Spinning - indoor cycling

Spinning a další formy indoor cyclingu

Spinning je považován za nejúčinnější kardiovaskulární cvičení. Spinning lze zařadit do skupiny fitness aktivit, jejichž cílem je zlepšovat všeobecnou tělesnou kondici, zlepšení držení těla, zvýšení odolnosti organismu a v neposlední řadě cílené formování postavy. Spinning se provádí ve fitness centrech. Jedná se tedy o indoorový sport, který se provádí na stacionárních kolech, tzv.“spinnerech“.

Spinning jako jeden z několika způsobů indoor cyclingu

Spinning jako takový pod tímto názvem smí nabízet pouze autorizovaná fitness centra, kde jednotlivé lekce vedou lektoři s certifikátem "Johnny G. SPINNING® Instructor" (J.G.S.I.). Forem indoor cyclingu je však více, přičemž se liší typem (výrobcem) používaných stacionárních kol.

Jak a kdy spinning vznikl?

Spinning vznikl v 80. letech minulého století díky dálkovému cyklistovi Johnatanu Goldbergovi. Široká veřejnost tohoto muže znala jako Johnnyho D. Tento špičkový cyklista se snažil připravit na závod Race Acros America. Chtěl přijít na nové způsoby zvýšení výkonnosti a přitom sám ještě netušil, že založí nový druh sportu, který bude konkurovat jak posilování, tak i samotnému běžeckému tréninku.

Jak spinning probíhá?

Lekce spinningu probíhají pod vedením lektorů. Tempo určuje motivační hudba a lekce bývají vedeny zábavným způsobem. Každý účastník si může sám zvolit míru zátěže dle svých možností, standardní lekce trvá hodinu. Na každou lekci má lektor připravenu svoji originální trať. Každá trať kombinuje trénink podle srdeční frekvence s pěti styly jízdy:

  • rovina (jízda v sedle)
  • running (jízda ze sedla)
  • kopec v sedle
  • kopec ze sedla
  • skoky (střídání poloh v sedle a ze sedla)

Jaký vliv má spinning na zdraví a hubnutí?

Spinning je oproti klasické cyklistice fyzicky náročnější. Na spinnerech se šlape trochu jinak než na klasickém kole. Spinning je ideální pro udržení a zlepšení kondice jednoduchým a zábavným způsobem a je účinným pomocníkem při hubnutí. Dochází k celkovému procvičení svalů nohou a hýždí, ale také paží a trupu, přičemž není zatížen kloubní systém.

Udává se, že na jedné lekci je možné spálit 400 až 700 kilokalorií, což je poměrně hodně. Jestliže při spinningu opravdu zaberete a udržíte svůj tep v aerobním režimu, tedy zhruba na 65 až 85 procentech vaší maximální tepové frekvence, začne váš organismus spalovat tuky. Dále se uvádí, že např. při aerobicu se spálí 10x méně kalorií, než při spinningu. Po spinningu se zlepší i celková nálada a psychická kondice, a to díky endorfinům, které se do organismu při fyzické zátěži vyplavují. Hlídat si tepovou frekvenci je však velmi důležité, přeženete-li to s intenzitou cvičení, spalovat tuky nebudete.

Spinning provází ale i různé mýty. Říká se, že po spinningu se zvětšuje objem v oblasti stehen, tedy že „narostou velká stehna“. Zkušení lektoři toto tvrzení odmítají a říkají, že jde o zcela zbytečnou obavu, neboť k růstu svalové hmoty dochází pouze při cvičení s velkou zátěží, například činkou nebo závažím na stroji. Spinning je vytrvalostní sport, jehož primárním cílem je redukce tukové vrstvy a zvyšování vytrvalosti. Naopak výsledkem tohoto cvičení by měl být pevnější zadeček a pěkně zformované nohy.

Je spinning určen opravdu všem?

Spinning je určen opravdu každému, kdo chce začít něco dělat se svou kondicí a postavou. Tuto fitness aktivitu lze provozovat v každém věku. Nerozhoduje ani to, zda jste štíhlí či obézní. Je to moderní druh posilování, který nabízí dnes již celá řada fitness center. Spinning představuje také dobrý způsob zlepšení fyzické kondice u sportovců. Pro svou vysokou účinnost je pravidelně využíván i hokejovými hráči NHL.

Proč si tedy vybrat spinning?

  • nezatěžuje kloubní systém
  • nenáročný na koordinaci pohybů
  • dochází k zpevnění svalů těla, zejména nohou, hýždí, paží a trupu
  • zlepšení celkové fyzické kondice i psychické pohody
  • odbourávání tuků
  • podporuje správné fungování kardiovaskulárního systému
  • spinning není náročný na pomůcky
  • nezávislost na počasí - cvičí se v zastřešených fitness centrech
  • můžete využít rad zkušeného lektora
  • skupinový fitness sport posiluje motivaci nevzdávat cvičení

A co s sebou na první lekci spinningu?

  • přijďte minimálně 15 minut před začátkem lekce
  • přineste si oblečení nejlépe ze savého materiálu (nejlépe cyklo oblečení)
  • sportovní obuv s pevnou podrážkou
  • ručník
  • alespoň litr vody (vhodná je čistá voda. Iontové nápoje obvykle nejsou třeba, minerály a vitaminy se doplňují většinou až po dvou až třech hodinách náročného sportování)

Stáhnout v PDF

Přečteno: 188x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Tento příspěvek byl smazán,
neboť porušil etiku diskuze na portále Spektrum Zdraví.

Redakce

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >