sport pro děti

Sport pro děti - jak k němu přistupovat a na co nezapomínat

Sporty pro děti jsou nejen skvělou zábavou, ale i užitečným pomocníkem v jejich vývoji. Každé dítě by mělo sportovat! Sport rozvíjí motoriku, pomáhá vybít přebytečnou energii, přispívá ke správné koordinaci, správnému růstu kostry i svalového tonusu, formuje osobnost a učí děti pravidlům. Ať už chcete mít z dítěte sportovního šampióna, nebo ho jen chcete vést k pohybu a ke zdravému životnímu stylu, je nutné mu nejprve některé sporty určit a vést ho k nim. Dítě si časem samo vybere, co ho baví a v čem je dobré. Každé dítě má talent pro nějaký sport, jen je nutné přijít na to, pro jaký.

Čím je sport pro děti prospěšný?

Sportování dětí má pochopitelně také preventivní význam. Pokud necháte potomka jen vysedávat u televize či počítače, nejspíš si zadělá na budoucí problémy s obezitou. Je bez debat, že pravidelný sport je zdravý a zvyšuje obranyschopnost organismu i tělesnou výkonnost.

Sport pro děti znamená ale také jistou zábavu a prostřednictvím sportu může dítě poznat nové přátele, socializovat se a formovat svoji osobnost v kolektivu podobně zaležených dětí.

Kdy se sportováním dětí začít

I když to zní úsměvně, je pro dítě nejlepší se sportem začít ještě před jeho narozením. Aktivní a sportovní maminka je dynamičtější, jde dobrým příkladem a pro dítě je pak pohyb přirozenou součástí života. Sportovně založení rodiče totiž dítě naprosto spontánně motivují k pohybu a ke sportovním hrám už od jeho narození. Vedou ho k přirozenému běhání, plazení, kutálení.

Dále pak existují různá cvičení pro miminka, plavání pro miminka a podobně. Následně je perfektní, když rodiče využijí nabídky sportů pro děti v rámci všelijakých školiček, sdružení a tak dále. Ještě před nástupem do školy pak může dítě začít navštěvovat nějaký sportovní kroužek podle toho, jaký sport ho láká. 

Výběr sportu pro dítě

Při výběru sportu pro dítě pochopitelně neexistuje jednotné měřítko, ale měli bychom mít na paměti, že každý sport je založený na jiném pohybovém i motorickém základu. A podle toho, jak se dítě odmalička vyvíjí a jaké projevuje pohybové sklony, mu i následně vybíráme sport.

Zapomeňte na to, jaký sport jste jako malé děti chtěli dělat nebo dělali vy, či jaké sportovní výkony vám imponují. Nutné je soustředit se jen na dítě a na to jaké potřeby a sklony projevuje. Pokud máte doma malého pecivála, který se dlouhodobě vyhýbá fyzické aktivitě, nebaví ho ani rodinné výlety či vyjížďky na kole, pak nejspíš asi nebude mít ty správné předpoklady nutné pro vytrvalostní sporty, jako je běžecké lyžování, veslování, orientační a dlouhé běhy, triatlon apod.

Všímejte si také, jak se dítě chová ve skupině sportujících vrstevníků. Pokud je aktivní, dravé snaží se dostat k míči a ve hře se mu daří, má nejspíše klíčové předpoklady pro některou kolektivní míčovou hru.

Jak poznat sportovní schopnosti dítěte

Je opravdu těžké dopředu odhadnout, jaký sport pro dítě vybrat a v čem bude dobré. Můžeteho ale nenápadně doma otestovat. Zvládne-li vaše dítě stát na jedné noze se zavřenýma očima bez hnutí alespoň 10 sekund, tak mu nejspíše půjde sjezdové lyžování nebo bojový sport, kde je klíčová rovnováha. Pokud má váš potomek při hrách a skotačení dobrý výskok a odpich, může být dobrý v atletice, stejně jako v basketbale.

