Environmentální výchova a agroturistika

Environmentální výchova a agroturistika

Environmentální výchova klade důraz na péči o životní prostředí a také upozorňuje na problémy lidské civilizace. Environmentální výchova je provázána také s problematikou výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu. 

Čtěte také:

Třídění a recyklace plastů – vše, co je dobré vědět

Kompetence rozvíjené v rámci environmentální výchovy

Kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, sociální a interpersonální

Environmentální výchova učí využívat kooperativní a komunikační dovednosti jakožto nástroje pro řešení problémů životního prostředí aktivně, učí hledat varianty k řešení problémů životního prostředí, učí kriticky myslet, posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím.

Pracovní kompetence environmentální výchovy

Environmentální výchova učí osvojování si praktických dovedností pro chování a pobyt v přírodě, učí uplatňování těchto poznatků v každodenním životě, učí správnému zacházení a nakládání s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, učí minimalizovat negativní vlivy a dopady na přírodu.

Občanské kompetence environmentální výchovy 

Environmentální výchova učí chápat příčiny i následky poškozování přírody, pomáhá orientovat se ve vztahu člověka a přírody, učí odpovědnosti vůči přírodnímu prostředí v každodenním životě, učí aktivní účasti na ochraně životního prostředí, učí projevovat úctu k životu ve všech jeho formách.

Hlavní cíle environmentální výchovy

V rámci environmentální výchovy by děti měly být vedeny k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Děti by měly být podporovány v aktivní péči a ochraně životního prostředí a také v citlivém utváření svého prostředí s návazností na přírodu. Environmentální výchova ovlivňuje hodnotovou orientaci žáků v rámci udržitelnosti rozvoje civilizace i přírodního prostředí. 

Hlavním cílem environmentální výchovy je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a dění v něm, o vlivu člověka na životní prostředí. Ukazuje, že péče o životní prostředí začíná péčí o nejbližší okolí a končí globálními problémy celosvětového dosahu. Environmentální výchova tvoří základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.

 


 

  1. Snaha o formování správného vztahu k přírodě a ke všem jejím složkám
  2. Připomíná důležitost třídění odpadu
  3. Nutnost chránit přírodu a chovat se k ní s respektem
  4. Vytváří vztah k prostředí, ve kterém dítě pobývá a žije
  5. Učí orientaci v okolí místa bydliště (tedy MŠ nebo ZŠ) a bezpečnosti dopravy
  6. Učí povědomí o okolním světě
  7. Dítě si osvojuje poznatky o přírodě, o řádu světa, taktéž jeho rozmanitosti, pozoruhodnosti a pestrosti
  8. Učí o rozmanitosti světa a přírody, ať už jde o svět rostlin, krajinu, podnebí apod.
  9. Porozumění vývoji a změnám
  10. Osvojování si jednoduchých dovedností potřebných pro péči o okolí a spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
  11. Pozorování přírody v jednotlivých ročních obdobích, pozorování volně žijících ptáků, lesa, změn počasí atd.
  12. Vytváří schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám
  13. Rozvíjí schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
  14. Rozvíjí pocity sounáležitosti s živou i neživou přírodou a s planetou Zemí
  15. Dochází k osvojení si poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí
  16. Vede k péči a ochraně o životní prostředí i aktivní prací (péče o květiny, zahradu, les…)

 


Ekoškolky a lesní mateřské školky

Ekoškolky a lesní mateřské školky jsou alternativou ke klasickým mateřským školkám. Spojuje je myšlenka umožnit dětem každodenní pobyt v přírodě nebo alespoň v přírodně upravené školní zahradě. Cílem je také pečovat o zdravý životní styl prostřednictvím zdravé stravy, dostatku přirozeného pohybu v přírodním prostředí, otužování, pobyt v každém prostředí, nabízí podněty vedoucí k aktivnímu učení v přírodě (přiměřené věku dítěte), posiluje učení pozorováním, učí elementárním základům pro odpovědnost vůči přírodě a péči o ni.

Ekoškolky a Lesní školky aktivně zapojují děti do péče o místní životní prostředí a podporují udržitelný rozvoj komunity. Každá takováto školka je originálem. Vchází z možností prostředí, možností prostorových, finančních a dalších. Avšak jsou minima, která by školka měla dodržet, stejně tak je i ideální stav, viz následující tabulka.

