Prní sauny

Parní sauny versus ty klasické - výběr je na vás

Přestože saunování u nás není založeno na kulturní tradici tak jako ve Finsku, stále se těší větší oblibě. Sauny bývají součástí mnoha lázeňských, sportovních i wellness center. Tento proces očisty a posilování organismu by však měl probíhat podle přesných postupů, které mnoho lidí nezná. Saunování funguje jako nenásilný proces doprovázený příjemnými pocity. Pokud člověku v klasické sauně vadí příliš vysoké teploty a nízká vlhkost, měl by vyzkoušet parní sauny.

Klasické i parní saunování musí být za všech okolností příjemné

Proces saunování je pro každého člověka individuální záležitostí, určité postupy však musí být pro správný efekt vždy zachovány. Po opuštění sauny by měl váš organismus reagovat příznivě. Jestliže je tomu naopak a necítíte se dobře, některý aspekt jste zřejmě zanedbali.

Před vstupem do potní místnosti je třeba se osprchovat a také se osušit. Nutné je to především z toho důvodu, že byste do sauny vnesli vlhkost navíc, která není žádoucí. Ideální relativní vlhkost pro saunování je 15 %, teplota se většinou pohybuje okolo 90 °C. Samozřejmě vše se odvíjí od konkrétního typu sauny, které se mezi sebou mohou výrazně lišit. Volba záleží na preferencích konkrétního člověka.

I doba saunování je pro každého individuální, v průměru se pohybuje kolem 15 až 20 minut. Jestliže se vám ale v sauně začne špatně dýchat, pálí vás boltce, špička nosu, lícní kosti, bradavky nebo konečky prstů, měli byste se buď přesunout na níže umístěnou lavici, nebo saunu úplně opustit.

Pozice při saunování je velmi důležitá

Důležitá je i saunovací pozice. Saunování by mělo být správně prováděno v leže, případně v sedě tak, aby nohy i tělo byly ve stejné úrovni. To znamená, že tělo by mělo být umístěné na jedné lavici, nikoliv nohy spuštěné dolů. V takovém případě dochází k velkému rozdílu teplot mezi chodidly a zbytkem těla. Rozdíl může dosahovat až několika desítek stupňů, což pro organismus představuje velkou zátěž. Důsledkem takového šoku mohou být závratě nebo bolesti hlavy.

Během saunování se prostřednictvím pokožky vyplavují z těla toxiny a škodlivé látky. To lze urychlit i masáží, kterou provádíme přímo v potní místnosti. Je dobré třít kůži houbou, kartáčem, větvičkami nebo i bylinkami, díky tomu se snadněji otevřou póry a nečistoty se odplaví pryč.

Tělo se při saunování postupně ochlazuje ve třech fázích

Další fáze nastává po vykročení ven ze saunovacího boxu. Jelikož se lidské tělo hodně zpotí, je nutné se nejdříve osprchovat a smýt z těla nežádoucí látky. Toho dosáhnete jednoduše pomocí teplé vody a mýdla. Pokud se dotyčný neumyje důkladně, neměl by vstupovat do ochlazovacího bazénku, protože by všechny nečistoty opláchnul právě tam. Ihned skočit do lázně se také výrazně nedoporučuje, naopak bychom měli sestupovat pomalu a s rozvahou.

Jakmile jsme v ochlazovací lázni, naše tělo postupně projde třemi režimy. Po opuštění sauny jsou cévní kapiláry doširoka otevřené kvůli odvodu tepla, po kontaktu se studenou vodou se začnou okamžitě smršťovat a tlačit krev směrem k vnitřním orgánům. Díky tomu jsou vyplavovány usazeniny do krevního řečiště. V druhé fázi chlad odezní a člověk by se měl cítit příjemně. Nakonec pocítíme opět chlad, což signalizuje, že tělo je připravené chladnou vodu opustit. V tento moment je ideální přesunout se do odpočívárny a nechat tělo vrátit se zpět do normálu. Měly by pominout všechny jevy jako jsou pocity chladu, pocení, ale i mírné závratě. U každého člověka je doba individuální, většinou však tento stav odezní během deseti až dvaceti minut.

Správný čas a frekvence saunování

Proces saunování se všemi fázemi je vhodné opakovat dvakrát až třikrát, po dokončení procedury byste se měli cítit příjemně, lehce unavení. I proto je nejvhodnější doba pro návštěvu sauny večer před spaním. Pokud se však rozhodnete pro saunování během dne, rozhodně by měl následovat alespoň dvou hodinový odpočinek či spánek. Ideální je navštívit saunu před masáží, dojde k adekvátnímu prohřátí organismu.

Naopak dobře rozmyslet byste si návštěvu saunovacího boxu měli v případě, že bylo vaše tělo vystaveno velké námaze, ať už fyzické či duševní. Konzumovat těžké jídlo těsně před saunováním rozhodně není ideální, ale nalačno by člověk být také neměl, je vhodné si den před návštěvou sauny ideálně rozvrhnout.

Parní sauny jsou výborný léčebný prostředek

Některým lidem horký vzduch v sauně příliš nevyhovuje, i pro ně však existuje řešení. Parní sauny dosahují teploty pouze okolo 50 °C a relativní vlhkosti až 100 %. Tento druh saunování má skvělý vliv na pokožku, pročišťuje póry, pomáhá při redukci projevů celulitidy a také akné. Kromě těchto pozitivních účinků je to samozřejmě i skvělý prostředek k relaxaci, jak psychické, tak fyzické, pomáhá při bolesti svalů, kloubů či zrychlení látkové výměny.

Parní sauna proti chronické rýmě

Teplo a vlhký vzduch je nápomocný také při nemocech dýchacích cest a revmatických obtížích. Čistě z léčebného hlediska se jedná o pudový prostředek léčby, účinně působí na chronické rýmy, záněty nosohltanu a také hlasivek. Nemusí však sloužit pouze jako léčebná metoda již probíhajících onemocnění, tato lázeňská procedura je i preventivním pomocníkem.

I pro pobyt v parní sauně platí určitá pravidla

Stejně jako u saunování klasického je třeba i v případě parní sauny dodržovat určitá pravidla, abychom dosáhli kýženého efektu. Před vstupem do páry je třeba se umýt vodou a mýdlem. V parní kabině zůstáváme pouze tak dlouho, dokud je nám to příjemné, tedy okolo deseti až dvaceti minut. Tělo by mělo být za tuto dobu dokonale prohřáté, neboť se setkává nejen s teplým vzduchem, ale i s ohřátými lavicemi určenými k sezení.

Jakmile z parní sauny odejdete, je vhodné se osprchovat vlažnou vodou, celý proces ochlazování je pak možné dokončit venku na vzduchu. Na rozdíl od klasických horkých saun se nevyužívá efektu ochlazení v bazénku. Proces saunování v parní sauně se opakuje dvakrát nebo třikrát, nakonec se doporučuje odpočinek a menší občerstvení kvůli doplnění ztracených minerálů z těla.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 177x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Buďte garantem

Tento prostor je určen pro

prezentaci vaší firmy.

Jak na to

Chcete se stát garantem této stránky?

Pište na

info@propeople.cz

nebo volejte na tel +420 602 631 519

Wellness pro seniory

Chůze je přirozená a zdravá. Nordic…

„Ve zdravém těle, zdravý duch.“ Tak zní známé přísloví, které se…
další témata >