Pokud je vaše díte extrovert a rádo hraje hry s jinými dětmi, má jisté předpoklady, že bude mít ducha pro kolektivní sporty pro děti. Existuje dokonce i program SportAnalytik k testování dětí, který na základě zábavného zkoušení jednotlivých předpokladů dokáže doporučit správnou aktivitu pro sportování dětí.

Co sportování u dětí podporuje

Pro předškolní děti je ideální obecné cvičení s pomůckami a různé hry, u kterých se vyprofilují jejich schopnosti a nadání. Výběr konkrétního sportu pak nejčastěji přichází s nástupem na základní školu. Lehká atletika, se kterou se děti nejprve potkají, podporuje sílu, výdrž, rychlost a koordinaci. Atletika je sport pro děti velmi vhodný, protože ji mohou dělat skoro všude a v každém věku, je také základem ostatních sportů. Podobně je na tom i cvičení s nářadím, které podporuje koordinaci, sílu, rychlost a pohyblivost, méně už výdrž.

Mezi sporty pro děti řadíme pochopitelně i zimní radovánky, a tak vaše ratolesti nejspíš nadchne lyžování nebo snowboarding. Zvykají si tady na zacházení s rychlostí a rizikem, učí se koordinaci a držení rovnováhy. Pokud mezi sporty pro vaše děti zařadíte i plavání, tak podpoříte jejich vytrvalost a kondici, méně už koordinaci. Zde je dobré přidat i další motorická cvičení. Kolektivní míčové sporty naučí děti pracovat v týmu. Trénují koordinaci, rychlost, výdrž. Jednoduché pohyby u fotbalu jsou snadné i pro malé děti.

Sporty pro děti na druhém stupni a nevhodné sporty pro děti mladší

Sporty pro děti, které už přešly na druhý stupeň základní školy, jsou takové, které po sportovcích vyžadují určitou fyzickou náročnost, koordinaci a rychlost. Často se k tomu připojuje i jistá jednostrannost, jako třeba u tenisu, stolního tenisu nebo badmintonu. Totéž lze říci o populárním in-line bruslení. I když nabízí různé pohybové možnosti, velmi intenzivně zatěžuje kolenní klouby a menším dětem chybí potřebná svalová síla k udržení kolen ve správné poloze.

Co se týká třeba volejbalu, je nutné mít už jistou sílu a kondičku, proto se doporučuje od 10 let. Bojové sporty jako judo, karate, box a šerm zase počítají s dostatečným ovládáním těla a mysli. Trénink začíná obvykle od 8 let, upevňuje koordinaci, rychlost, do určité míry také sílu a pohyblivost. Výkonnostní sporty, jako jogging, maraton, běh na lyžích apod. je pro dětský organismus nevhodný. Je příliš zatěžující a pro děti většinou nezáživný.

Trenér

Každý, kdo sportoval či sportuje, si určitě vzpomene na své začátky a také na svého trenéra. Pro dítě, které začne navštěvovat v útlém věku sportovní kroužek, znamená trenér hlavně autoritu. Na trenérovi sportů pro děti záleží to, jestli bude dítě sport dál bavit a bude ho provázet životem, a nebo ne. Rozhodující jsou proto nejen vědomosti, ale i přístup. V přípravě sportu je u dětí mnoho faktorů, které je potřeba si uvědomit. Individuálně přistupovat k potřebám i možnostem každého dítěte. Mít pochopení a pěstovat trvalý vztah dětí k pohybu.

Sporty pro děti a bezpečnost

Na děti je nutné během sportovní aktivity dohlížet a korigovat intenzitu i provádění jejich činnosti. Děti se nesmí při sportu přepínat a je nutné dohlédnout, aby sportovní činnost vykonávaly správně a neublížily si. Před sportováním s nářadím je nutné ho dopředu zkontrolovat a při samotném cvičení dohlížet na to, aby ho děti používaly k tomu, k čemu je určeno. Samozřejmostí je pak vhodné oblečení a sportovní obutí. Helmy a chrániče u sportů, které to vyžadují (cyklistika, hokej, box, inlajny) a pokud se jedná o zimní sporty, tak také dostatečně seřízené technické vybavení (lyže, vázání, snowboardy).


Stáhnout v PDF
Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >