Vitamíny podle abecedy: Pod označením vitamín F se ukrývá celá skupina esenciálních mastných aminokyselin

img

Je pro vás vitamín F neznámým pojmem? Určitě jste o něm už slyšeli. Avšak pod zcela jiným označením. Vitamín F není vitamín takový, jak jej běžně známe, jedná se totiž o celou skupinu esenciálních mastných kyselin. Právě ty spadají do kategorie vitamínů a jsou označovány tímto písmenem. A k čemu jsou dobré?

Esenciální mastné kyseliny skrývající se pod označením vitamín F jsou z chemického pohledu skupiny mastných kyselin s obsahem dvou a více dvojných vazeb, které si organismus nedokáže sám vyrobit. Jsou tedy pro tělo nezbytné, ale musíme mu je pravidelně dodávat. Konkrétně sem patří kyselina linolová, linoleová a arachidonová.

Vitamín F: Funkce mastných kyselin

Odpověď na otázku, k čemu je pro nás vitamín F (a tedy esenciální mastné kyseliny) dobré, je prostá. Skupinu aminokyselin potřebují samotné naše buňky. Esenciální mastné kyseliny jsou totiž základem pro tvorbu a funkci buněčných membrán. V konečném důsledku pak tedy ovlivňují stav naší pokožky, vlasů, nehtů. Závisí na tom, kolik máme či nemáme energie atp. Tento druh kyselin mimo jiné také pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, zabraňuje kornatění cév, chrání játra, reguluje krevní tlak, eliminuje krevní sraženiny a chrání srdce. Jsou také prevencí proti mozkové mrtvici a příznivě působí na funkci prostaty. Pečují o správnou srážlivost krve, udržují optimální tělesnou teplotu a působí jako prevence proti rakovině. Jsou účinné proti arterioskleróze. Skupina pod označením vitamín F je však nutná nejen pro dospělé jedince, ale také pro děti. Zde má za úkol také správný vývoj nejen celého malého organismu, ale především mozku. Navíc i podporuje růst. Důležité je vědět také to, že ač mastné kyseliny působí proti nadváze, naopak jejich nadměrný přísun do těla tloustnutí způsobuje.

Čtěte také:

Moringa olejodárná, cenná směsice vitaminů, antioxidantů i aminokyselin

Avokádový olej do kabelky každé ženy! Hydratuje, omlazuje pokožku a zmenšuje vrásky

Zdravé tuky neboli omega 3 mastné kyseliny mají příznivý vliv na naše zdraví i psychiku

Vitamín F pro krásu

Vitamín F neboli esenciální mastné kyseliny jsou však důležité pro lidské tělo i z estetického hlediska. Kyselina linolová je omega-6 mastná kyselina. A ta je ve spojení s omega-3 mastnými kyselinami zcela nezbytná pro zdravou kůži, kvalitní a dobře vypadající vlasy i správně fungující metabolismus. Přípravky s kyselinou linolovou se prodávají i pro péči o pleť. Jsou určeny především pro výživu, regeneraci a hydrataci.

Vitamín F a jeho přírodní zdroje

Stejně jako cokoliv jiného je i vitamín F a tedy esenciální mastné kyseliny vhodné přijímat ideálně stravou. Největší množství jich je v rostlinných tucích a olejích. Pochopitelně jsou nejlepší kvalitní, za studena lisované. Obsahují je i korýši (langusta, humr) a ryby, dále obilné klíčky, listová zelenina, slunečnicová, dýňová a lněná semínka, arašídy, mandle, ořechy (nejlépe vlašské), avokádo i sójové boby. Denní potřeba esenciálních mastných kyselin pro dospělého jedince je 6-8 g.

Mandle a především mandlový olej obsahují vitamín F

Vitamín F a jeho nedostatek

Protože hraje vitamín F (esenciální mastné kyseliny) důležitou roli při metabolických procesech, může být jeho nedostatek příčinou mnoha onemocnění, a to zejména právě metabolických. Kromě toho se nedostatek vitamínu F projevuje často také nízkým krevním tlakem, bolestmi hlavy a kožními problémy. Při vážnějším nedostatku mohou vznikat také problémy jako je ateroskleróza, vysoký cholesterol, nesprávný vývoj buněk, u dětí nesprávný růst. Dokonce mohou nastat i problémy s játry

Vitamín F a jeho nadbytek

Pokud je v těle vitamín F v množství vyšším než obvyklém, hrozí naopak tloustnutí (začnou se ve větší míře ukládat tuky) a opět kožní problémy (zejména ekzémy a akné). Nezapomínejte, že esenciální mastné kyseliny jsou kaloricky velmi vydatné!

Vitamín F a jeho vhodná kombinace

Esenciální mastné kyseliny jsou sice pro tělo nezbytné, přesto mají jeden nežádoucí účinek. Mohou totiž vytvářet nebezpečné volné radikály. Proto je vhodné společně s nimi přijímat také vitamín E, který zamezuje oxidaci tuků a tím chrání buněčné stěny.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!
Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.