Zdravá strava může být i uměleckým dílem. Jezte podle barev

 268Zdravá strava může potěšit i barevnými kombinacemi

Zdravá strava je jedním z pilířů naší kondice, a to fyzické i psychické. Jenže v tom, jak taková zdravá strava vypadá se už různá doporučení rozcházejí. Možná je to tím, že zdravá strava odráží naši individualitu a originální nastavení. Jednotný návod, jak zdravá strava a jídelníček s tím spojený mají vypadat neexistuje. My vám však pomůžeme se orientovat v tom, co existuje. Pokud si vezmete na pomoc barvy, můžete si namíchat tu správnou várku vitaminu, minerálů, stopových prvků, vlákniny, bílkovin, tuků i sacharidů.

Zdravá strava jídelníček – červená barva

Červená barva je barva energie, síly, divokosti, života a naší krve. Pokud tuto barvu obléknete navodí i atmosféru jiskřící sexualitou, dravostí či smyslností. Jak na tom jsou červené potraviny? Zdravá strava červené barvy obvykle podpůrně působí na kardiovaskulární systém, a to i díky vyššímu obsahu železa. Červené potraviny by naše zdravá strava měla obsahovat i proto, že blahodárně působí na naši imunitu (za to je zodpovědný vitamin C). Červené potraviny se doporučují i jako prevence řady onemocnění. Například rajčata obsahují lykopen (po tepelné úpravě se jeho dávka ještě zvětší), jež bojuje proti virům a podporuje činnost srdce. V malinách, jahodách, brusinkách či červeném zelí zase najdeme řadu flavonoidů, jež jsou silnými antioxidanty. Zajímavostí je, že červené potraviny lahodí našemu mozku, považuje je totiž za extrémně zdravé a výživné potraviny.

Zdravá strava jídelníček v červené barvě: Zařazujete recepty, jež pracují s červenými potravinami: červená řepa, rajčata, červené papriky, červená cibule, ředkvičky, červené zelí, červený pomeranč, červená jablka, červená čočka a fazole, chilli papričky.

Zdravá strava jídelníček – modrá barva

Modrá barva v sobě nese příslib dálek, nadhledu, ale také klidu a důstojnosti. Často se spojuje s našimi emocemi. Zatímco červená barva chuť k jídlu povzbuzuje, modrá je barvou, jež chuť k jídlu utlumuje. Ačkoli jsou modré potraviny plné výživných látek, nechává náš mozek naprosto v klidu. Pokud tedy držíte redukční dietu, hodí se obklopit se opticky modrou.  Zdravá strava v modré barvě obsahuje látky antokyanydiny a fenolové kyseliny. Mají vysoký antioxidační účinek, což našemu tělu pomáhá vypořádat se se škodlivými volnými radikály. Působí v našem těle protizánětlivě, což je zase prevencí řady chronických onemocnění, včetně problémů se srdce, rakovinného bujení či střevních obtíží. Zdravá strava jídelníček, který obsahuje modré potraviny pomáhá i s únavou, podporuje činnost mozku a též naši imunitu. V řadě případů (např. borůvky) přispívají ke zdraví očí. Modré potraviny zrychlují trávení, čímž snáze vypuzují toxické látky z těla.

Zdravá strava jídelníček v modré barvě: borůvky, ostružiny, červené hroznové víno, černý rybíz, švestky, višně a fíky

 2760Jezte podle barev. Zdravá strava může být i zábavná

Zdravá strava jídelníček – žlutá a oranžová barva

Žlutá barva je maximální dávka optimismu. Přináší do života energii, dobrou náladu, pozitivní myšlenky a víru v krásné zítřky. Pod vlivem žluté barvy nemůže být nic špatně, naopak v sobě objevujete (osvětlujete) řadu nových nápadů a možností. Zdravá strava žluté barvy a oranžové barvy má na nás hodně podobný účinek. Žluté potraviny umí detoxikovat, neboť pomáhají s trávením a vylučování toxických látek, díky vitaminu C povzbuzují myšlení, zlepšují obranyschopnost, bojují proti zánětům a slouží i jako prevence proti chronickým onemocněním. Oranžové potraviny mají velmi podobné účinky, do party však přibírají ještě betakaroten a další vitaminy ze skupiny B. Díky tomu tato zdravá strava pozitivně působí na naše vlasy, pokožku, oči, zlepšuje stav buněk (urychluje regeneraci). Vedle toho takto barevná zdravá strava obsahuje také hořčík, draslík, mangan a také dost vlákniny.

Zdravá strava jídelníček ve žluté barvě: banány, citróny, žluté papriky, kukuřice, cukrový meloun, ananas, žlutá jablka, pomelo, žlutý grep, hrách či cizrna, brambory, cibule, kurkuma, zázvor

Zdravá strava jídelníček v oranžové barvě: dýně, meruňky, pomeranče, mrkev, mandarinky, papája, mango

Zdravá strava jídelníček – zelená barva

Zelená je barva přírody. Přírodní národy mají pro zelenou ohromné množství názvů. Není se čemu divit, příroda se na zelené skutečně vyřádila. Zelená barva zklidňuje naši mysl – ne nadarmo se doporučuje alespoň jednou denně se dívat 10 minut do zeleně. Zelená na talíři má pro naše zdraví připravenu opravdu velkou dávku prospěšných látek. Vedle vitaminů, minerálních látek jsou to také antioxidanty (např. sulforafan) a také chlorofyl. Právě na něm je založena i zelená zdravá strava – superpotraviny jako chlorela a zelený ječmen. Zelené potraviny jsou podporou našeho trávení, zlepšují stav srdce, našeho mozku, uklidňují mysl a pomáhají se vyrovnat se stresem. Zdravá strava v zelené barvě také silně ovlivňuje náš imunitní systém (například růžičková kapusta patří mezi jeden z největších zdrojů vitaminu C – vyšší než citrusy).

Zdravá strava jídelníček v zelené barvě: hrášek, kapusta, růžičková kapusta, špenát, chřest, cuketa, pórek, saláty všeho druhu, avokádo, řapíkatý celer nebo brokolice

 Autor článku: Markéta Palatin


Stáhnout v PDF
Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Pro dodržení zásad pro získání souhlasu koncových uživatelů v EU bychom vás chtěli informovat, že tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte