plavání pro děti

Plavání pro děti - prospěšná aktivita, nebo hazardování se zdravím?

Plavání kojenců, batolat a malých dětí je dnes velice populární. Jakmile se miminko narodí, kdejaká maminka začne rychle plánovat pro miminko plavání. Plavání s miminky je plošně považováno širokou veřejností jako ten nejlepší způsob pohybu a zábavy pro děti. Nechodím-li se svým miminkem plavat, zdá se, že se o své dítě nestarám dobře. Je tomu ale skutečně tak? O rizicích plavání s velmi malými dětmi se moc nemluví. Plavání pro děti je totiž také byznys. Ovšem mnozí pediatři na zdravotní rizika upozorňují.

Kdy lze s plaváním začít?

Pravdou je, že právě voda je pro miminko přirozeným prostředím, vždyť ve vodě pobývalo celých devět měsíců. Z tohoto období si děti přináší spontánní pohyby, které nejsou plaváním, nýbrž přirozenými reflexy. Pobyt ve vodě je většinou miminkům příjemný a prospívá jeho psychomotorickému vývoji.

Začít s miminkem chodit plavat je možné nejdříve od ukončeného druhého měsíce věku. Co se plavání pro děti týče, nikdy není pozdě začít. Větší děti, jejichž imunitní systém je již dost vyzrálý, se nepotýkají tolik se zdravotními riziky, a naopak posilují svou obranyschopnost, otužují se a celkově jsou odolnější.

V čem je plavání pro děti prospěšné?

  • často představuje výborný rehabilitační doplněk opožděného nebo narušeného motorického vývoje
  • plavání pomáhá k odstranění a prevenci rozličných vad o oblasti vadného držení těla či svalové dysbalance
  • zlepšuje střevní peristaltiku, zvyšuje chuť k jídlu
  • působí pozitivně na psychiku dítěte i jeho rodiče, posiluje pozitivní emoční vazbu s rodičem
  • pro miminka je to v podstatě jediná dostupná pohybová aktivita, která jim přináší nové vjemy, prožitky a zkušenosti

Komu se plavání nedoporučuje?

Začít plavat by každopádně měly jen děti zdravé a děti, které nemají v rodině anamnézu jako astma, atopický ekzém, alergie nebo jiná autoimunitní onemocnění. Bazální imunitní systém se vyvíjí do věku dvou let. Miminka jsou díky svému nevyzrálému imunitnímu systému opravdu zranitelná.

Plavat by ale neměly ani ty děti, které na vodu reagují psychicky špatně. Pokud miminko při plavání nebo po něm pláče a je zřejmé, že jeho pohoda byla plaváním narušena, není vhodné to lámat násilím. Děti cítí intuitivně velmi dobře, co jim prospívá a co ne. Prospěšnost plavání pro děti je tudíž velmi individuální. Každé dítě je jiné a doporučujeme vždy vycházet z pocitů a potřeb konkrétního dítěte. Nic není špatné ani dobré plošně pro všechny, což samozřejmě platí i o plavání.

S plaváním velmi malých dětí jsou spojena tato zdravotní rizika:

  • u malých dětí, které pravidelně plavou, se vyskytují častěji záněty horních cest dýchacích včetně častého zánětu zevního zvukovodu
  • plavání u malých dětí může být spouštěčem astmatu či atopického ekzému
  • chlor a další druhy dezinfekce mohou vyvolat alergické reakce
  • nezřídka se miminka potýkají i s infekcemi zažívacího traktu
  • často se vyskytují záněty spojivek
  • zranitelný imunitní systém, který není ještě ani zdaleka vyvinutý, nemusí být schopen se vypořádat s různorodými choroboplodnými zárodky, které se ve vodě mohou vyskytovat
  • dochází i k podchlazení díky nepřiměřené teplotě vody (ta by měla mít 30°C, ne méně)

Kvalita vody jako absolutní priorita

Dostáváme se k dalšímu velkému otazníku. Kvalita vody je samozřejmě tím, co do značné míry rozhoduje o tom, jaký efekt bude plavání pro děti mít. Dezinfekce chlorem je naprosto nevhodná. Opakované vdechování malých dávek chloru během krátké doby má negativní dopad na dýchací soustavu. Chlor dráždí kůži, oči a dýchací ústrojí. Laboratorní studie ukazují, že opakované vystavení se chlóru v ovzduší může vést k nevratnému poškození imunitního systému, krve, srdce a dýchacího ústrojí.

Negativní účinky trichloraminu a aerosoly na bázi chlorinových oxidantů jsou prokázány. Právě tyto jedovaté látky jsou nejčastější příčinou toho, že u dítěte dojde ke spuštění některé genetické predispozice, která by se jinak objevit nemusela. Tyto látky mohou vyvolat astma, ekzémy a alergie.

Jedovaté látky mohou vyvolat změny v epitelu dýchacích cest i na kůži. Kromě rozvoje autoimunitních onemocnění se vdechování těchto aerosolů podílí také na dalších plicních chorobách dětí. Chlorovaná voda vysušuje nejen kůži, ale všechny sliznice. Lékaři u nás, v Evropě, ale i v Americe varují před těmito výrazně škodlivými účinky pobytu v chlorované vodě.

Jak si vybrat správný kurz plavání pro děti?

Vodu je možné dezinfikovat i jinými prostředky, než chlorem. Je možné najít bazény, v nichž je voda čištěna ionizací nebo UV zářením. To by měl být rozhodující faktor pro výběr vhodného místa či kurzu plavání pro děti. Další důležité aspekty při výběru vhodného místa jsou tyto:

  • Velmi malé děti (do cca 5 – 6 měsíců) by měly plavat odděleně ve speciálních vanách, ve kterých není voda chemicky ošetřena.
  • Teplota musí být přiměřená, dítě si musí plavání užívat a cítit se dobře. Pokud jen vnímá pocit chladu, jeho reakce určitě nebude pozitivní.
  • Důležité je okolní zázemí bazénu. Sledujte čistotu nejen vody, ale i okolí bazénu, sprch a dalšího zázemí. Z nečistého prostředí si můžete vy nebo vaše dítě odnést různé plísně, bradavice atd.
  • U bazénu by měla být aklimatizační místnost, kde se děti osuší a pobudou v této místnosti alespoň půl hodiny, než vyjdou po plavání ven.
  • V neposlední řadě si prověřte vzdělání lektorky, která kurzy plavání pro děti vede.
  • V jednom kurzu by měly plavat děti podobného věku. Pro každý věk jsou vhodné jiné pohybové aktivity.

Pokud máte zdravé dítě, ve vodě ho to baví a z plavání má radost, vyberte si kurz, který bude splňovat všechny důležité parametry, a do plavání se pusťte. Pokud máte o vhodnosti plavání pro děti nějaké pochybnosti, bez výčitek pusťte plavání z hlavy.

Plavání pro děti ve věku 3 až 6 let

Pro předškolní děti má plavání přínos jak v oblasti fyzické, tak v oblasti psychiky. V tomto období mají děti výtečně rozvinutou pohybovou koordinaci a měly by se věnovat co nejrůznorodějším pohybovým aktivitám. Plavání pro děti v tomto věku má i psychologický a sociální význam. Plavání je přínosné jak pro děti zdravé, tak pro děti s různým tělesným či duševním postižením.

Pokud dítě plave v hygienicky nezávadném prostředí, má plavání většinou velmi kladné účinky:

  • rozvoj nových pohybových dovedností
  • posílení svalů a kloubů, procvičení celého pohybového aparátu včetně páteře
  • otužování, zvýšení odolnosti organismu
  • zlepšení krevního oběhu
  • posílení srdce
  • plavání příznivě ovlivňuje termoregulační systém
  • výborný vliv na dýchací soustavu - pobyt ve vodě, která není ošetřena chlorem či jinými chemikáliemi, pomáhá při astmatu

Stáhnout v PDF

Přečteno: 222x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >