img

Minerály v kostce: Umí chrom skutečně potlačit chutě na sladké nebo je to jen mýtus?

Chrom je řazen mezi minerály, které se starají o to, abychom měli dostatek energie. Jestli jste tedy dlouhodobě unavení, pak byste měli zbystřit. Právě pokles výkonnosti, neschopnost cokoliv dělat, neklid, depresivní nálady i podrážděnost – to všechno jsou příznaky nedostatku chromu. K dalším projevům se řadí například i bolesti hlavy a pocity nevolnosti. A nejen to.

Chrom může hrát velkou roli v metabolismu sacharidů, tuků a bílkovin zesílením působení inzulínu. Přesný mechanismus této aktivity však stále nebyl objasněn. Nicméně všeobecně se má také za to, že chrom může vykazovat významnější antioxidační účinky

Chrom: Chromium, Cr

Tento prvek hraje velkou roli při obranyschopnosti našeho těla. Stimuluje imunitní systém k tomu, aby pracoval tak, jak má – tedy pro nás a co nejlépe. Dále se pak chrom účastní metabolismu sacharidů a společně s inzulínem reguluje hladinu cukru v krvi. U dětí je také velmi potřebný v období růstu. Chrom se v našem těle může nacházet ve dvou formách.

Čtěte také:

Hubnutí podle čínské medicíny pracuje s duševní pohodou i jídelníčkem

Smoothie recepty 20x jinak - rychle zasytí a zaženou chuť na sladké

Pomazánka z droždí

Chrom trojmocný – to je právě ten, který potřebujeme a je našemu tělu prospěšný. Tento druh se také nalézá v potravních doplňcích, kde je organicky vázán na kvasnice. Přirozeně je přítomen v mnoha potravinách. Je k dispozici jako doplněk stravy. 

Chrom šestimocný – tento je nežádoucí a působí v našem těle negativně. Považuje se dokonce za možný karcinogen. Jde o toxický vedlejší produkt z nerezové oceli a jiných výrobních procesů.

Minerály: Chrom a jeho působení na lidské zdraví

Možná si ještě pamatujete, kdy byl velký boom v potravních doplňcích s chromem. Ze všech stran jsme se dozvídali, že právě jeho nedostatek má za následek nadváhu, že nám chrom pomůže zhubnout a razantně omezit chutě na sladké. Šlo o převratnou novinku, nebo spíš o reklamní trik? Na tom se odborníci dodnes nemohou shodnout. Jedna skupina tvrdí, že chrom skutečně může pomáhat odbourávat tuky, zahnat chutě na sladké a tím pomoci zhubnout. Druhá skupina vědců tvrdí, že jde o naprostý nesmysl. Některé průzkumy pak ukázaly, že na někoho chrom v tomto směru opravdu funguje, zatímco na jiného nikoliv. Nedá se tedy paušálně říct, že by šlo o hubnoucí zázrak. Faktem však je, že chrom díky svému působení podporuje funkci inzulínu v těle – napomáhá vstřebávání cukru buňkami, a to má za následek optimální hladinu cukru v krvi. Pokud máme tedy v pořádku hladinu chromu v těle, rozhodně bychom neměli trpět výkyvy v našich chutích na sladké.

Minerály: Chrom a jeho přírodní zdroje

Chrom je, stejně jako ostatní minerály, přítomen v mnoha potravinách. Včetně masa, obilných výrobků, ovoce, zeleniny, ořechů, koření, pivovarských kvasnic, piva a vína. Množství chromu v těchto potravinách je však značně závislé na místních půdních a vodních podmínkách. A také na zemědělských výrobních procesech, které byly k výrobě potraviny využity. Je také dobré vědět, že většina mléčných výrobků a potravin s vysokých obsahem cukru (jde tedy potraviny s vysokým obsahem například sacharózy či fruktózy), má nízký obsah chromu. Nízká je také absorpce chromu v potravě. Pohybuje se v rozmezí 0,4-2,5 procenta. Doporučená denní dávka chromu není pevně stanovena, avšak většina zdrojů uvádí množství okolo 200-250 μg (mikrogramů).

Droždí je velmi dobrým zdrojem chromu

Minerály: Chrom a jeho nedostatek

Krom chuti na sladké se nedostatek této minerální látky projevuje i dlouhodobou únavou, bolestmi hlavy, podrážděností, návaly nevolnosti a dokonce i depresemi. Nedostatek chromu může zapříčinit vysokou hladinu cholesterolu a cukru v krvi a dokonce i cukrovku. Tento nedostatek má na svědomí astma. Nedostatek chromu však rozhodně není běžný stav.

Minerály: Chrom a jeho nadbytek

Vzácné je rovněž předávkování chromem. Nebo by možná bylo přesnější uvést, že předávkování chromem je téměř nemožné. Pouze podle ojedinělých kazuistik mohou doplňky stravy s chromem v nadměrmém množství způsobit hubnutí, anémii, trombocytopenii, jaterní dysfunkci, selhání ledvin, rhabdomyolýzu, dermatitidu a hypoglykemii.  

Minerály: Chrom z potravin místo doplňků stravy

Pokud se chcete potravním doplňkům vyhnout a ptáte se, jak optimálně doplnit tělu chrom, zde je odpověď: mezi nejvhodnější zdroje chromu patří celozrnná mouka, obilné klíčky, máslo, sýr, celozrnná rýže, pivovarské kvasnice, ovesné vločky, ryby a drůbeží maso, brambory, ořechy, řeřicha, přírodní hnědý cukr, melasa, pivo, maliny, ostružiny, švestky či lesní borůvky.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Blogeři

Na sídlišti nám to mečí

Od tý doby, co chodim v pravidelnejch intervalech ven se psem, vnímám čím dál víc maličkosti kolem nás. Sídliště teda máme ultra hnusný, samý vodpadky všude, lidi jsou prasata... Člověk aby měl voči i na prdeli, aby mu hafik nesežral nějakej hegeš... Je to smutný, že si člověk po sobě neni schopen uklidit. Jak by to bylo krásný všude, kdyby bylo uklizeno. Nikde žádnej igeliťák, zbytky jídla a lejna zvířat.