Domácí sauna

Domácí sauna – dokonalá relaxace u vás doma

Možná patříte k těm, kteří dokáží ocenit pozitivní účinky saunování na lidský organismus, nebo jenom rádi relaxujete. Věděli jste, že stačí jen malý kus volného místa ve vašem bytě, například část chodby, komora nebo terasa, a vlastní domácí saunu si můžete dopřát i v paneláku? Jaké výhody má domácí saunování, co k němu potřebujete a jaké existují typy domácích saun? V tomto článku se na domácí sauny a vše kolem nich podíváme blíže.

Domácí sauna jako pomocník při stresu i únavě

Saunování pomáhá k odstraňování stresu, při nespavosti, ale také při dlouhodobé vyčerpanosti. Kromě toho podporuje látkovou výměnu, posiluje obranyschopnost organismu a jeho fyzickou kondici. Pravidelné saunování je jedním z nejlepších prostředků, jak si udržet zdraví těla i mysli. Pokud do sauny již pravidelně chodíte, určitě pro vás bude zajímavá i možnost pořízení domácí sauny, která je to dostupnější, než si myslíte.

Účinky (nejen) domácí sauny na zdraví

Nejvýznamnější pozitivní účinek sauny na lidské zdraví je prevence. Pravidelné pobývání v sauně:

  • zlepšuje prokrvení organismu a činnost srdce
  • prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty
  • napomáhá regeneraci svalů
  • vylaďuje hormonální procesy
  • rozšiřuje kožní póry, kůže je vláčnější a svěžejší
  • odstraňuje stres a zmírňuje migrény
  • zvyšuje celkovou odolnost organismu

Sauny se využívají také jako podpůrný prostředek při léčbě. Pokud máte některou z následujících diagnóz, domácí sauna by pro vás mohla být skvělou pomocí:

  • chronické obtíže horních cest dýchacích (záněty, rozedma, astma)
  • poruchy pohybového aparátu a prokrvování
  • nemoci kloubů, artrózy, revmatismus
  • klimakterické potíže
  • chronické záněty žlučníku, slinivky či střev
  • nespavost, migrény nebo úzkosti

Mimoto má domácí saunování také pozitivní kosmetické účinky. Při pobytu v sauně se vyplavují nečistoty a maz z kožních pórů, kůže se zvláčňuje a zlepšuje se její vzhled.

Výhody domácí sauny

Domácí sauna je ideální řešení pro saunování tam, kde máte své pohodlí a hlavně soukromí. Už nemusíte do sauny neustále dojíždět či se objednávat.

Domací sauna vám navíc umožní optimální nastavení teploty a vlhkosti saunování, které vyhovuje právě a konkrétně vám. Navíc u vlastní domácí sauny máte dokonalý přehled také o hygieně. Vše jen zkrátka na vás a vašich preferencích, nemusíte se nikomu přizpůsobovat.

Domácí sauny a jejich typy

Domací sauny se vyrábějí v různých typech, velikostech a designech. Je možné si pořídit domácí saunu celou předpřipravenou, nechat si ji vyrobit na klíč nebo se do jejího budování pustit zcela na vlastní pěst. V takovém případě ale doporučujeme nepodcenit výběr materiálů a ideálně se při stavbě radit s odborníkem, abyste z výsledku nebyli zklamaní.

Domácí infrasauna

Infrasauna se vyhřívá až na 60 °C a její relativní vlhkost se pohybuje od 30 do 50 %. Záření produkují karbonová nebo keramická topidla. Ty nejmenší kabiny mají okolo jednoho metru čtverečního a sedí se v nich. Infrakabina nevytváří páru ani teplotu, která by mohla poškodit okolí, lze ji tedy umístit téměř kamkoliv. Stačí Vám rovná podlaha a obyčejná elektrická zásuvka na 220 V.

Domácí finská sauna

Klasická finská sauna se vyhřívá na 90 až 120 °C a její relativní vlhkost se pohybuje kolem 5 – 10 %. Její obvyklou součástí jsou elektrická nerezová akumulační nebo přímotopná kamna. Ideální je rozměr kabiny alespoň 1,6 x 2,1 m, abyste v sauně mohli ležet a rovnoměrně tak prohřívat tělo. Stavební připravenost je u tohoto typu sauny o něco náročnější než u infrasauny.

