Mgr. Miroslava Lívancová

Rozhovor: „Známka na vysvědčení říká jen to, na jaké úrovni něco dítě zvládá nebo ne. O něm samotném to nevypovídá,“ říká psycholožka Miroslava Lívancová

Konec školního roku a vysvědčení není pro každého radostným dnem. Jsou dokonce i děti, které se bojí jít domů. Je rozumné děti za vysvědčení trestat? Nebo je naopak za dobré vysvědčení rozmazlovat drahými dárky? Psycholožka Miroslava Lívancová má v této oblasti jasno.

Miroslava Lívancová je psycholožka s téměř třicetiletou praxí. Pečuje o dětské i dospělé klienty. Svoji praxi má v Berouně, ale míří za ní lidé i z dalekého okolí. Dlouhodobě se věnuje i lektorské činnosti v rámci projektů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a pracovníků v pomáhajících profesích.

Je tu konec školního roku a také vysvědčení. I když letos trošku zvláštního školního roku. Jak se na něj s ratolestmi připravit?

„Možná právě proto, že letošní, ale už i ten loňský školní rok, byly zvláštní, pak určitě podporuji, aby proběhlo nějaké jeho slavnostní ukončení. Už jen za to, že děti, ale i rodiče ty nelehké změny zvládly. Musím říct, že rodiny, se kterými se často i ve své praxi setkávám, nepřestávám obdivovat. I když přicházejí s tím, že vlastně něco nezvládli. Víte, není jednoduché spojit roli rodiče s rolí učitele, což často situace vyžadovala. Rodič na rozdíl od učitele je ten, který by spíše neměl hodnotit, což naopak role učitele vyžaduje. Proto se často stávalo, že děti v této roli rodiče nepřijímaly. Ne každé dítě pak je schopné se samo dobře řídit, a požadavky na tuto dovednost se v distanční výuce zesílily. Ve své praxi jsem ale často řešila (a ještě řeším) i u jinak bezproblémových žáků/ studentů (od prvňáčků po vysokoškoláky) úzkostně depresivní potíže, rezignaci, ztrátu smyslu života… Musíme si uvědomit, že opatření v souvislosti s epidemií prakticky „vypnuly“ s uzávěrou volnočasových aktivit možnost seberealizace, relaxace, možnost sociálních kontaktů, rozbil se rytmus, pravidelné návyky a to je příhodný terén pro vznik duševních potíží, nemocí. Tedy doporučuji, aby při výsledném bilancování (při vysvědčení) rodiče zohlednili nesnadné podmínky obou školních roků, byli k dětem i sobě laskavější a doporučuji: oslavte to spolu.“

Čtěte také:

Hypnóza - účinná psychologická metoda, nebo pouhé šarlatánství?

Horoskop na červen 2021: Jaký bude konec školního roku?

Dárek za vysvědčení? To je otázka…

Ne na každém vysvědčení se budou třpytit samé jedničky. Jak by měl rodič správně reagovat na známky, ať už jsou jakékoliv?

„Myslím, že rodiče, kteří se zajímají o studium svých dětí v průběhu celého školního roku, znají jejich silné i slabé stránky, znají jejich průběžný prospěch, nic na vysvědčení nepřekvapí. Tím vlastně odpovídám na otázku, jak překvapení z vysvědčení předcházet – zajímat se v průběhu celého školního roku, co dítě zvládá a nezvládá, a jak je mu možné pomoct. A co bych zdůraznila, známka říká jen, na jaké úrovni něco dítě zvládá, ale neříká nic o tom, kolik na tento výsledek muselo vynaložit úsilí. Pak není rozumné trestat dítě za trojku, nebo za čtyřku, pokud víme, že pro tyto známky udělalo maximum a na lepší výsledky pro tento předmět prostě nemá předpoklady. Snaha dítěte by měla být to jediné a správné kritérium, nakolik můžeme být s vysvědčením spokojeni.“ 

Každoročně se řeší, že některé z dětí nechce domů nebo se dokonce někde schovává, neb se bojí, jak rodiče na vysvědčení zareagují. Jak se dá této situaci předcházet?

„Je dobré dopředu si říci, jak očekáváme, že vysvědčení dopadne. Nemá smysl v tuto chvíli vyhrožovat dítěti: „jestli zítra přineseš…., tak si mě nepřej….“, kdy dítě už nemá žádnou možnost známky změnit. Čas na změnu byl všechny předcházející dny počínaje 1. září. A tak se s dítětem domluvme, co uděláme s neúspěchem, tedy jak se k tomu postavíme v příštím školním roce a pak si řekněme, co zítra asi bude stát za oslavu, aby se dítě mohlo spíš těšit než bát.“

A naopak – pokud jsme zvyklí potomka na konci školního roku za vysvědčení rozmazlovat, je to z psychologického hlediska vhodné a rozumné? V jaké hodnotě by nějaký případný dárek měl být? 

„Co se týká hodnoty dárků za vysvědčení, odvíjí se to asi od nastavení hodnot v rodině obecně, od finančních možností a zvyklostí rodiny. Podporuji ale, aby vždy byla oceněna snaha dítěte, jeho vnitřní investice. Motivující k maximálnímu výkonu není, když je úsilí nedoceněno, ale také když je naopak přeceněno, tedy když dítě získává dárky zadarmo.“

Jak dítě pozitivně motivovat k lepším známká v příštím roce? Nebo jak správně volit slova nad (ne úplně ideálním) vysvědčením, aby dítě o motivaci nepřišlo?

„Rodiče by měli vyzdvihnout silné stránky dítěte, aby si uvědomilo, o co se u sebe může opřít, na co se může spolehnout, z toho se skládá i jeho povědomí o sobě – utváří se zdravé sebevědomí. Popovídat si o tom, co se nepodařilo a hlavně proč, a jak to můžeme ovlivnit, vymyslet formu potřebné pomoci pro dítě. Hlavně bych se zdržela komentářů ve smyslu: „ty jsi úplný hlupák“, „z tebe nikdy nic nebude“. Uvědomte si, kolik řádků má vysvědčení a nejsou to tedy všechny dovednosti a schopnosti, které dítě má. Dát si pozor na to, abychom nemluvili jen o neúspěších a dobré známky zůstaly bez komentáře, což se často stává.“

Známky na vysvědčení nevypovídají nic o tom, jaké vaše dítě je

Jak se díváte na moderní trend – slovní hodnocení na vysvědčení? Lidé se dělí na zastánce a odpůrce. Je lepší než klasické známky?

Slovní hodnocení na vysvědčení mi dává smysl, minimálně u mladších školních dětí. Vystihuje lépe skutečný výkon dítěte. Je prostor popsat, co dítě ovládá a v čem ještě má mezery, ale zejména jde tak lépe ocenit ona zmiňovaná vnitřní investice dítěte – nakolik se snažilo. A to je skutečně motivující. A pak například u mimořádně nadaných dětí, které svými vědomostmi a dovednostmi přesahují daný postupný ročník, dokonce velmi doporučuji běžnou sumativní klasifikaci alespoň doplnit širším slovním hodnocením, protože jednička nic neříká o tom, kam až vědomosti/ dovednosti dítěte sahají, jen říká, že učivo daného ročníku zvládá výborně.“

Vzhledem k netradičnímu školnímu roku se hodně mluvilo i o tom, že by se děti měly učit o prázdninách, chodit na doučování a podobně. Co si o tom myslíte, nesebereme tím dítěti zbytečně kus prázdnin?

„Nemyslím si, že toto plošné opatření by bylo moudré a v zájmu všech dětí. Řada dětí si s distanční výukou poradila velmi dobře, dokonce měli lepší prostor si podle svého „rytmu“ a individuálních potřeb učivo lépe a rychleji procvičovat. A děti, které tento způsob výuky, který kladl větší nároky na samostatnost a sebeřízení, více vyčerpal, tím spíš si potřebují odpočinout, aby byly schopné znovu zapnout hlavu v novém školním roce. A nemluvím o učitelích, to by bylo na jiný článek…“.

Autor článku: Monika Poledníková



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Lunární kalendář

PONDĚLÍ 29. 04. 2024
kozoroh
Měsíc putuje znamením Kozoroha a je v ubývající fázi. Kozoroh má vliv na pleť, ale působí také na kolena, kyčle a klouby. Nepodnikejte dnes dlouhé…
více o tomto dni
ÚTERÝ 30. 04. 2024
kozoroh
Měsíc putuje znamením Kozoroha a je v ubývající fázi. Kozoroh má vliv na pleť, ale působí také na kolena, kyčle a klouby. Nepodnikejte dnes dlouhé…
více o tomto dni
STŘEDA 01. 05. 2024
vodnář
Měsíc putuje ve znamení Vodnáře a je v ubývající fázi. Vodnář působí na lýtka, kotníky a žíly. Nezatěžujte nohy dlouhým chozením a stáním. Vhodný den…
více o tomto dni
ČTVRTEK 02. 05. 2024
vodnář
Měsíc putuje ve znamení Vodnáře a je v ubývající fázi. Vodnář působí na lýtka, kotníky a žíly. Nezatěžujte nohy dlouhým chozením a stáním. Vhodný den…
více o tomto dni
PÁTEK 03. 05. 2024
ryby
Měsíc putuje znamením Ryb, je v ubývající fázi. Ryby mají vliv na chodidla a prsty u nohou. Udělejte si čas na jejich koupel a masáž. Věnujte se…
více o tomto dni
SOBOTA 04. 05. 2024
ryby
Měsíc putuje znamením Ryb, je v ubývající fázi. Ryby mají vliv na chodidla a prsty u nohou. Udělejte si čas na jejich koupel a masáž. Věnujte se…
více o tomto dni
NEDĚLE 05. 05. 2024
beran
Měsíc ubývá a putuje ve znamení Berana. Beran ovlivňuje hlavu, obličej, mozek, oči, nos a životní sílu. Trpíte-li na migrény, pijte hodně čisté vody…
více o tomto dni

