Populární doplňky stravy: Serotonin vám udělá hezčí den. Poradíme, jak si můžete navýšit jeho hladinu v těle

img

Serotonin neboli hormon štěstí, je považován za jakýsi stabilizátor nálady. Hraje značnou roli v tom, jak se každý den cítíme. Pokud máme nižší hladinu serotoninu, můžeme se cítit unavení, bez nálady a v depresi. Je pro nás nezbytný. Pokud jej máme přirozeně málo, pak je vhodné využít vhodné doplňky stravy.

Serotonin je neurotransmiter. Tedy látka, která přenáší signály mezi nervovými buňkami. Serotonin se nachází nejen v centrálním nervovém systému, ale i v zažívacím ústrojí a v krevních destičkách. Tím, jak organismus stárne, klesá postupně i hladina serotoninu v těle. S postupujícím věkem je tedy vhodné využít doplňky stravy s touto látkou.

Doplňky stravy: Serotonin pod lupou

Serotonin v těle vzniká z esenciální aminokyseliny tryptofanu. Ten dopravujeme do těla především stravou. Běžně se vyskytuje v potravinách jako jsou ořechy, sýry či červené maso. Právě nedostatek tryptofanu může vést k nižší hladině serotoninu. Ve výsledku to může mít za následek poruchy nálady, úzkosti nebo deprese.

Čtěte také:

I štěstí můžete pomoci. Hormony štěstí lze totiž jednoduše doplnit!

Dostaňte rozbouřené hormony pod kontrolu! Stačí 30 minut denně s hormonální jógou

Endorfin, serototin a další hormony štěstí výrazně ovlivňují naši psychiku

Serotonin ovlivňuje každou část našeho těla – tedy přesněji řečeno fyzično i psychický stav. Rozhoduje jak o našich emocích, tak i o motorických dovednostech. Serotonin je považován za přirozený stabilizátor nálady. Napomáhá však i kvalitnímu spánku, pečuje o dobré trávení, reguluje úzkosti a pomáhá udržovat zdravé kosti.

Doplňky stravy: Co všechno serotonin umí?

Nálada:

Serotonin rozhoduje o tom, jak se budeme cítit. Jestli budeme šťastní a spokojení. Nebo jestli budeme mít deprese a špatnou náladu. Právě některá antidepresiva, která lékaři předepisují, fungují jako takzvaný selektivní inhibitor zpětného vychytávání serotoninu. Jedná se o nejčastěji předepisované antidepresivum. Tyto léky fungují tak, že blokují zpětné vstřebávání serotoninu. Ten tak zůstává déle aktivní. Zvyšuje se tím i hladina serotoninu v mozku. Nedostatek serotoninu může způsobovat i nespavost nebo bolesti hlavy, migrény.

Trávení:

Serotonin v těle napomáhá správné funkci hladkých svalů. Tím, mimo jiné, napomáhá trávení. Nedostatek serotoninu může mít vliv na některé druhy zažívacích obtíží, jako je například bolest břicha, problémy s trávením nebo zácpa. Serotonin pomáhá řídit funkce a pohyby střev. Nedostatek serotoninu může být i jednou z příčin, proč nám často není dobře a pociťujeme nevolnost.

Srážení krve:

Krevní destičky uvolňují serotonin, který pomáhá hojit rány. Serotonin má i vliv na správnou srážlivost krve.

Zdraví kostí:

Serotonin se podílí na zdraví kostí. Avšak značně zvýšená hladina serotoninu v kostech může mít podíl na vzniku osteoporózy.

Libido:

Nízké hladiny serotoninu v těle bývají spojovány se zvýšeným sexuálním apetitem. Zatímco zvýšené hladiny serotoninu jsou spojeny se sníženým libidem.

Doplňky stravy: Hormon štěstí, serotonin, v akci

Serotonin přirozeně reguluje naši náladu. Pokud jsou hladiny serotoninu v pořádku, pak se cítíte spokojení, šťastní, klidní, více soustředění a emočně stabilní. Normální rozmezí hladin serotoninu v krvi se pohybuje obvykle v rozmezí 101-283 ng/ ml. Přesné výsledky by vám však měl být schopen jasně interpretovat váš ošetřující lékař.

Doplňky stravy: Serotonin a jeho přirozené zdroje

Pro “doplnění hladiny” serotoninu je vhodné vystavovat se co nejvíce dennímu světlu. Přičemž sluneční záření je běžně doporučovaným prostředkem na jeho nízkou hladinu. Pomáhá i pravidelné cvičení. Během něj se vyplavují ty správné hladiny hormonů, které nás drží v dobré náladě. Serotonin je jedním z nich. Neméně potřebný je i pravidelný a dostatečný spánek. Uvádí se, že optimální je 8 hodin denně.

Serotonin se hojně nachází zejména v bílkovinách

Důležitá je i zdravá a pestrá strava. Mezi potraviny, které mohou zvyšovat hladinu serotoninu, patří vejce, sýr, ořechy, maso, losos, luštěniny, rajčata, listová zelenina, tofu nebo ananas. Rozhodně dobrou volbou jsou i pravidelné meditace. Mohou totiž zmírnit stres a podpořit pozitivní náhled na život, což může mít vliv na zvýšení hladiny serotoninu. Budete-li vybírat mezi serotoninovými doplňky stravy, pak sáhněte zároveň i po vitamínu B6. Dohromady jde o kombinaci, která je skutečně funkční a účinná. Vhodná jsou i probiotika a některé bylinky, například třezalka tečkovaná (při jejím užívání však není žádoucí vystavení se slunečnímu záření, je totiž fototoxická).

Doplňky stravy: Serotonin a předávkování

Opět platí, že budete-li užívat doplňky stravy, měli byste svůj aktuální zdravotní stav konzultovat se svým ošetřujícím lékařem. Je důležité i stanovit správnou dávku medikace. Stejně, jako škodí nízké hladiny serotoninu, mohou škodit i dávky vysoké. U předávkování hovoříme dokonce o takzvaném serotoninovém syndromu. Mezi příznaky předávkování patří třes, průjem, bolesti hlavy, zmatek, rozšířené zornice či husí kůže. Mezi vážné příznaky pak patří záškuby svalů, poruchy mobility, svalová ztuhlost, vysoké horečky, rychle bušící srdce, vysoký krevní tlak, nepravidelný srdeční tep či dokonce záchvaty.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!
Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.