Domácí parní lázeň

Domácí parní lázně dosahují maximální vlhkosti vzduchu při poměrně nízké teplotě kolem 40 °C. Parní kabiny bývají obložené akrylátem, keramikou, sklem či přírodním kamenem. Základem domácí parní lázně jsou navíc generátory, které vyvíjejí páru. Proto patří domácí parní lázeň k dražším variantám domácího saunování.

Co vše si ujasnit před pořízením domácí sauny

Předtím, než se do budování domácí sauny pustíte, byste měli zvážit nejen váš zdravotní stav, ale i vaše prostorové možnosti vzhledem k tomu, kolik osob bude saunu využívat. Pro domácí saunu zvolte dobře odvětratelnou místnost, do které zřídíte přívod elektřiny pro saunová kamna pomocí samostatně jištěného kabelu.

Zvolená kamna musí být bezpečná a musí mít dlouhou životnost, ideální jsou celonerezová kamna. K vytopení malé sauny v interiéru do velikosti asi 3,5 m3 Vám budou stačit kamna s výkonem 3 kW. Do rozměrnější sauny instalujte kamna s vyšším výkonem, k těm už je ale nutná přípojka na 380 V.

Zásadní je také výběr materiálu pro obložení, nábytek a příslušenství domácí sauny. Materiál musí být trvanlivý, kvalitní a odolný vysokým teplotám. V žádném případě nepoužívejte běžné palubky z obchodu pro kutily, ale nakupte přímo u výrobců saun.

Ceny domácích saun

Pořizovací cena domácí sauny se liší dle jednotlivých typů. Nejlevněji pořídíte malou infrakabinu pro jednu osobu o rozměru 1 x 1 m, a to už od cca 20 tisíc korun. Klasická rodinná finská sauna o rozměrech zhruba 1,5 x 2,1 m Vás pak vyjde i s montáží na zhruba 80 tisíc. Velká parní kabina (a to v nikterak luxusním provedení) ale může klidně stát okolo 250 tisíc.

Do ceny domácí sauny je vhodné započítat i spotřebu energie, ta se samozřejmě liší dle jednotlivých typů a hlavně velikostí saun, dle příkonu kamen a izolace domácí sauny. Obecně lze říci, že jeden saunovací cyklus Vás bude stát od 5 Kč u nejmenších domácích infrasaun až po 30 Kč za cyklus u dobře izolovaných finských saun o rozměrech 2 x 2 m.

Důležité zásady pro domácí saunování

  • Do domácí sauny vstupujte zásadně nazí.
  • Před saunováním se vždy důkladně umyjte teplou vodou.
  • Optimální poloha (i v domácí sauně) je v leže, ulehněte nejprve na spodní lavici a postupně se přesuňte výše.
  • Ideální délka pobytu v sauně je 10 – 15 minut.
  • Při saunování se můžete mnout či poplácávat. Tím pomáháte otevírání pórů a odplavování nečistot z kůže a podkoží.
  • Po sauně se osprchujte teplou vodou od vyplavených nečistot a přejděte k ochlazení. V domácím prostředí postačí i studená sprcha.
  • Fáze ohřátí a ochlazení zhruba třikrát vystřídejte.
  • Nakonec se osprchujte vlažnou vodou bez mýdla, osušte se, zabalte a setrvejte alespoň dalších 20 – 30 minut v odpočinku.
  • Nezapomeňte doplnit ztracené tekutiny.
  • Saunování se doporučuje jedenkrát týdně po dobu 1,5 až 2 hodiny.

Stáhnout v PDF

Přečteno: 283x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Buďte garantem

Tento prostor je určen pro

prezentaci vaší firmy.

Jak na to

Chcete se stát garantem této stránky?

Pište na

info@propeople.cz

nebo volejte na tel +420 602 631 519

Wellness pro seniory

Chůze je přirozená a zdravá. Nordic…

„Ve zdravém těle, zdravý duch.“ Tak zní známé přísloví, které se…
další témata >