Dobrý kontakt k tématu

Nejlepší sirupy do kávy si vyrobíte sami doma a za pár korun

No, pro mne je káva KÁVA a měla by i kávou zůstat, tj. s čistou chutí a vůní kávy. A že cukr do kávy nepatří? ...

Entezopatie

Dobrý den p. Jano jsem na tom stejně, bolesti,které mám snad všude. Jak jste vy na tom ?Příspěvek je starý 4 r...

Krabičková dieta – zdravé stravování bez vaření a počítání kalorií

Zdravé stravování jsem si vyzkoušela taky, objednávala jsem čtyři měsíce a s jídlem a výslednou váhou jsem spo...

Tipy, jak ušetřit při nákupu kosmetiky a neslevit na kvalitě

Hodně zajímavých slev je také na https://slevovykupon.net/

Přrodní látky na zvýšený cholesterol

Bylo mi doporučeno ať užívám fermentovanou rýži na snížení cholesterolu v krvi. Máte...

prací prostředky e shop

tam taky ráda objednávám. Líbí se mi, že je to eshop zamřěený celkově na ekologii a c...

prací prostředky e shop

taky si nemůžu vynachválit tu Tierra Verde :)
Zobrazit všechna témata

Nezapomenutelná žádost o ruku aneb Kde vyslovit „Vezmeš si mě?“

Chcete, aby vaše žádost o ruku měla jistý punc originality a došly vám nápady? Pak pro vás máme hned několik tipů, díky nimž pozdvihnete tak důležitý okamžik života na vyšší úroveň. Svůj způsob si v našem výčtu...

Nanotechnologie v domácnosti: Univerzální úklid s nano houbičkami

V dnešní zrychlené době si často nemůžeme dovolit ztrácet hodiny času nad úklidem. Naštěstí se vývoj rapidně posunul i v oblasti úklidu a přinesl s sebou revoluční pomocníky v podobě nano houbiček. Tito malý, a...

Sociální sítě u dětí: Kdy je povolit a jaká přináší rizika?

Sociální sítě jsou v 21. století tématem číslo jedna. Od jejich vzniku si na ně lidé velmi rychle zvykli, a tak jsou dnes nedílnou součástí mnoha životů. Kde je ale ona zdravá uživatelská míra a existuje nějaká...

Věříte v paranormální jevy? Psychologická fakta možná vaše přesvědčení vyvrátí

Proč i v 21. století věří stále tolik lidí na paranormální jevy? Psychologové mají na toto téma jasné vysvětlení, které vás možná ve výsledku překvapí. Nehledejte za ním však nic „duchařského“ ani abnormálního,...

Zlomeniny pánve

Pletenec pánevní je označení pro anatomickou strukturu prstencovitého tvaru, která leží na bázi páteře. Kost pánevní je párová a srůstá ve stydké oblasti. Kost je plochá a vznikla srůstem kostí kyčelní, sedací ...

Krémová polévka s krůtím masem a divokou rýží – vhodné pro diabetiky

Ve velkém hrnci (na středním plamenu) rozehřejte olej. Přidejte pokrájené houby (žampiony), celer, mrkev a šalotku. Vše promíchejte a restujte asi 5 minut. Dále vsypte do hrnce hladkou mouku, sůl, pepř a opékej...

Kvasinková infekce u psa: Jak ji rozpoznat a léčit?

Kvasinková infekce u psa bývá poměrně častým problémem. Když se včas a adekvátně neléčí, může se rozšířit a způsobovat nejedny nepříjemné kožní potíže. Ty zpravidla zasahují uši pejska, tlapky, kožní záhyby neb...

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…

Pocit vysvobození

Dneska bych si tu dovolila pár řádek o pocitu vysvobození. Každej si pod tim představí něco jinýho, ale já pod tim vidim jediný - vyjdeme ze svazujících myšlenkovejch okovů, který maj podobu strachu, předsudků, zloby, smutku a bůhví čeho ještě. Tyhle okovy si ostatně nasazuje téměř každej člověk zcela dobrovolně a pak mu dá sakra práci s tim něco udělat - respektive se jich zbavit.