rybí tuk

Rybí tuk - přírodní prevence psychických i fyzických onemocnění

Pamatujete si ty lžičky plné smradlavé nažloutlé tekutiny, kterou nám rodiče den co den nutili i přes naše protesty? Řeč je samozřejmě o rybím tuku, strašáku z dětství mnohých z nás. To, jak (ne)chutná rybí tuk si pravdě podobně dodnes pamatuje celá řada dospělých. Dnešní děti mají štěstí, že je již trauma s lžičkou rybího oleje nepotká. Dnes již existují mnohem příjemnější způsoby, jak tělu dodávat zdraví prospěšný rybí tuk, který je skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin.

Proč je rybí tuk důležitý?

To, že rodiče dříve podávali svým dětem rybí tuk na lžičce nebylo jen tak pro nic za nic. A už vůbec ne proto, že by tím chtěli své děti trápit. Rybí tuk je pro naše zdraví obzvlášť prospěšný, obsahuje totiž omega 3 mastné kyseliny, tedy zdravé tuky, které naše tělo potřebuje, ale samo si je nezvládne vyrobit.

Není náhoda, že lékaři i výživoví poradci doporučují konzumovat ryby alespoň 2x do týdne. Důvodem je právě rybí tuk, který je bohatý na omega 3 mastné kyseliny. Ne vždy se však podaří zařazovat ryby do jídelníčku častěji, ať už z finančních či časových důvodů, nebo zkrátka proto,že vám ryby tolik nechutnají. V takových případech je ideální doplňovat omega 3 nenasycené mastné kyseliny jinou formou, třeba v podobě kapslí rybího tuku. Jejich užívání není zdaleka tak nepříjemné, jako rybí tuk na lžičce. Jsou levné a snadno dostupné, a díky nim budete mít jistotu, že tělu dodáváte omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které tolik potřebuje.

Co jsou omega 3 nenasycené mastné kyseliny a proč bychom je měli přijímat?

Číslo 3 v označení těchto tuků znamená, že jde o skupinu nenasycených mastných kyselin, které mají dvojnou vazbu mezi uhlíky na třetím místě od koncového methylu. Jde tedy o označení konkrétní chemické struktury. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny jsou tuky, které můžeme označit za zdravé, nebo dokonce spíše za nezbytné. Naše tělo je totiž nezvládne samo vytvořit. Jelikož jsou však pro naše fyzické i psychické zdraví obzvlášť důležité, je třeba je do těla pravidelně dodávat.

A na co všechno mají omega 3 nenasycené mastné kyseliny vliv?

  • jsou nezbytné pro správnou funkci mozku
  • snižují riziko onemocnění srdce a cév
  • působí proti zánětu střev
  • snižují krevní tlak
  • snižují srážlivost krve
  • pomáhají předcházet kožním onemocněním
  • u dětí podporují růst
  • mají vliv na správný vývoj organismu
  • pomáhají s bolestmi kloubů
  • pomáhají předcházet chronickým chorobám

Rybí tuk jako prevence psychických onemocnění

Proč jsou obyvatelé přímořských států méně v depresích než lidé ze středozemí? A díky čemu jsou jsou například Japonci zdravější než jiné národnosti? Není náhodou, že jde o státy, kde se ryby konzumují ve velkém. Je vědecky prokázáno, že pravidelná konzumace ryb nebo rybího tuku snižuje riziko vzniku schizofrenie a dalších vážných psychických poruch až o čtvrtinu a v případech propuknutí takovýcjh nemocí zmírňuje jejich průběh.

Podle vědců je to způsobeno obsahem omega 3 mastných kyselin, které mají pozitivní vliv na mozek. Rybí tuk je navíc pro tělo velmi lehce stravitelný a dobře zpracovatelný, což se o lécích a antipsychotikách říct nedá. Současná antipsychotika mají totiž řadu vedlejších účinků, kvůli kterým je někteří pacienti odmítají brát, čímž riskují zhoršování jejich zdravotního stavu

Jak mohou omega 3 mastné kyseliny ovlivnit psychiku i vývoj mozku?

Rybí tuk je pro děti ještě důležitější než pro dospělé, protože omega 3 mastné kyseliny mají klíčový význam pro správnou činnost mozku, což se později projeví nejen na psychice, ale třeba i inteligenci. Omega 3 mastné kyseliny jsou velmi důležité při snižování rizika vzniku deprese a byl zkoumán i jejich vliv na výši inteligence. Studie také zjistily, že omega 3 mastné kyseliny mají vliv na vývoj mozku - jsou důležité pro jeho vývoj v době jeho formování, zejména v raném dětství. A stejně tak mají tyto zdravé tuky vliv na růst. Dost možná i vám vaše maminka či babička podávala lžičku rybího tuku právě s argumentem o růstu.

Na dodstatek zdravých tuků ve stravě bychom však měli dbát i jako dospělí. Jak již bylo řečeno - nejen, že mohou omega 3 mastné kyseliny působit jako prevence celé řady chorob, ale mohou také mírnit jejich následky v případě, že se již objevily první příznaky.

Rybí tuk v kapslích

Rybí tuk je nejčastěji k sehnání v kapslích, které nyní prodává snad každá společnost zabývající se výrobou potravinových doplňků. Na trhu je celá řada kapslí s rybím olejem od těch, kde vás jedna dávka vyjde zhruba na korunu až po ty mnoho násobně dražší. Sledujte také obsah doporučené denní dávky, abyste přijali skutečně potřebné množství.

K sehnání je i rybí tuk v kapslích speciálně pro děti. Ten nabízí hned několik firem, ale zpravidla jde spíše o marketingový tah s líbivým obrázkovým obalem. Množství účinné látky je zde však nižší. Proto můžete svým dětem bez obav podávat stejný rybí tuk v kapslích, jako užíváte vy sami. Nejen, že ušetříte, ale vaše děti dostanou potřebnou denní dávku, ne pouze zlomek.

Udává se, že bychom měli přijímat minimálně 250 miligramů omega-3 mastných kyselin denně.

Jak vybrat nejvhodnější rybí tuk?

  • Nenechejte se zmást nízkou cenou. Různá balení mají různý obsah nejen kapslí, ale také obsahu účinných látek. Porovnejte obsah omega 3 mastných kyselin. Doporučená dávka je 250 miligramů denně. Vypočítejte a porovnejte, na kolik vás vyjde jedna dávka od různých výrobců.
  • Pokud není uveden obsah EPA a DHA, výrobek nekupujte. Jen to jsou totiž mastné kyseliny, které jsou pro tělo nejlépe využitelné.
  • Myslete na to, že líbivý obal a vysoká cena nic neznamená. Na trhu jsou i želatinové kapsle s označením rybí olej, přestože obsahují jen minimum využitelných mastných kyselin, které skutečně potřebujeme.

Stáhnout v PDF

Přečteno: 739x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.