Workoholismus ničí zdraví i vztahy. Jste workoholik? Udělejte si test!

workoholismus1Workoholismus postihuje častěji muže.

Přesčasy, stres a žádný volný čas. Pracovní vytížení trápí mnohé z nás. U některých ale přerůstá až ve workoholismus. A ten dokáže být velmi nebezpečný. Workoholik staví práci na první místo před rodinou, přáteli a svým osobním životem. Workoholismus může ničit vztahy, zdraví i celý náš život. Řekneme, jak se workoholismus pozná a jak se jej zbavit. Nevíte, jestli jste workoholik? Test v článku vám to prozradí. 

Workoholismus: Ztráta přátel, rodiny i zdraví 

Workoholik to v životě nemá jednoduché. Jeho životem se stává práce, všechno ostatní musí jít stranou. Bohužel, dnešní doba k workoholismu přímo vybízí. Zaměstnavatelé požadují maximální výkon a minimum volného času. Snadno se může stát, že po několika měsících usilovné práce zjišťujeme, že se workoholismus stal naším životním stylem. A rozhodně ho nepodceňujme. Čas a energie, kterou věnujeme práci, začne chybět někde jinde. Co všechno může workoholismus způsobit?

  • Rozpad rodinných vztahů. Upřednostňování práce nad svými nejbližšími má bohužel závažné důsledky. A není to jen workoholik, kdo o rodinné vztahy přichází. Na workoholismus doplácí i manželka či manžel, ale především děti.
  • Psychické obtíže. Neustálý chronický stres a tlak může způsobit úzkostnou poruchu, panické ataky, spánkovou paralýzu, nespavost ale i deprese.
  • Zdravotní problémy. Škodlivost dlouhodobého stres a tlaku v práci zná snad každý. Infarkt a autoimunitní onemocnění jako je roztroušená skleróza jsou jen jedny z mála. 

Workoholik může být i žena v domácnosti

Někdy se workoholismus objevuje kvůli namáhavé práci, která nás pohltí. Někdy je ale příčina hlubší. Workoholiků je totiž několik typů. Workoholik se může bát selhání, mít nízké sebevědomí a snažit se své nedostatky vykompenzovat pracovním nasazením. Jiný workoholik má rád pocit kontroly a úspěchu, kterému podřizuje vše. Co má ale každý workoholik společné, je ztráta vlastního života kvůli práci. 

  • Workoholik neusiluje o rovnováhu mezi prací a osobním životem. Pokud se o její dosažení naopak snažíme, jsme spíše pracovně vytížení, než workoholičtí.
  • Někteří psychologové dokonce popisují workoholismus jako sebedestruktivní závislost.
  • Workoholik nemusí být jen zaměstnanec nebo podnikatel. Workoholismus se týká i studentů či žen v domácnosti. Většinou jsou to perfekcionisté, kteří své činnosti věnují veškeré úsilí.
  • A jak se pozná workoholik od tvrdě pracujícího člověka? Workoholik narozdíl od pracujícího člověka není schopný emočně prožívat jiné situace, než práci. Například workoholický rodič nedokáže věnovat dětem tolik pozornosti a náklonnosti, jako svému zaměstnání. Workoholický kamarád zase mluví hlavně o své práci a nedokáže naslouchat našim problémům. 

workoholismus3Workoholismus.

Přečtěte si také pracovní horokop na rok 2020. A pokud vás zaujal, přečtěte si také čínský horoskop 2020 nebo evropský horoskop 2020, které také napoví, jak se vám povede v práci. 

5 kroků, jak zvládnout workoholismus

  1. Zamysleme se, co nám workoholismus dává a co naopak bere. Uvidíme, že negativa jako ztráta dobrých vztahů, vlastního času, koníčků a přemíra stresu, budou převažovat nad pozitivy. Budeme mít silnější důvody a motivaci, proč se chceme workoholismu zbavit.
  2. Ujasněme si, co je pro nás v životě důležité. Jsou to priority jako rodina nebo přátelé? Workoholismus nás o ně může připravit. Proto bychom nikdy neměli dávat práci na první místo.
  3. Zjistěme, jestli nám workoholismus nekompenzuje něco jiného. Nezahlcujeme se prací, abychom nemuseli řešit jiné problémy? Nenahrazuje nám práce vlastní rodinu, pocit úspěchu anebo radosti? Jestliže najdeme pravou příčinu, můžeme na ní zapracovat. Workoholismus pak vyřešíme rychleji a snadněji.
  4. Udržujme si od práce odstup. Alespoň 25% naší energie si schovejme na rodinu či koníčky. Víkendy či volné dny si nechejme pro svůj osobní život a od práce se odstřihněme.
  5. Bohužel, ne vždy je workoholismus jednoduché zvládnout. Nebojme se vyhledat pomoc odborníka, který nám dokáže pomoci. 

