Vzdělávací program Začít spolu – alternativa ke klasickému vzdělávání

Vzdělávací program Začít spolu – alternativa ke klasickému vzdělávání

Klasický způsob vzdělávání dětí na mateřských a základních školách je stále nejrozšířenější, má však řadu nevýhod. V České republice existují i školy, které zohledňují individuální potřeby žáků a výuku zajišťují podle alternativních vzdělávacích programů, například podle programu Začít spolu, který je u nás realizován od poloviny 90. let. Mezi takové školy patří i Základní a Mateřská škola Louňovice pod Blaníkem, která podle tohoto programu vyučuje již od školního roku 2006/2007. V čem se od klasické výuky liší a jaké jsou její přednosti?

Důraz na individuální přístup k dětem

Pokud narazíte na mateřskou či základní školu, která zajišťuje vzdělávání podle programu Začít spolu, počítejte s individuálním přístupem ke každému žákovi. Program je totiž koncipován tak, aby vytvářel podmínky pro vzdělávání dětí s různou mírou nadání, stejně tak s různými potřebami podpory i pomoci.

Dítě je chápáno jako tvůrce svého vzdělání a má možnost se na něm do určité míry samo podílet. Nedílnou součástí je také dobrý vztah s rodiči. Rodič je totiž chápán jako vítaný partner školy, který s ní úzce spolupracuje. Pedagogové pak působí jako průvodci dětí na jejich cestě za vzděláním, jsou jim oporou zdrojem zpětné vazby.

V čem se vzdělávací program liší od klasického modelu vzdělávání

Abychom pochopili vzdělávání podle zmiňovaného alternativního vzdělávacího programu v praxi, obrátili jsme se na ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem, která vyučuje podle tohoto programu již několik let. Jak tedy jeden den ve třídě vypadá?

Ranní kruh

Den začíná tzv. ranním kruhem, což je místo pro společné setkávání, kde se odehrávají různé aktivity. Délka denního kruhu trvá obvykle 10 až 20 minut podle druhu vykonávaných aktivit a potřeb dětí. V rámci tohoto bloku se mohou děti podělit o své zážitky z předešlého dne, vyjádřit své pocity, udržovat různé rituály. Tato úvodní část dne je skvělou příležitostí pro motivaci k tématu, o kterém se budou děti učit. Ranní kruh slouží zejména k usnadnění přechodu z domova do školy a k získání motivace na aktivity, které se budou konat během dne.

Integrovaná tematická výuka

Po ranním kruhu následuje integrovaná tematická výuka v délce jedné vyučovací hodiny. V této části dne děti pracují samostatně, ve dvojicích či malých skupinách. Pomocí různých metod a didaktických her si osvojují a procvičují učivo. Třída pracuje na společném zadání a rozvíjí znalosti z českého jazyka, matematiky, vlastivědy a přírodovědy, prvouky, ale také cizího jazyka.

Půlhodinová přestávka

Po tematické výuce následuje 30minutová přestávka, během které si děti odpočinou a naberou dostatek síly pro další vzdělávání. Volný čas mohou trávit venku nebo uvnitř budovy školy. Konkrétně ve škole v Louňovicích pod Blaníkem mají děti k dispozici i společenské hry či knihy.

Práce v centrech aktivit

Po velké půlhodinové přestávce čeká děti 60minutová práce v centrech aktivit, kde mají připravené úkoly související s tématem projektu, které aktuálně řeší. Dítě navštíví každý den jiné centrum a během stanoveného času řeší zadané úkoly. Každé centrum má svůj název a může se obměňovat, obvykle se jedná o centrum čtení a psaní, centrum matematiky, centrum objevů či výtvarný ateliér. Děti vzájemně spolupracují a rozdělí si role. Vzdělávací aktivity jsou stanové tak, aby vedly k přemýšlení i praktické činnosti.

Hodnotící kruh

Den ve třídě ve společném kruhu začíná i končí. V závěrečném hodnotícím kruhu děti prezentují svou práci a vyměňují si zkušenosti. V hodnotícím kruhu se aktivně zapojuje i učitel, který dětem předává cennou zpětnou vazbu a doporučení, chválí je či děkuje za pomoc. Děti se rozloučí a společně uzavřou jeden školní den.

Výuka probíhá s využitím různých vzdělávacích metod

Aby byla výuka podle zmíněného vzdělávacího programu efektivní, musí pedagogové využívat různé metody výuky. Základní a Mateřská škola Louňovice pod Blaníkem pak jako nástroje k naplňování cílů základního vzdělávání využívá metody projektového vyučování, genetickou metodu čtení, výuku matematiky dle profesora Hejného či vedení osobního portfolia.

  • Projektové vyučování – komplexní vzdělávací metoda, která je založena na propojení praxe a teorie. Žáci se věnují projektům na téma, které je důležité pro jejich každodenní život. Uplatňuje se při tom individuální i kolektivní práce.
  • Genetická metoda čtení – spočívá v hláskování slov. Dítě nejprve přehláskuje slovo, pak ho přečte dohromady, takže slova spojuje bez slabikování.
  • Výuka matematiky podle prof. Hejného – komplexní metoda výuky matematiky, která se řídí 12 základními principy. Děti objevují matematiku sami a s radostí, pracují se schématy v hlavě a staví na vlastních zážitcích.
  • Vedení osobního portfolia – žáci si vedou osobní portfolio, díky kterému mohou prezentovat výsledky své práce. Dítě se může kdykoliv podívat, jak řešilo konkrétní problém. Používá vlastnoručně vyrobené encyklopedie a pomůcky. Osobní portfolio slouží i pro rodiče, kteří si tak snadno udělají přehled o tom, čím se dítě aktuálně zabývá a co řeší.

Zaujala vás forma alternativního způsobu vzdělávání a chtěli byste se o něm dozvědět více? Podrobnější informace najdete na internetových stránkách zmiňované školy. Škola je otevřená veřejnosti, po předchozí domluvě může kdokoliv strávit část v hodinách a nasát přátelskou atmosféru.



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Lunární kalendář

ÚTERÝ 23. 04. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v přibývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte…
více o tomto dni
STŘEDA 24. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, dnes je úplněk. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
ČTVRTEK 25. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
PÁTEK 26. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
SOBOTA 27. 04. 2024
střelec
Měsíc putuje ve znamení Střelce, je v ubývající fázi. Plánujte, obchodujte, investujte, cestujte, kontaktujte staré přátele. Dopřejte si masáž nohou,…
více o tomto dni
NEDĚLE 28. 04. 2024
střelec
Měsíc putuje ve znamení Střelce, je v ubývající fázi. Plánujte, obchodujte, investujte, cestujte, kontaktujte staré přátele. Dopřejte si masáž nohou,…
více o tomto dni
PONDĚLÍ 29. 04. 2024
kozoroh
Měsíc putuje znamením Kozoroha a je v ubývající fázi. Kozoroh má vliv na pleť, ale působí také na kolena, kyčle a klouby. Nepodnikejte dnes dlouhé…
více o tomto dni

Přrodní látky na zvýšený cholesterol

Bylo mi doporučeno ať užívám fermentovanou rýži na snížení cholesterolu v krvi. Máte...

prací prostředky e shop

tam taky ráda objednávám. Líbí se mi, že je to eshop zamřěený celkově na ekologii a c...

prací prostředky e shop

taky si nemůžu vynachválit tu Tierra Verde :)
Zobrazit všechna témata

Náměsíčnost se týká dětí i dospělých. O co jde a jak si s ní poradit?

Náměsíčnost je druh parasomnie. Tedy porucha spánku, charakterizovaná nechtěnými aktivitami během fáze hlubokého spánku. Nejčastějším jevem je chození po pokoji nebo po bytě, ale člověk trpící náměsíčností si m...

Nezapomenutelná žádost o ruku aneb Kde vyslovit „Vezmeš si mě?“

Chcete, aby vaše žádost o ruku měla jistý punc originality a došly vám nápady? Pak pro vás máme hned několik tipů, díky nimž pozdvihnete tak důležitý okamžik života na vyšší úroveň. Svůj způsob si v našem výčtu...

Nanotechnologie v domácnosti: Univerzální úklid s nano houbičkami

V dnešní zrychlené době si často nemůžeme dovolit ztrácet hodiny času nad úklidem. Naštěstí se vývoj rapidně posunul i v oblasti úklidu a přinesl s sebou revoluční pomocníky v podobě nano houbiček. Tito malý, a...

Sociální sítě u dětí: Kdy je povolit a jaká přináší rizika?

Sociální sítě jsou v 21. století tématem číslo jedna. Od jejich vzniku si na ně lidé velmi rychle zvykli, a tak jsou dnes nedílnou součástí mnoha životů. Kde je ale ona zdravá uživatelská míra a existuje nějaká...

Dovolená na jaře? Proč ne! Volno má blahodárný vliv na naše tělo a čistí mozek

Letní dovolená je takový evergreen. Rádi někam vyrazíme a plánujeme si ji často prakticky už zkraje roku. Je vlastně tradice, že vždy v létě někam odjedeme a odpočíváme. Ale co si udělat dovolenou třeba právě t...

Nejlepší sirupy do kávy si vyrobíte sami doma a za pár korun

Pořádně hořkou a poctivou kávu bez příměsí si jistě dá rád každý. Jsou ale dny, kdy si i tu kávu chceme trošku ozvláštnit. A třeba si i trošku více osladit život. V takovém případě přijde jistě vhod sirup do ká...

Věříte v paranormální jevy? Psychologická fakta možná vaše přesvědčení vyvrátí

Proč i v 21. století věří stále tolik lidí na paranormální jevy? Psychologové mají na toto téma jasné vysvětlení, které vás možná ve výsledku překvapí. Nehledejte za ním však nic „duchařského“ ani abnormálního,...

Zlomeniny pánve

Pletenec pánevní je označení pro anatomickou strukturu prstencovitého tvaru, která leží na bázi páteře. Kost pánevní je párová a srůstá ve stydké oblasti. Kost je plochá a vznikla srůstem kostí kyčelní, sedací ...

Krémová polévka s krůtím masem a divokou rýží – vhodné pro diabetiky

Ve velkém hrnci (na středním plamenu) rozehřejte olej. Přidejte pokrájené houby (žampiony), celer, mrkev a šalotku. Vše promíchejte a restujte asi 5 minut. Dále vsypte do hrnce hladkou mouku, sůl, pepř a opékej...

Kvasinková infekce u psa: Jak ji rozpoznat a léčit?

Kvasinková infekce u psa bývá poměrně častým problémem. Když se včas a adekvátně neléčí, může se rozšířit a způsobovat nejedny nepříjemné kožní potíže. Ty zpravidla zasahují uši pejska, tlapky, kožní záhyby neb...

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…

Pocit vysvobození

Dneska bych si tu dovolila pár řádek o pocitu vysvobození. Každej si pod tim představí něco jinýho, ale já pod tim vidim jediný - vyjdeme ze svazujících myšlenkovejch okovů, který maj podobu strachu, předsudků, zloby, smutku a bůhví čeho ještě. Tyhle okovy si ostatně nasazuje téměř každej člověk zcela dobrovolně a pak mu dá sakra práci s tim něco udělat - respektive se jich zbavit.