Nejdůležitější vitamíny a projevy jejich nedostatku

img

Když jsme byli malí, velkým argumentem našich maminek či babiček bývalo “sněz to, je v tom spousta vitamínů” nebo třeba “kdo jí hodně ovoce a zeleniny, nebývá nemocný”. Ať už šlo o špenát, mrkev, kedlubnu, nebo třeba jablka a pomeranče, od malička jsme věděli, že v těchto potravinách jsou vitamíny. V té době jsme sice ještě neměli ani ponětí o tom, co ty vitamíny vlastně jsou a jak v našem těle ve skutečnosti působí, ale již tehdy jsme věděli, že jsou pro naše zdraví klíčové.

Vitamíny jsou, zjednodušeně řečeno, základní složka lidské potravy. Při péči o zdraví totiž nejde jen o vyvážený příjem makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků, a to pokud možno z kvalitních a přírodních zdrojů. Mikroživiny nejsou o nic méně důležité. Hrají významnou roli v tělesných procesech a jsou nezbytné pro vstřebávání látek. Pokud máme nedostatek vitamínu jakéhokoliv typu, na našem těle se do dříve či později projeví. Mimo to jsou vitamíny podstatné i jako prevence onemocnění a posilují imunitní systém.

Čtěte také:

Podpora krvetvorby: Co jíst při chudokrevnosti a jak podpořit správnou funkci sleziny

Pokud se necítíte dobře, jste unavení, trpíte různými bolestmi a nebo máte jiné zdravotní potíže, je pravděpodobné, že v tom hrají roli vitamíny, respektive nedostatek vitamínů.

Které vitamíny jsou pro naše tělo nejdůležitější?

Tak, jak nám jako malým kladly maminky a babičky na srdce důležitost vitamínů v ovoci a zelenině, jsme často slýchali i povídání o tom, jak je mrkev důležitá pro dobrý zrak. To však není jen tak nějaká povídačka pro děti, v mrkvi obsažený vitamín A na zrak skutečně pozitivně působí, stejně tak jako celá řada dalších vitamínů na různé orgány a tělesné funkce. Které to jsou a jak se projeví nedostatek vitamínu A, B nebo třeba D? 

Nedostatek vitamínu A

Máte špatnou imunitu a často býváte nemocní? Máte pocit, že se vám zhoršuje zrak, a nebo trpíte na šeroslepost? Máte zkušenost s ječným zrnem, tedy infekcí očního víčka? Ztrácíte chuť k jídlu nebo často míváte průjem? A nebo se vám loupe kůže a máte suchou pokožku? To vše může mít na svědomí nedostatek vitamínu A. Vitamín A je důležitý pro zdravý vzhled pokožky a pleti a podporuje dobrý zrak. Nezbytný je také pro správný růst a pro funkci zažívacího a močového traktu.

Vitamín A lze snadno doplnit přírodní cestou. Najdete jej v mrkvi, petrželi, dýni, kadeřavé kapustě, špenátu či v rybím tuku nebo játrech.

Nedostatek vitamínu D

Znáte ten pocit, kdy se v létě cítíte mnohem lépe, než v zimních měsících? Ten pocit, že vás sluníčko doslova nabíjí energií? To není žádná náhoda, sluneční paprsky totiž našemu tělu dodávají vitamín D, který je pro nás obzvlášť důležitý.

Nedostatek vitamínu D má vliv na špatný vývoj kostí, a pokud jej máme v těle málo, trpí tím i mozek, svaly, kosti, srdce či imunitní systém. Studie prokázaly, že nedostatek vitamínu D zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva, prsou i prostaty.

Vitamín D se v létě tvoří sám díky slunečnímu záření, v zimě jej lze doplnit z makrel, lososa nebo třeba sledě.

Nedostatek vitamínu B1

Pokud vás často trápí opary, pomůže vitamín B1, který působí jako prevence oparů. Vitamín B1 slouží k udržení správné funkce nervového systému, a napomáhá k psychické pohodě. Vitamín B1 také posiluje paměť a vrací chuť k jídlu. Spadá do kategorie vitamínů B-komplexu, spolu s vitamíny B2, B3 a dalšími “béčky”.

Vitamín B1 najdeme v neloupaných obilovinách, a bohatým zdrojem jsou také ořechy, brambory, med nebo i maso. A co se celého B-komplexu týče, největší podíl najdeme v kvasnicích.

Nedostatek vitamínu C

Nachlazení, slabá obranyschopnost, v horších případech slabší cévní stěny, zvýšená krvácivost, vypadávání zubů. To jsou příznaky nedostatku vitamínu C. Vitamín C je pro naše zdraví nezbytný, podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, podporuje vývoj kostí, zubů i chrupavek a má vliv na růst.

Přírodním zdrojem vitamínu C jsou šípky, pomeranče, zelí, brokolice, rybíz, nebo třeba růžičková kapusta, kiwi nebo například papája.

Nedostatek vitamínu D

Vitamín D přirozeně vzniká v kůži, odkud je díky UV záření transportován do jater, ze kterých putuje do ledvin. Tímto procesem dochází ke vstřebávání vápníku a fosforu.

Pokud máte nedostatek vitamínu D, hrozí snadnější nákaza chřipkou, svalová slabost a zvyšují se sklony k depresím, kardiovaskulárních nemocí i rakoviny.

Nedostatek vitamínu D napraví přírodní cestou užívání rybího tuku a kvasnic či vaječných žloutků, rajčat, kakaa, mléka i hub.

Nedostatek vitamínu K

Spolu s vápníkem má vitamín K vliv na srážlivost krve. Nedostatek vitamínu K lze napravit pravidelnou konzumací vepřových jater, špenátu, květáku, zelí, nebo třeba rajčat, luštěnin, červené řepy a mrkve. Případně samozřejmě existují tablety s vysokým obsahem vitamínu.

Nedostatek vitamínu K způsobuje poruchy krevní srážlivosti, což se projevuje jako modřiny, krvácení z nosu, krev v moči nebo ve stolici či extrémně silné a bolestivé menstruační krvácení. Dále má nedostatek vitamínu K podíl na řídnutí kostí.

Minerály a stopové prvky

Kromě vitamínů A, B1, C, D, E, K a dalších jsou pro naše zdraví podstatné i stopové prvky, které mají na náš organismus a jeho správnou funkci velký vliv.

Draslík se podílí na správné funkci srdce a je důležitý pro svaly i nervy, fluór je důležitým prvkem pro kosti a zuby, fosfor je taktéž podstatný pro růst kostí i zubů a nedostatek hořčíku se projevuje únavou, křečemi či úzkostí. Důležitý je také jód, který najdeme převážně v rybách a mořských řasách. Při nedostatku jódu nastávají problémy se štítnou žlázou. A stejně tak se neobejdeme ani bez vápníku, zinku nebo železa.

Pokud máte nějaké zdravotní potíže a nebo se často cítíte unavení, věřte, že správná vyvážená strava s dostatkem všech důležitých živin, vitamínů a minerálů, dokáže téměř zázraky. Vhodnou možností je také doplnění potřebných vitamínů za pomocí přírodních tablet.

Napsat komentář: Nejdůležitější vitamíny a projevy jejich nedostatku

RE: Nejdůležitější vitamíny a projevy jejich nedostatku

Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.