img

Lunární jóga a hormonální jóga: Pomohou s otěhotněním i bolestivou menstruací!

O hormonální józe už jste možná slyšeli a pojem lunární jóga evokuje, že by se mohlo jednat o něco podobného. Jejich cíle jsou v mnohém podobné – začínají je často praktikovat ženy, které si přejí otěhotnět, vyvolat menstruaci, ovulaci nebo jinak harmonizovat svůj menstruační cyklus. Obě také pomáhají ženám, které mají bolestivý cyklus. Co mají tedy společného a jaký je v nich rozdíl? A je vhodná lunární jóga, popřípadě hormonání jóga i pro muže?

Hormonální jóga

Hormonální jóga pomáhá lidem, kteří mají problémy s hladinou hormonů, oslabenou štítnou žlázou, neplodností, ženám s cystami na vaječnících, PMS, přechodem či nepravidelnou menstruací.

Čtěte také:

Jóga pro začátečníky, která vás bude bavit. Vyzkoušejte pozdrav slunci

Tomu, komu vyhovuje řád a jasně zadané instrukce, bude pravděpodobně vyhovovat více hormonální jóga, která se sestává z přesně daných cviků. Tyto cviky je třeba provádět tak, jak jsou sestaveny, beze změn a každý den.

Ideálně se ráno cvičí aktivační sestava a večer antistresová část. Díky tomuto přísnému nastavení dosahuje část žen rychlých výsledků. Pro někoho však může být tato přísnost svazující a třeba i stresující. Odpovědí pro ně může být lunární jóga.

Lunární jóga – cviky

Lunární jóga je o svobodě a kreativitě. Také existují konkrétní cviky, ale praktikující osoba si z nich vybírá podle aktuální potřeby (například podle toho, v které části cyklu se nachází), nálady a pocitů. Každý den můžete cvičit jinou sestavu, takovou, která bude vyhovovat právě vám. Naučte se naslouchat svému tělu, důvěřovat mu a rozvíjejte svoji kreativitu. Uvolněte se a užijte si radost z pohybu.

  • V lunární józe existuje přibližně 400 cviků (hormonální jóga jich oproti tomu obsahuje cca 30), které se dají rozdělit do různých skupin.
  • Existují cviky na každý den cyklu, cviky podle fází měsíce, znamení zvěrokruhu, podle ročního období, cviky pro jednotlivé čakry a mnoho dalších.
  • Některým cvikům se také říká lunární tance.
  • Zakladatelka lunární jógy Adelheid Ohligová doporučuje cvičit každý den alespoň 20 minut, což je podle ní vhodnější než jednou týdně delší dobu.
  • Pro rychlou harmonizaci doporučuje každý den minimálně 5 minut.

Lunární jóga - muži

I když to tak na první pohled může vypadat, lunární jóga není určená jen pro ženy – je vhodná i pro muže a ženy bez rozdílu věku. Mezi její pozitivní výsledky vedle již zmíněných patří prokrvení a okysličení orgánů v oblasti břicha a pánve nebo třeba odstranění bloků v páteři.

Její regenerační přínos pomáhá aktivním (někdy dokonce až přetrénovaným) sportovcům. Je určena také mužům, kteří mají problém s početím dítěte vinou kvality spermií. Nesporně pozitivní vliv má lunární jóga na psychiku obou pohlaví – ať už chceme dosáhnout hlavně zklidnění, doplnění energie či celkovou psychickou odolnost. V případě snahy o početí miminka se doporučuje, aby se lunární józe věnovali oba partneři.

lunární jóga2

Lunární jóga – na co si dát pozor

  • Přímou kontraindikací lunární jógy jsou pouze období po úrazu nebo operaci, a to navíc jen u konkrétních cviků, proto vždy informujte svého lektora, pokud se vás tato situace týká.
  • Pokud si nejste jistí ohledně vhodnosti lunární jógy právě pro vás, poraďte se se svým lékařem. Naopak se pro rekonvalescenci lunární jóga často i doporučuje.
  • Těhotenství není překážkou pro praktikování lunární jógy a budoucí maminky ji mohou cvičit až do porodu (na rozdíl od hormonální jógy) – těhotným pomáhá od bolestí zad, zlepšuje trávení a lépe prokrvuje břicho i dělohu. Vyzkoušejte jógu pro zdravá záda!
  • Kurz lunární jógy by vždy měli vést jen certifikovaní lektoři, kteří se školí nejméně 3 roky (absolvují více než 500 hodin školení) a každý rok se zúčastňují seminářů, aby si akreditaci udrželi.
  • V České republice je zakladatelkou a certifikovanou lektorkou lunární jógy Martina Mangová, která organizuje kurzy i semináře, a je také lektorkou hormonální jógy.

Oba styly jógy se dají kombinovat, a proto není nutné vybrat si jen jeden z nich. Podívejte se také na další druhy jógy.

Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Blogeři

Když mám PMS a volám SOS

Jsem vážně na vodstřel, když mám PMS. Já vim, že vás asi nebudou zajímat nějaký kecy ohledně premenstruačního syndromu jedný neznámý ženský ve středních letech, jenže já mám dneska duševní pnutí a potřebuju si „ulevit“. Vod toho jsem zakládala tenhle blog. Tak pojďme se hromadně podpořit ženy! Taky vás všechno okolo tak sejří, když na dveře klepe teta Irma?