Jste workoholik? Test vám to pomůže zjistit 

Jestliže si chceme ověřit, zda jsme doopravdy workoholik, pravděpodobně už máme s pracovním nasazením problém. Ovšem pokud naše pracovní pozice vyžaduje dlouhé pracovní hodiny a maximální výkon, nemusí být chyba na naší straně. Problém nastává, kdy dobrovolně upřednostňujeme práci nad jinými aspekty našeho života. Jestli jste opravdu workoholik, test a jeho otázky vám budou nápadně připomínat váš život. 

  1. Jste nadšeni svou prací víc, než časem stráveným s rodinou, přáteli nebo jakkoli jinak?
  2. Jsou chvíle, kdy si dobíjíte svou energii prací a jindy se vám naopak nedaří nic dokončit?
  3. Berete si s sebou práci do postele? Pracujete i o svých volných víkendech? Nebo i na dovolené?
  4. Je práce tou činností, kterou rádi děláte nejlépe a nejvíce o ní mluvíte?
  5. Pracujete více než 40 hodin týdně?
  6. Přeměňujete své koníčky na podnikání s výdělkem?
  7. Přebíráte úplnou odpovědnost za výsledek vašeho pracovního úsilí?
  8. Přestala vaše rodina nebo přátelé očekávat, že přijdete včas?
  9. Berete nadbytečnou práci, protože máte obavy, že se to jinak neudělá?
  10. Podceňujete, jak dlouho bude projekt trvat, a poté spěcháte, abyste ho dokončili?
  11. Věříte, že je v pořádku pracovat přesčasy, pokud máte rádi to, co děláte?
  12. Nemáte trpělivost s lidmi, kteří mají kromě práce jiné priority?
  13. Bojíte se, že pokud nebudete tvrdě pracovat, ztratíte práci nebo selžete?
  14. Strachujete se neustále o budoucnost, i když se věci vyvíjejí velmi dobře?
  15. Děláte věci energicky a velmi soutěživě, i když jde jenom o hru?
  16. Jste podráždění, když vás lidé žádají, abyste přestali dělat svou práci a věnovali se něčemu jinému?
  17. Poškodily vaše dlouhé hodiny v práci vztahy s vaší rodinou nebo přáteli?
  18. Přemýšlíte o své práci v autě, při usínání nebo když mluví ostatní?
  19. Pracujete nebo čtete během jídla?
  20. Věříte, že více peněz vyřeší další problémy ve vašem životě.

workoholismus2Workolismus postihuje i ženy.

Workoholik: Test s 5 a více kladnými odpověďmi 

Pokud jste už na pět a více otázek odpověděli kladně, pravděpodobně jste workoholik. Test by pro vás měl být varovným signálem, že je na čase zpomalit a na problému začít pracovat. Jinak se můžete začít potýkat s fyzickými i psychickými problémy. Workoholismus není jednoduché překonat, ale změna vašeho životního stylu výrazně prospěje vašim vztahům, koníčkům, ale hlavně vám samotným. Nenechte práci, aby vás připravila o jiné, důležitější věci.

Workoholik: Test se 3 kladnými odpověďmi 

I celkem nízký počet kladných odpovědí může signalizovat problém. Sice nejste učebnicový workoholik, ale nemáte k němu daleko.Pokud se nezastavíte a nerozhodnete pro změnu, i z vás se za čas může stát workoholik. Test by pro vás měl být výstražným signálem. Workoholismus se odrazí na kvalitě vašeho života, úrovni stresu a v nejhorším případě i na vašem zdraví. 

Workoholik: Test se 2 a méně kladnými odpověďmi 

Můžete být klidní, workoholik nejste. Podařilo se vám najít rovnováhu mezi prací a vaším osobním životem. Zkuste si takové tempo udržet, aby se z vás v budoucnu nestal workoholik. Test ukázal, jste na dobré cestě.


Stáhnout v PDF

Chcete se zeptat na cokoliv k tématu? Obraťte se na naše poradce.

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Pro dodržení zásad pro získání souhlasu koncových uživatelů v EU bychom vás chtěli informovat, že tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte