo hazardování se zdravím?
Plavání miminek je první komplexní pohybová aktivita pro děti víceméně od narození a jednoznačně se řadí mezi ty úžasné a neopakovatelné zážitky pro miminko i rodiče. Děťátko se při plavání téměř okamžitě krásně uvolní a celkově zklidní a při společné činnosti, která je příjemným zpestřením dne, se navíc prohlubuje citová vazba mezi dítětem a rodičem.“
Jaké jsou benefity takového plavání?
„Plavání kojencům prospívá – ze zdravotního pohledu u nich zlepšuje střevní peristaltiku, takže případné bolesti bříška jsou menší, podporuje (nikoliv urychluje) jejich psychomotorický vývoj, koordinaci, jemnou i hrubou motoriku, příznivě ovlivňuje srdeční a cévní systém. Hra ve vodě zároveň napomáhá k prevenci a případně k odstranění pohybových a vývojových nedostatků, protože se při ní zapojuje celý svalový aparát. Pohyb ve vodě také naprosto přirozeně podpoří chuť k jídlu a pravidelnost spánku.
Plavání je i způsob přirozeného postupného otužování – u novorozenců se schopnosti reagovat na chlad a udržovat tělesnou teplotu teprve vyvíjejí. Jestliže se však u nich naučíte tyto procesy citlivě, a přitom cíleně trénovat, budou miminka otužilejší, a tedy i méně náchylná k virovým onemocněním, protože se jim posiluje imunitní systém a celková odolnost organismu. A nezapomínejme, že díky prvkům záchrany a sebezáchrany je plavání důležitou součástí prevence utonutí.“
Nemůže pobyt ve vodě malému miminku nějak ublížit?
„Hygienické normy pro kojenecké bazény jsou u nás přesně dané vyhláškou a rodiče se nemusí ničeho obávat. U kojeneckého plavání působíme od roku 1988 a musíme konstatovat, že hygienické normy prošly vývojem a v současné době jsou kvalitativně na velmi vysoké úrovni. Dané, relativně přísné, požadavky na kvalitu vody jsou zcela opodstatněné. Můžete si sami zjistit, od jakého věku a do kterého bazénu mají děti povolený vstup. Hranicí bývá jeden rok a pak tři roky věku dítěte.
V centrech, která jsou specializovaná na kojenecké plavání, se můžete kurzů v bazénu účastnit od ukončeného pátého měsíce věku dítěte. Do té doby můžete využít nabídku tzv. vaničkového plavání. Ve vaničkách není voda nijak hygienicky upravovaná. Napouští se pro každé miminko nová z běžného vodovodního řadu a každý klub dbá na řádnou dezinfekci vany a hraček.“
Čím se voda ošetřuje? Může vůbec kojenec do klasického bazénu s chlorovanou vodou?
„U nás prochází bazénová voda 2x filtrací (přes pískové filtry a přes filtry s aktivním uhlím) a je 2x dezinfekčně ošetřena. Primární ošetření zastupuje v celém bazénovém systému nízká dávka chloru (při 0,3 mg/l) a dále ozon – prakticky nejúčinnější dezinfekční činidlo. Ozon je schopen zničit veškeré bakterie, viry a ostatní nežádoucí látky obsažené ve vodě. Zpět do bazénu se ozon může dostat pouze v minimálním zbytkovém množství (0,05 mg/l). Proto následuje filtrování/čištění vody přes aktivní uhlí. Aktivní uhlí je úžasná, ale nesmírně drahá část úpravny, ve které se z vody odstraní nejen ozon, ale právě i nežádoucí vázaný chlor. Je třeba dodat, že takto upravená voda je sledována přísnými hygienickými parametry, jež se pohybují na úrovni pitné vody.“
Jaká je teplota vody? A jak dlouho může kojenec ve vodě pobývat?
„Teplota vody ve vaničce se vždy přizpůsobuje vašim požadavkům. Můžete začínat na 37 °C a postupným otužováním se kolem šestého měsíce dostanete k 30 °C. Miminko je v úplných začátcích ve vodě přibližně 10 minut a tato doba se postupně prodlužuje až na 30 minut, což je doba, kdy víme, že dítě udrží pozornost a pro hru má i dostatek fyzických sil.“
Mohou plavat skutečně všechny malé děti, není to pro ně nějak nebezpečné? Případně, pro které děti není tato aktivita vhodná? Co třeba dítě s ekzémem?
„Při jakýchkoliv zdravotních pochybnostech je zapotřebí se před přihlášením do kurzů poradit se svým ošetřujícím lékařem. Z dlouholeté zkušenosti musím potvrdit, že děti s ekzémem (při dodržení všech hygienických zásad) zvládají pobyt ve vodě bez problémů. Pokud by voda měla negativní vliv na pokožku, určitě rodiče tuto informaci zaznamenají do druhé lekce, kdy u nás mají možnost využít výhod storno podmínek. Mnohem větší riziko, než v samotném vodním prostředí ale vidím v případné nedostatečné aklimatizaci po plavání. Rodiče by proto měli s dítětem, především v zimním období, dodržet po koupání minimálně 30minutové aklimatizační období v herně. A při odchodu z klubu opravdu nezapomenout dát mu na hlavu čepici.“
Miminko prý při styku s vodou automaticky zadrží dech. Nemůže se ale stát, že se při potápění omylem nadechne vody?
„Ano. Přirozená reakce je zadržení dechu. Může se samozřejmě stát, že si dítě lokne vody. Vůbec nic se ale neděje. Proto je důležité, aby rodiče v takovém případě zachovali klid. Dítě vodu vykucká a pokračuje spokojeně dál ve hře.“
Rozhodnu-li se pro plavání s miminkem, jak mám vybrat nejlepší plavecký kurz? Jak poznám dobrého instruktora?
„Dobrý klub nebo instruktorku vaničkování můžete najít na internetu či sociálních sítích, vhodná je ale konzultace s pediatrem a úplně nejlepší je doporučení od kamarádek. Pokud si informace zjistíte již v průběhu těhotenství, získáte cenný náskok. Všechny potřebné informace byste měli najít na webových stránkách daného klubu. Pokud ne, provozovatel vám na vaše otázky určitě rád odpoví. Při výběru klubu byste se určitě měli zajímat o to, kolik dětí je ve skupince, protože kvalitně odvedenou lekci lze zvládnout pouze s jejich přiměřeným počtem. Děti do 5 měsíců plavou ve vaničkách, kde je při lekci přítomna pouze rodina s miminkem a instruktorka. Děti do cca 18 měsíců by měly být ve skupince v maximálním počtu 4-6.
Určitě hned na začátku také zvažte, zda je pro vás plavecké centrum dobře dostupné, ať už MHD nebo autem (ověřte možnost parkování). A vyhněte se klubům, kde plavecká výuka probíhá formou drilu. Taková metoda nepřinese potěšení vám a už vůbec ne vašemu dítěti. A vždy berte jako nejdůležitější aspekt kvalitu daného klubu.
A jak se pozná dobrý instruktor plavání? Chce to kromě odborného vzdělání hlavně klid, rozvahu a citlivý přístup. Dobrý instruktor pozná během první lekce, zda je pro dítě vhodnější individuální přístup, nebo je pro něj dobrým impulzem přítomnost dalších nebojácných dětí. Zároveň musí odhadnout, zda je lepší více mluvit, nebo nechat situaci vyplynout tak, že dítě se rozpovídá samo. Osvědčilo se nám, když dítě při výuce inspirujeme přítomností jeho oblíbené hračky – umístíme ji na čestné místo u bazénu a vše jí ukazujeme. Dítě se jí tak může pochlubit jednotlivými, nově naučenými prvky. Když instruktor slyší od dítěte jen náznak strachu „já se bojím, já mám strach…“, nikdy neodpoví slovy „to nic není, skoč, to zvládneš, neboj se“, ale naslouchá pocitům a názorům dítěte a respektuje je. A protože má dostatek praxe, nemluví a jenom upraví obtížnost prvku. Postupnými kroky tak dokáže, že dítě vše překoná či udělá nevědomky samo…“
Využívají se při plavání miminek i nějaké pomůcky? Slyšela jsem, že například tolik oblíbený nafukovací kruh může být pro děti i nebezpečný. Co lze tedy použít místo něj?
„Aby byla výuka plavání radostná a probíhala formou hry, jsou její nedílnou součástí plavecké pomůcky a hračky. Všechny plavecké pomůcky jsou dobré. Ale pouze v tom případě, že se používají pro ten účel, pro který byly vyrobené. Jsou pomůcky a hračky pro zpestření výuky, pro motivaci, odstranění psychických zábran i pro experimentování s vodou jako takovou (zde je určitě oblíbenou pomůckou nafukovací kruh). Pak jsou tu profesionální pomůcky určené pro záchranné účely (sem určitě nafukovací kruh nespadá), pomůcky, které nám pomáhají konkrétně při výuce jednotlivých plaveckých způsobů, tedy jako dopomoc při postupu výuky od lehčího k obtížnějšímu (a tady nafukovací kruh opět nelze použít).“
Je pravda, že se dítě, které má za sebou v kojeneckém věku plavání, naučí rychleji plavat, nebo to s tím nesouvisí?
„Kojenecké plavání nemá sice za cíl učit děti plaveckým způsobům (ideální doba pro konkrétní výuku a souhru plaveckých způsobů nastává na rozhraní předškolního a školního věku), ale naučit je mít respekt z vody, vědět, jak se v ní a u ní chovat bezpečně vůči sobě i druhým, jak být s vodou kamarád… Při tom všem se ale děti už v tomto věku formou hry učí důležité základní plavecké dovednosti, bez nichž se jednotlivé plavecké způsoby nelze naučit. Tyto děti tak mají samozřejmě nespornou výhodu při návazné výuce jednotlivých plaveckých způsobů. Ale je důležité upřesnit, že jen v případě, pokud jsou správně technicky vedeny (například při dodržení splývavé polohy, při pravidelném dýchání do vody apod.). Pokud přijde dítě na plavecký kurz se zažitými špatnými pohybovými stereotypy (častým příkladem je šlapání vody víceméně ve vertikální poloze nebo pohyb pod vodou na velké vzdálenosti bez dovednosti pravidelného dýchání), následují pro další výuku spíše komplikace než radost. Musí se napřed rozbourat špatný pohybový stereotyp, a až pak se může přistoupit k další výuce. A zpravidla bývá velký problém dítě k technicky správnému pohybu motivovat.“
Pokud někteří z čtenářů nyní začali o plavání s miminkem uvažovat, co byste jim doporučila?
„Pokud máte možnost chodit se svým potomkem na plavání, určitě tuto aktivitu jemu i sobě dopřejte. Zažijete společně neuvěřitelně krásné okamžiky. A v dalších letech budete jako rodiče mnohem klidnější, až se vaše děti budou vydávat na výlety se školou, sjíždění řeky, dětské tábory nebo i s vámi na dovolenou k moři. Budete totiž vědět, že si vaše dítě bude umět u vody i ve vodním prostředí samo poradit a dokáže odhadnout své síly.“
Autor článku: Monika Poledníková
Diskuse k článku