sankhapraksalana

Co je sankhapraksalana a v čem pomáhá? Hubnutí je pouze jeden z mnoha benefitů

Procedura sankhapraksalana, nazývána také Várisara, je východní technikou sloužící důkladné očistě trávicího traktu. Tuto metodu užívají jogíni k pravidelnému pročišťování střev od toxických látek, které jsou ve střevech usazeny. Sankhapraksalana dokáže těla zbavit i takových škodlivin, které nevyjdou z těla ani při pravidelném klasickém klystýru.

Očista střev – proč je tak důležitá?

Během celého našeho života dochází pomalu ke hromadění odpadních látek v těle. A to zejména ve střevech. Čím více jedovatých odpadních látek v těle máme, tím rychleji naše tělo stárne. V dnešní době to platí ještě více, než dříve. Náš sedavý a konzumní způsob života způsobuje to, že tělo nemá žádný prostor pro to, aby se nahromaděných toxinů zbavilo. Očista střev nebyla dříve tolik podceňována. V našich podmínkách sice nebyla běžně prováděna sankhapraksalana, ale lidé nezapomínali držet pravidelné půsty. Očista střev má pak mezi očistami jiných orgánů naprosto zásadní význam. Proč? Protože toxiny, které leží měsíce v našich střevech, pronikají střevní stěnou do celého organismu, a tím jej znečišťují, zatěžují a v konečném důsledku způsobují širokou škálu nemocí, včetně obávaných civilizačních onemocnění, jako je obezita, kardiovaskulární onemocnění, únava, deprese atd. 

Komu je očista střev určena?

Očista střev je samozřejmě určena každému. A to i těm, kteří se domnívají, že když se vyprazdňují pravidelně, že jim zanesení střev toxiny nehrozí. Bohužel čistota střeva není přímo úměrná tomu, jak často se vyprazdňujeme. To proto, že se v našem trávicím traktu nachází spousta míst, kde se sedimenty usazují, zanášejí sliznici střeva, a k jejich odstranění nedojde nikdy! Hnilobná kvašení, která tyto usazeniny způsobují, se pak šíří do celého těla a otravují postupně celý náš organismus. V dnešním světě patří rakovina tlustého střeva k nejčastějším typům nádorových onemocnění.

Očista střev má tedy hluboký pozitivní dopad na naše zdraví. Nicméně má i další příjemné efekty, jako je postupné hubnutí.  Očista střev hubnutí jednoznačně podporuje. Pokud trávicí trakt funguje tak, jak má, dojde k celkové úpravě metabolismu. Celé tělo pak funguje zdravěji, neukládá tolik odpadních látek. Škodlivé látky jsou pak snáz vylučovány, což hubnutí napomáhá. Hubnutí ale provází tuto metodu jako vedlejší efekt. Sankhapraksalana není primárně určena na hubnutí, je pouze podpůrnou procedurou.

Sankhapraksalana v praxi

Sankhapraksalana je dostupnou, levnou a vysoce účinnou metodou očisty střeva. Je to jednoduchý a zdravý způsob, jak si v pohodlí domova dopřát efektivní očistu. Pokud je přesně dodržen doporučovaný postup, pak tato jogínská technika nepředstavuje žádné riziko. Celý princip spočívá v tom, že pijeme slanou vodu a střídáme ji s určitými cviky z jógy, což nám zabezpečí důkladné a okamžité vyprázdnění celého tračníku. Tuto techniku může provádět každý, kdo netrpí akutním onemocněním střev (průjem, úplavice, kolitida, akutní zánět slepého střeva) či žaludečními vředy.

Sankhapraksalana – příprava

Když se rozhodneme metodu sankhapraksalana praktikovat, je rozumné napoprvé ji provádět pod dozorem někoho, kdo má s touto technikou již nějaké zkušenosti. Důležitá je příprava, a to nejméně jeden den předem, kdy je vhodné jíst pouze kašovitou stravu a úplně vynechat maso. Sankhapraksalanu provádíme doma, v den, kdy nikam nemusíme. S očistou těla by měla zároveň probíhat i očista mentální a emoční. Nejvhodnější dobou pro začátek je ráno mezi 5 a 7 hodinou, kdy se střevo dle orgánových hodin čistí. Celý den je vhodné být v klidu, v teple, bez fyzické námahy.

Sankhapraksalana – postup

Celý postup není vůbec složitý. Do teplé vody přidejte sůl, a to v poměru 5 gramů na 1 litr. Teplé vody si připravte 1 až 2 litry. Poté postupujte takto:

  1. Vypijte jednu sklenici teplé slané vody.
  2. Poté proveďte níže popsané cviky.
  3. Vypijte další sklenici vody a opět proveďte cviky. To opakujte, dokud nevypijete celkem šest sklenic.
  4. Je třeba jít se vyprázdnit.
  5. Pokud k vyprázdnění nedojde do 5 minut, provádějte cviky znovu. Už ale nepijte další vodu. Poté se jděte vyprázdnit.

Poznámka: pokud by k vyprázdnění nedošlo ani teď, je potřeba navodit vyprazdňování pomocí klyzmatu o obsahu půl teplé litru použitím klystýru. Tím se celý proces vyprazdňování spustí a další vyprazdňování již probíhá hladce. Osoby, které trpí zácpou nebo dělají proceduru poprvé, budou pravděpodobně počáteční klystýr potřebovat.

  1. Po první stolici vypijte opět sklenici teplé slané vody a proveďte cviky.
  2. Poté opět dochází k vyprázdnění.
  3. Tento postup provádějte stále dál, dokud z konečníku nevychází čistá voda. Dle toho, jak moc je střevo zaneseno, bude nutné vypít cca 10 až 14 sklenic.
  4. Pokud chcete proceduru ukončit, přestaňte pít a cvičit. Poté ještě půjdete několikrát na záchod.

Sankhapraksalana – předepsané cviky

Jednotlivé cviky prováděné během celé procedury jsou snadné. Jedná se o tyto 4 cviky:

  1. Mírný stoj rozkročný, chodidla asi 30 cm od sebe, prsty rukou jsou propletené, dlaně otočené nahoru. Narovnejte záda, dýchejte normálně. Aniž byste otočili hrudník, ukloňte se nejdříve doleva, nezastavujte se v konečné poloze, znovu se vzpřimte a hned se ukloňte na druhou stranu. Tento cvik opakujte 4x, to je 8 úklonů střídavě vlevo a vpravo. 
  1. Výchozí postavení je stejné, tedy mírný stoj rozkročný. Upažte a pokrčte levou až se ukazovák a palec dotknou pravé klíční kosti. Pak proveďte rotaci trupu a protáhněte pravou paži co nejdále dozadu; díváte se na konce prstů. Nezastavujte se, ale vraťte se hned do výchozího postavení a pak proveďte pohyb na opačnou stranu. Tento cvik opakujte 4x, tj. 8 pohybů střídavě vpravo a vlevo. 
  1. Lehněte si na břicho na zem. Propněte ruce v loktech a nadzvedněte celé tělo. Země se dotýkají pouze prsty nohou a dlaně, stehna tudíž zůstávají nad zemí. Chodidla jsou od sebe vzdálena asi 30 cm. Jakmile zaujmete tuto polohu, otočte hlavu, ramena a trup tak, abyste viděli opačnou patu (při otáčení vpravo se tedy díváte na levou patu). Nezastavujte se, vraťte se hned do výchozího postavení a zopakujte na druhou stranu. Tento cvik opakujte 4x, tj. 8 otočení střídavě vpravo a vlevo. 
  1. Dřep, chodidla vzdálena asi 30 cm, paty jsou vytočeny vně, takže jsou pod stehny a nikoli pod hýžděmi, ruce jsou položeny na kolenou, vzdálených od sebe asi 50 cm. Otočte trup vpravo a klekněte si na levé koleno, před pravé chodidlo. Dlaně střídavě stlačují pravé stehno k levé straně a levé k pravé straně tak, aby stehna stlačovala polovinu břicha, a tím i tračník. Dívejte se vzad, abyste zesílili torzi trupu a stlačovali břicho. Jako všechny předchozí, i tento cvik se provádí 4x.

Sankhapraksalana – ukončení procedury

Stejně důležitý, jako je celý proces, je i ukončení celé procedury. Je nezbytné se najíst. Najezte se ale až půl hodiny po cvičení, ne však déle, než za hodinu! Tímto jídlem by měla být rýže, a to rýže bílá, hodně rozvařená. Do rýže přidejte pětinu kvalitního másla. Můžete ji trochu osolit. Dalších 24 hodin se nesmí jíst žádné mléčné produkty, kyselá jídla a syrové ovoce a zelenina. První nápoj vypijte až po snězení prvního jídla (pokud byste se napili před jídlem, nepřerušili byste celý proces a opět byste chodili na toaletu). Pitím je třeba doplnit ztracené minerály, můžete tedy pít minerální vodu bez bublinek. Sankhapraksalana se má provádět nejlépe každé 3 měsíce, ale je možné ji provádět klidně i každý měsíc. Je to metoda bez rizik se silným pozitivním účinkem na zdraví


Stáhnout v PDF

Přečteno: 1175x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Obávám se, že tato metoda očisty je nad mé síly. Ale věřím, že to může celkem dobře fungovat.


Buďte garantem

Tento prostor je určen pro

prezentaci vaší firmy.

Jak na to

Chcete se stát garantem této stránky?

Pište na

info@propeople.cz

nebo volejte na tel +420 602 631 519

Wellness pro seniory

Chůze je přirozená a zdravá. Nordic…

„Ve zdravém těle, zdravý duch.“ Tak zní známé přísloví, které se…
další témata >