přejídání

Závislost na jídle a přejídání jsou neblahým fenoménem naší doby

Jídlo. Často o něm mluvíme, pravidelně ho nakupujeme v obrovském množství a neustále sbíráme nové recepty, abychom vyzkoušeli co nejvíce pokrmů. Jídlo se zkrátka stalo fenoménem dnešní doby a už dávno nám neslouží jen k tomu, abychom zahnali svou přirozenou potřebu, kterou je hlad. Naopak se v souvislosti s jídlem velmi často potýkáme s psychickými problémy, kterými jsou závislost na jídle a přejídání.

Jídlo je všude kolem nás. S napětím sledujeme televizní pořady o vaření, které ve vysílání zabírají značné množství času, a inspirujeme se, jak si obohatit náš jídelníček. Po večerech studujeme prospekty a letáky hypermarketů, abychom navnadili své chuťové buňky na další výborné jídlo. K dispozici máme pokrmy ze všech koutů světa a časopisy, noviny či internet jsou nabité různorodými recepty. Jídlo je navíc levné a dostupné prakticky pro všechny.

Co je ale v současnosti nejdůležitější - jíst je trendy. Od různých odborníků a televizních šéfkuchařů jsme se naučili, že gastronomie má být plná zážitků. Pak se ale nedivme, že když jsme od rána do večera (a často i v noci při tajném výpadu do lednice) obklopeni jídlem, může to být to první, po čem sáhneme, když něco není v pořádku.

Přejídání aneb Když se problémy řeší jídlem

Možná se v dnešní, poměrně složité době, vytrácí často ze života radost, láska i jeho celý smysl. A čím jsme méně šťastní, tím více jídla konzumujeme. Máme nejspíš pocit, že jídlo nejen že není zakázané, ale jíst se přece musí! Proto když svému tělu dopřáváme hodně jídla, můžeme mít zpočátku dobrý pocit, jak svému tělu dopřáváme to, co potřebuje.

A tak saháme po jídle stále častěji a častěji. Z jídla si uděláme přítele a nejbližšího společníka. A dlouhou dobu si nemusíme ani všimnout, že něco není v pořádku. Nikdo nás nemusí upozornit, že to s jídlem přeháníme. Jíme přece všichni, a téměř všichni jíme častěji a více, než ve skutečnosti potřebujeme. Každý vidí, pokud to přeháníme s alkoholem nebo kouříme dvě krabičky cigaret denně. Těchto závislostí si okolí všimne daleko dříve, než toho, že se naší drogou stalo přejídání a závislost na jídle

Závislost na jídle a její příznaky

Jak poznáte, že je vaše přejídání chorobné a že je jídlo vaším pánem? Zde jsou některé klíčové příznaky, které vám mohou napovědět, jestli se závislost na jídle týká i vás.

Jídlem se uklidňujete

Často nejíte proto, že máte hlad, ale proto, abyste zahnali stres, zklidnili zčeřenou emoční hladinu, zbavili se strachu, úzkosti, nervozity nebo trémy. Zajídáte smutek, obavy, samotu a další nepříjemné pocity, se kterými se neumíte v tu chvíli vypořádat.

Rádi se zabýváte jídlem

Jídlo je častým tématem vašeho hovoru, na jídlo myslíte, plánujete nákup jídla a vaření. Při konzumaci jídla se ve vás rozlévá slastný pocit.

Nemožnost se najíst ve vás vyvolává úzkost

Pokud se ocitnete v situaci nebo v místě, kde víte, že delší dobu (déle, než jste zvyklí) nebudete mít přístup k jídlu, zmocní se vás nervozita, úzkost, někdy až panika.

Přejídání ve vás vyvolává pocity viny

Někde v podvědomí tušíte, že vaše konzumace jídla je nadměrná a nezdravá. Závislost na jídle ve vás vyvolává výčitky svědomí, které se v čase stupňují.

Objem zkonzumovaného jídla se vám dlouhodobě nedaří omezit

Přestože byste chtěli jíst méně a zdravěji, nedaří se vám to.

Přibíráte na váze

Nejen, že tušíte, že jíte více, než byste měli, ale jasně vám to ukazuje i vaše narůstající hmotnost.

Jak se zbavit přejídání?

První krok může být nejtěžší. Skutečnost, že se vás závislost na jídle týká, si musíte uvědomit a přijmout ji. Neodsuzujte se, ale rozhodněte se, že s tím něco uděláte. Nechcete přece, aby jídlo bylo vaším pánem! Zamyslete se nad krásným příslovím: „Nežijeme proto, abychom jedli. Jíme proto, abychom žili“.

Dále se musíte zamyslet  nad příčinami přejídání. Abyste se dokázali s přejídáním efektivně vypořádat, je třeba přijít na to, proč to děláte. Důvody mohou být velice podobné, jako jsou důvody závislosti na alkoholu. Zapíjet nebo zajídat můžete vše, s čím jste nespokojení, což můžou být jak problematické partnerské vztahy, osamělost, nezaměstnanost, stálé stresy v práci, deprese, ale i nuda.

Pokud chcete do svého života navrátit trvalou harmonii, bude potřeba se postavit příčinám, které k přejídání vedly. Problémům a potlačeným emocím se budete muset postavit čelem a začít je skutečně řešit. Jídlo samozřejmě řešení není. Jídlo jen oddálí vyřešení skutečných potřeb za jídlo schovaných. To se samozřejmě nemusí podařit ze dne na den. Je proto velice důležité připustit, že jídlo a přejídání ve skutečnosti nahrazuje a neúčinně záplatuje to, co člověku chybí, čím trpí nebo strádá.

Přichází ta nejdůležitější fáze - přestaňte jíst a začněte žít! Jídlo není život. Jídlo je prázdná náhražka toho, že jste nespokojení. Dovolte si žít naplno. Začněte znovu, žijte všechny své pocity, přijměte je, přijměte sami sebe, v duchu se obejměte a rozhodněte se, že využijete toho jedinečného daru života, který jste dostali, a který bohužel není nekonečný. Přejídání váš život zkracuje, ubližujete tak svému tělu, zvyšujete riziko nepříjemných zdravotních komplikací. Závislost na jídle vás v životě jen brzdí. Bere vám čas, energii i peníze.

Užívejte si život bez zbytečného přejídání

Být zdravější, mít hezčí postavu a více energie - to všechno můžete mít, když přestanete s jídlem spojovat emoční prožitky, které s jídlem být spojeny nemají. Jídlo je jen hmota, jež má při životě udržet vaše tělo, ne sytit vaši mysl nebo srdce. Musíte najít zdravý vztah k sobě, k jídlu i k životu.

Dejte svému tělu jen tolik jídla, kolik potřebuje. A dopřejte vašemu tělu s láskou jídlo zdravé. Netrapte své tělo škodlivinami. Přejídání vám jen ubližuje. Už to nedělejte. Vy to přece se sebou myslíte dobře!


Stáhnout v PDF

Přečteno: 256x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.