Populární doplňky stravy: Jak moc pomůže methionin vylepšit zdraví našich vlasů?

img

Pro začátek je dobré podotknout, že methionin je aminokyselina. Krom toho, že pomáhá vytvářet v našem těle bílkoviny, produkuje i několik důležitých dalších látek, které jsou nezbytné pro správné fungování všech buněk. Methionin je potřebný pro krásné a husté vlasy, pomáhá předcházet lámavosti vlasů i nehtů a může sloužit také jako spalovač tuků. Doplňky stravy s methioninem si získaly mezi lidmi velkou oblibu.

Methionin je jedna ze základních dvaceti esenciálních aminokyselin, které tvoří bílkoviny. Ukrývá v sobě atom síry. Díky tomu má řadu ochranných funkcí pro náš organismus. Opečovává tkáně a stará se o správné fungování našich buněk. Methionin je důležitý pro biosyntézu nejen bílkovin, ale i cysteinu, kreatinu a karnitinu. 

Doplňky stravy: Jak vlastně methionin v těle funguje?

Methionin se podílí na produkci cysteinu, další aminokyseliny, která obsahuje síru. Cystein dále může vytvářet další molekuly, včetně glutathionu a taurinu. Glutathion je považován za “hlavní antioxidant”, díky zásadní roli v obranyschopnosti našeho těla. Taurin, mimo jiné, pečuje o správné fungování našich buněk. Jednou z nejdůležitějších molekul, na které se může methionin přeměnit, je S-adenosylmethionin (SAM) – aktivní methionin (později vzniká homocystein). Ten se účastní mnoha chemických reakcí v těle přenosem své části na jiné molekuly. A to včetně bílkovin i DNA. S-adenosylmethionin (SAM) se využívá také při výrobě kreatinu, který je důležitý pro buněčnou energii. Zjednodušeně řečeno, je tedy methionin – ať už přímo či nepřímo – zapojen do mnoha důležitých procesů v těle.

Čtěte také:

Vyzkoušejte ozdravné a posilující domácí masky na vlasy

Suché, polámané anebo mastné vlasy? Domácí maska na vlasy, která zaručeně pomůže

Arganový olej - tekuté zlato z Maroka se zázračnými účinky na pleť, vlasy i nehty

Doplňky stravy: K čemu je pro nás methionin dobrý?

Methionin pečuje o zdravé, silné a husté vlasy. Pomáhá rovněž předcházet vypadávání vlasů a nadměrné lámavosti. Poradí si i s lámavostí a křehkostí nehtů, hojí rány a využívá se i při degenerativních neurologických stavech, jako je například Parkinsonova choroba. Ve fitness je často využíván jako při redukci nadváhy jako takzvaný “spalovač tuků”. Sportovcům je také doporučován jako regenerační doplněk po náročných sportovních výkonech.

Doplňky stravy: Může methionin zařídit dlouhověkost?

Methionin má spoustu výhod i nevýhod. Vědci tuto látku neustále zkoumají a přicházejí a mají stále nové poznatky. Zjistilo se například, že některé rakovinné buňky jsou závislé na množství methioninu ve stravě. Omezení příjmu potravy by v takových případech mohlo být prospěšné, jelikož by mohlo pomoci “vyhladovět” rakovinné buňky. Vzhledem k tomu, že bílkoviny z rostlin mají často nižší obsah methioninu než živočišné bílkoviny, domnívají se někteří experti, že rostlinná strava by mohla být nástrojem proti některým druhům rakoviny. Toto však nadále zkoumáno. Na pokusech u myší pak vědci došli k závěru, že nízký obsah methioninu skutečně zpomaluje stárnutí. Tedy u myší. U lidí zatím žádná podobná studie neproběhla. I když ve zkumavkách, na lidských buňkách, dopadly některé studie dobře.

Doplňky stravy: Methionin v jídelníčku

Prakticky všechny potraviny obsahující bílkoviny, v sobě ukrývají methionin. Ovšem jeho množství v jednotlivých potravinách se značně liší. Největší množství této aminokyseliny mají především vejce, ryby a maso. Menší množství methioninu obsahují rostlinné bílkoviny. Zde se ukrývá například v oříšcích a obilovinách. Methionin pak zcela chybí v luštěninách a v zelenině.

Struktura molekuly methioninu

Doplňky stravy: Methionin a doporučená denní dávka

Odborníci stanovili denní příjem aminokyselin obsahujících síru (což je právě methionin a cystein) na 19 mg/ na kilogram váhy pro dospělé. Některé studie však uvádějí jako doporučenou denní dávku dvojnásobný příjem. Navíc starší lidé, kteří mají často nízký příjem methioninu, by mohli potřebovat vyšší dávky – přesněji dva až tři gramy methioninu denně. Nejlepší proto bude, pokud se o užívání methioninu (doplňky stravy) poradíte se svým ošetřujícím lékařem, který zná vás i váš zdravotní stav. 

Doplňky stravy: Methionin a nežádoucí účinky

V případě, že užíváte doplňky stravy s methioninem, měli byste vždy dodržovat doporučené denní dávkování. Nežádoucí účinky bývají obvykle zanedbatelné. Avšak při extrémně vysokých dávkách by mohly být i nebezpečné. Zcela zdravý jedinec pravděpodobně nebude potřebovat užívat doplňky stravy s methioninem a bohatě si vystačí s tím, co tělu dodá stravou.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!
Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.