Cizrna

Římský hrách neboli cizrna beraní patří mezi luštěniny. Má vysoký obsah bílkovin, díky čemuž ji ocení vegetariáni a vegani. Svůj přívlastek „beraní“ si získala, protože její semena připomínají právě hlavu od berana. Oříšková chuť cizrny dodá každému salátu zvláštní nádech Středního východu, kde z ní vyrábějí tradiční pokrmy jako hummus nebo falafel.

Léčivé účinky cizrny
  • Jako každá luštěnina obsahuje i cizrna stopové množství prvků jako jsou železo, mangan, vápník nebo i hořčík, které zlepšují pevnost pokožky a bojují s chudokrevností.
  • Kromě nich se v cizrně nachází také vitamín E, který podporuje obranyschopnost organismu.
  • Mezi neobvyklé látky v luštěninách patří například izoflavony, které odborníci považují za látku bojující proti rakovinnému bujení.
  • Draslík, který cizrna obsahuje vyrovnává tlak v buňkách a působí na správnou srdeční činnost.
  • Častá konzumace této luštěniny pomáhá v prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním zvláště díky nenasycené mastné kyselině linolové, která zároveň snižuje cholesterol.
  • Zrna neobsahují lepek, což ocení celiaci při bezlepkové dietě.
  • Rostlinné bílkoviny v cizrně tělo zužitkuje při stavbě buněčných stěn.
  • V cizrně se také nachází látky cholin a kyselina listová, které společně ovlivňují správnou funkci nervového systému.
  • Pravidelná konzumace zlepšuje funkci střev a zamezuje zácpě, především protože se cizrna skládá z velkého množství vlákniny.
  • Vysoký obsah škrobu se po strávení přeměňuje na glukózu, což dodává tělu potřebnou energii.
  • Jako antioxidant může v těle působit kyselina pangamová neboli vitamín B12, který se ve velkém množství nachází právě v cizrně.

Zajímavosti o cizrně

  • V tuzemských obchodech se obvykle prodává béžová varianta, avšak existuje i zelená, tmavá nebo červená odrůda.
  • Cizrna se poprvé objevila už před 7000 lety v oblasti dnešního Turecka nebo Sýrie.
  • Dříve se pražená a mletá cizrna přidávala do kávy, aby se zvýraznila její chuť a vytvořilo se více pěny.
  • Vegetariáni a vegani mohou tuto potravinu konzumovat jako hlavní chod místo masa nebo vajec, protože obsahuje vyvážené množství potřebných živin.
  • Pečená nebo smažená cizrna se hůře tráví, protože se část škrobu stane odolným vůči žaludečním šťávám.
  • Z cizrny se vyrábí také mouka, kterou můžete požívat například pro přípravu jíšky nebo exotického falafelu.
Rozbalit všechny příspěvky
Vložit příspěvek

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Další léčivé potraviny

Tip na recept

všechny recepty >

Salát s cizrnou

Salát očistíme a natrháme do mísy. Rajčata nakrájíme na kousky, avokádo oloupeme a pokrájíme na kostičky. Smícháme citronovou šťávu s trochou soli a pepře, postupně přidáváme olivový olej. Důkladně promícháme....

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE U ČLÁNKŮ

  • Syrniki

    Pochopitelně je tím myšleno měkký tvaroh v alobalovém obalu (250 g) ;-) výraz "tvaroh ve staniolu" se používal dříve

  • Brokolicová polévka pro děti

    Polévka je super. Nejím vařenou zeleninu, dělala jsem pro svou 16m dceru, ale ta polévka tak voněla, že jsem ji polovinu snědla, dala jsem si…

  • Pečená kořenová zelenina

    Mám moc ráda opečenou kořenovou zeleninu, ale zelenina byla po 45 minutách měkká a rozhodně nebyla zlatavá.

Pro dodržení zásad pro získání souhlasu koncových uživatelů v EU bychom vás chtěli informovat, že tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte