L-carnitin

L-carnitin zvyšuje výkon a podporuje spalování tuků

Na trhu se dá narazit na nejrůznější typy doplňků stravy a speciální výživy pro sportovce. Velmi oblíbeným doplňkem je L-carnitin, který podporuje dosahování lepších sportovních výkonů i spalování tuků. Proto je také vyhledávaný mezi osobami, které se snaží zhubnout. Kdy a jak L-carnitin používat a kdy je naopak pořízení tohoto doplňku výživy zbytečným vyhazováním peněz?

L-carnitin v lidském organismu

L-carnitin není pouhé reklamní označení doplňku stravy, jde o amoniovou sloučeninu, která se přirozeně tvoří v každém lidském organismu. Tvoří se z aminokyselin lysinu a methioninu při asistenci vitamínů C a B a minerálu železa. Karnitin je důležitou látkou pro přenos mastných kyselin, které vznikly štěpením tuků, do centra buňky.

L-carnitin tak má výrazný podíl na využití tuku jako energie, a tedy i na spalování tuku. Bez přirozeného výskytu karnitinu v těle bychom nebyli schopni žádný tuk efektivně využívat a tedy ani spalovat. Jen pro doplnění uvedeme, že se karnitin děli na dva typy. Kromě zmíněného L-carnitinu existuje také D-carnitin, ten však v těle nemá žádnou fyziologickou funkci a ve větším množství naopak potlačuje účinek L-carnitinu.

L-carnitin ve stravě

Je třeba říci, že L-carnitin se do lidského organismu dostává také pomocí potravy. V největší míře se nachází v mléčných výrobcích a v masu, v menší míře pak i v ovoci či v obilovinách. Dostatečným příjmem masa a mléčných produktů tak lze dosáhnout ideálního množství L-carnitinu v organismu. Množství karnitinu v těle však ovlivňují i další faktory – věk, pohlaví a také onemocnění, které se mohou podílet na snižování hodnoty.

Pro koho je L-carnitin vhodný

Vzhledem ke špatným návykům trpí nedostatkem L-carnitinu velká část populace. Na obecné rovině lze konstatovat, že osoby se sedavým zaměstnáním a s dobrou životosprávou a správným jídelníček bez onemocnění doplnění karnitinu nepotřebují. Naopak osoby, které mají dostatek pohybu a ještě k tomu se nesprávně stravují, mají velkou spotřebu karnitinu a potřebují zvýšit jeho příjem.

Dodání L-carnitinu ve formě výživových doplňků je pak skutečně na místě. Totéž platí u osob se sedavým zaměstnáním, které se nestravují zrovna zdravě. V současné době se L-carnitin ve formě doplňku stravy doporučuje sportovcům a všem, kteří chtějí podpořit spalování tuků a zhubnout.

L-carnitin jako doplněk výživy pro sportovce

Jak jsme již uvedli výše, L-carnitin je v současnosti hojně využíván mezi sportovci. Pomáhá jim totiž udržet hodnoty karnitinu na ideální hodnotě a využít tak plného potenciálu této látky, která se v organismu přirozeně vyskytuje. Pro sportovce má karnitin důležité schopnosti. Vede totiž k celkovému zlepšení fyzického výkonu, a to z důvodu zvýšeného využití tuku jako zdroje energie.

Příjem L-carnitinu má také přímý podíl na zlepšení metabolismu, snížení hladiny amoniaku v krvi, a navíc působí jako antioxidant, jelikož neutralizuje působení volných radikálů. Je také třeba zmínit zrychlení regenerace při ideálních hodnotách L-carnitinu, jelikož tato látka vede ke snížení hladiny kyseliny mléčné.

L-carnitin – účinný spalovač tuku

L-carnitin se řadí také mezi spalovače tuku a v této oblasti patří mezi nejoblíbenější. Podporuje hubnutí, jelikož pomáhá zvyšovat využití tuků jako zdroje energie. V mnoha ohledech je vhodnější než jiné spalovače tuku, např. kofein. Na rozdíl od kofeinu totiž nezpůsobuje stres organismu. Právě stres vede u kofeinových doplňků ke spalování tuku. Karnitin funguje na přírodní biochemické bázi a jeho užití je tak bez rizika a bez vedlejších účinků.

Je však třeba upozornit, že aby byl L-carnitin jako doplněk stravy účinný pro spalování tuků, je třeba dodržet několik zásad. V opačném případě bude účinnost takřka nulová. Karnitin totiž opravdu pomůže spalovat tuky, ovšem jen v kombinaci s aerobním pohybem.

Rozhodně si tedy nemyslete, že po užití několika tablet karnitinu půjde váš tuk dolů. Aby byla tato látka účinná, je třeba dostat se do aerobního pásma spalování tuku, tj. vykonávat fyzickou aktivitu minimálně čtyřicet minut při ideální tepové frekvenci. Je současně třeba zajistit dostatečný přístup vzduchu, proto není vhodné přílišné zadýchávání. Přísun neslazených tekutin pak účinek karnitinu podpoří.

Užívání karnitinových doplňků

Na trhu můžete narazit na celou řadu spalovačů tuků a sportovní výživy na bázi L-carnitinu. K dostání je ve formě tablet, prášků nebo nápoje. Jednotlivé produkty se liší především v množství účinné dávky, důležitými údaji jsou také vstřebatelnost a čistota karnitinu.

Za minimální účinnou dávku se považuje množství 300 mg, při preventivním užívání lze doporučit denní příjem kolem 0,5 gramu, ovšem chceme-li užívat L-carnitin jako spalovač tuku, je vhodné zvýšit dávkování na 2 až 4 gramy denně. U sportovců se za minimální dávku považuje cca 1 g karnitinu denně.

L-carnitin se doporučuje užívat na lačno, díky čemuž dojde k minimálním ztrátám při vstřebávání. Kromě pravidelné ranní dávky karnitinu je velmi vhodné užít dané množství těsně před sportovním výkonem a v případě dlouhotrvající zátěže i v průběhu sportovního výkonu. Z tohoto hlediska jsou vhodné právě nápoje na bázi karnitinu.

L-carnitin tak můžeme použít jako výživu pro sportovce i jako prostředek pro snadnější spalování tuků. Je však třeba brát účinnost této látky s rezervou a počítat s tím, že účinky se nedostaví ihned. Ještě jednou zdůrazňujeme, že při redukci váhy je karnitin účinný jen při fyzické zátěži, která trvá déle než cca 40 minut.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 134x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >