Vitamíny podle abecedy: Skutečně umí vitamín H dokonale pečovat o zdravou pokožku?

img

S vitamínem H je to trošku složitější. Ač jej všude dohledáte pod tímto názvem, tedy vitamín H, jde vlastně o vitamín B7 a říká se mu biotin. Vitamín H patří do skupiny takzvaných vitagenů. Jde o látky, které našemu tělu slouží jako zdroj energie a zároveň i stavebního materiálu. Tyto vitageny jsou součástí mnoha živých buněk.

Jeho pojmenování má původ v německém slově „haut“, tedy kůže. Vitamín H patří mezi rozpustné ve vodě. Tělo jej buď využije, nebo jej rozpuštěný ve vodě vyloučí močí. Předávkování z potravy jím tedy určitě nehrozí. Stejně tak je ojedinělý i jeho nedostatek.

Vitamín H a jeho funkce v organismu

V lidském těle funguje vitamín H jako přenašeč takzvané aktivní kyseliny uhličité. Slouží k látkové výměně tuků a bílkovin. Dále se také podílí na metabolismu téměř všech buněk v organismu. Díky této své schopnosti umí léčit i vrozené poruchy metabolismu a organismus jej využívá i při metabolismu glukózy. V neposlední řadě se pak účastní na tvorbě mastných kyselin, které jsou součástí stěny každé buňky. Velmi důležitou roli hraje v léčbě cukrovky a to zejména u II. typu. Výzkumy jasně dokázaly, že už čtyřtýdenní kúra v objemu 9 mg vitamínu H denně pomohla u testovaných osob snížit hladinu cukru v krvi. Vitamín H má i schopnost mírnit svalové bolesti. Pomáhá se vstřebáváním dalších vitamínů (zejména B5, B9 a B12) a má slabé antioxidační vlastnosti.

Čtěte také:

Léčivé houby: Hlíva ústřičná, Shitake, Reishi a další perly pro naše zdraví

Melounová pizza osvěží i zasytí! Hotovo budete mít do 10 minut

Vlašské ořechy podporují funkci mozku, srdce a cév a pomáhají proti depresi i stresu

Vitamín H a jeho přírodní zdroje

Doporučená denní dávka vitamínu H se z různých zdrojů liší. Je to zejména dáno tím, že vitamínem H je téměř nemožné se předávkovat, a i kdyby se tak stalo, není pro lidský organismus toxický. Všeobecně je však doporučována pro děti dávka max. 100 μg (mikrogramů) denně, dospělým okolo 200 μg denně. Při pestrém jídelníčku však není nutné množství přijatého vitamínu H jakkoliv kontrolovat. Největší zásobárnou vitamínu H jsou houby. Na vitamín H jsou však bohaté i další potraviny. Zejména pak celozrnné obiloviny i celozrnná rýže. Obsažen je i v jedlých kaštanech, arašídách, semenech a oříšcích.

Z živočišných potraviny nechybí v játrech a ledvinkách. Dále jej obsahují také luštěniny, ovesné vločky, vejce, droždí, kukuřice, květák, ananas, hrášek či meloun (vodní). Ovšem pozor, jakmile budeme potraviny louhovat, můžeme vitamín H pozbýt. Především se jedná o vylití vody z brambor nebo těstovin). Vitamín H se ničí i rozmrazováním a dlouhodobým skladováním. Avšak jednu výhodu má, tou je tepelná stálost. Tedy při pečení či vaření se nemusíme obávat ztrát.

Vitamín H obsahuje i oblíbený vodní meloun

Vitamín H a jeho nedostatek

Za běžných okolností se ani jeden z nežádoucích účinků neprojevuje. Pokud už ano, je spíše popsán v učebnicích, než že by k němu v praxi běžně docházelo. U dětí se nedostatek projevuje zbržděným růstem a vývojem, u dospělých pak podlomenou imunitou, šedivěním vlasů a šupinatěním kůže. Častá je i spavost, anémie, hypoglykémie, vysoký cholesterol, bolest svalů, záněty dutiny ústní a únava. Charakteristickým projevem nižšího množství vitamínu H je vyrážka v obličeji spojená s nezvyklým rozložením tuku v obličejové části, která byla pojmenována jako „tvář biotinové deficience“.  

Příznaky předávkování vitamínem H

Při předávkování vitamínem H se může objevit nevolnost, zvracení, bolesti hlavy a bolesti v oblasti břicha. Vzhledem k tomu, že jde o vitamín ve vodě rozpustný, není předávkování běžným jevem.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!
Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.