OPATŘENÍ

MINIMUM

IDEÁLNÍ STAV

Provoz

Užívání ekologicky šetrných prostředků, třídění odpadu, úspora vody i elektrické energie

Minimum plus kompostování, kvalitní zateplená okna, alternativní zdroje energie

Interiér

Interiér je zdoben přírodními prvky a materiály

Použití pouze přírodních materiálů – dřevo, hlína, sláma

Nábytek

Dřevěný

Dřevěný vyrobený místním řemeslníkem za použití tuzemských technologií

Hračky

Žádné umělé hračky

Hračky z přírodních materiálů - dřevěné a plstěné hračky tuzemské

Povrch Zahrady

Trávníkový povrch

Různé druhy přírodních povrchů, kompost, bylinková spirála atd.

Voda v Zahradě

Jezírko v zahradě, možnost pozorování a hry s vodou

Jezírko i tekoucí voda, zachycování dešťové vody

Záhony

Záhony, o které pečují i děti

Permakulturní zahrada

Herní prvky ve venkovních prostorách

Lavičky a prolézačky z přírodních materiálů

Přírodní prvky sloužící ke hře a jakožto prolézačky a lavičky (kmeny stromů, pařezy, kameny)

Zvířata

Kontakt se zvířaty – pravidelné návštěvy u místního chovatele

Vlastní zvířata v Mateřské školce

Pobyt v přírodě

Každodenní pobyty venku za každého počasí

Každodenní pobyty venku za každého počasí a pravidelné výlety

Stravování

Základem jídelníčku jsou lokální potraviny a sezónní potraviny

Lokální potraviny, sezónní potraviny a biopotraviny

 

Samostatná lesní školka

Samostatná lesní školka je plně nezávislá na klasické budově mateřské školy. Sídlí v jurtě či srubu, kde je možné vařit i přespávat.

Integrovaná lesní školka

Integrovaná lesní školka je taková, kde se prvky běžné mateřské školy prolínají s prvky lesní mateřské školy. Funguje v hlavních dvou variantách, první z nich je lesní třída v rámci běžné Mateřské školy. Lesní třída vychází denně na vycházku do lesa dopoledne a vrací se do školky na oběd, kde následně tráví i odpolední část pobytu. Druhou variantou je propojení běžné mateřské školy s lesní mateřskou školou, v takovém případě se jedná o dva zřizovatele takovéto mateřské školy.

Lesní dny

Jedná se o uplatnění prvků lesní mateřské školy do života běžné mateřské školy. Jedná se o projektový den či projektové týdny. Pravidelné lesní dny jsou stále častěji zařazovány do programu německých mateřských školek. Obvykle probíhá tak, že jeden den v týdnu je věnován pobytu venku „ za jakéhokoliv počasí“. Tomu je přizpůsoben program, místo srazu, způsob stravování atd.

Pozitiva ekoškolek a lesních školek

Častější pobyt v přírodě a kontakt dětí s přírodou přináší mnohá pozitiva. Z výzkumů vyplývá, že u dětí z ekoškolek a lesních školek je výrazně nižší nemocnost infekčními onemocněními. Děti z takovýchto typů školek profitují z častého kontaktu s přírodou také tím, že jejich hrubá motorika se rozvíjí lépe a intenzivněji, než je tomu u dětí z jiných typů školek. Také ve sledování kreativity vykazují děti z lesních školek nadprůměrné schopnosti.

Častou obavou rodičů bývá, zda dítě, které tráví tolik času v rámci lesní mateřské školy v přírodě, je dostatečně připraveno na školní docházku. Stejně, jako je tomu v běžné mateřské škole, je třeba dítě na tuto velkou změnu, přechod do školy, postupně připravovat. Může jít o zařazování různých pracovních listů, cílené zařazování „školních hodin“, o pobyt v interiéru a celkově přivykání novému způsobu práce.

Agroturistika

Způsob trávení volného času, kdy dojde ke spojení typických venkovských podmínek, turistiku a někdy i dobrovolnou neplacenou práci v zemědělství nebo na venkově, (která může částečně hradit náklady na pobyt) se nazývá agroturistika. Smyslem takovéhoto počínání je poznání venkova a života zemědělců, blízký kontakt se zvířaty, zlepšení vztahu k půdě a podílení se na udržování a rozšiřování kulturních a sociálních tradic. Za agroturistiku lze považovat i návštěvu vinařských sklípků s prohlídkou vinic a výroby vína.

Pro vaše prázdniny na venkově si můžete vybrat statek, chalupu či ekofarmu. Vybírat si přitom můžete jak mezi pobyty v Čechách, tak v rámci Evropy.

Co je to ekofarma

Ekofarmy jsou takové farmy, kde se při chovu hospodářských zvířat a produkci plodin postupuje ekologicky. Nepoužívají se žádné chemické prostředky, klade se důraz na ochranu životního prostředí a ohleduplné zacházení se zvířaty. Nepoužívají se pesticidy, umělá hnojiva, chemické postřiky, hormony ani umělé látky. Krmiva pro zvířata jsou také co nejpřirozenější.

Rozvoj agroturistiky u nás? Po revoluci

V rámci České republiky začalo docházet k postupnému rozvoji agroturistiky a ekologického zemědělství krátce po revoluci. Přesný počet agrofarem a ekofarem u nás není momentálně znám, jedná se pravděpodobně o několik stovek. Agroturistika však u nás stále zatím nemá vybudovanou silnou pozici.  V řadě našich sousedních států – Rakousku, Německu, ale například i Polsku je agroturistika mnohem více rozšířená.

Tento druh turistiky má řadu pozitiv, jedná se o významně se rozrůstající odvětví, které připívá k řešení některých sociálních a ekonomických problémů venkova. Velká část peněz z turistické činnosti zůstává v rukou ubytovatele a získané prostředky jsou buď reinvestovány, nebo slouží farmáři jako vedlejší finanční zdroj. Rovněž zátěž prostředí a ekologických systémů je ve srovnání s jinými typy turismu zcela minimální.



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Lunární kalendář

PÁTEK 19. 04. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v přibývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
SOBOTA 20. 04. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v přibývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
NEDĚLE 21. 04. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v přibývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
PONDĚLÍ 22. 04. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v přibývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte…
více o tomto dni
ÚTERÝ 23. 04. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v přibývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte…
více o tomto dni
STŘEDA 24. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, dnes je úplněk. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
ČTVRTEK 25. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni

Nabídka rychlé a nebankovní půjčky pro každého do 24 hodin

Dobrý den, pane / paní Půjčte si peníze přímo bez hodnocení (půjčka je nyní levněj�...

Nabídka rychlé a nebankovní půjčky pro každého do 24 hodin

Dobrý den, pane / paní Půjčte si peníze přímo bez hodnocení (půjčka je nyní levněj�...

prací prostředky e shop

já jsem si oblíbila netoxické čističe Method nebo tierra verde. Obojí kupuji na eshopu Al...
Zobrazit všechna témata

Buďte krásní v každém věku. Předčasné stárnutí pleti lze snadno zbrzdit

Chcete si zachovat mladistvou pleť a jste ochotni pro to udělat cokoliv? Na to, abyste oddálili předčasné známky stárnutí pleti nepotřebujete spoustu peněz a vlastně ani příliš času navíc. Přesto existují triky...

Nezapomenutelná žádost o ruku aneb Kde vyslovit „Vezmeš si mě?“

Chcete, aby vaše žádost o ruku měla jistý punc originality a došly vám nápady? Pak pro vás máme hned několik tipů, díky nimž pozdvihnete tak důležitý okamžik života na vyšší úroveň. Svůj způsob si v našem výčtu...

Na sázení letniček se vrhněte ideálně v květnu. Jaké druhy vybrat?

Teplé jarní počasí je jako stvořené k sázení letniček. Pokud si tedy chcete zkrášlit svou zahradu nebo i balkon pestrobarevnými kvítky nejrůznějších jednoletých rostlin, s polovinou května se pomalu začněte chy...

Sociální sítě u dětí: Kdy je povolit a jaká přináší rizika?

Sociální sítě jsou v 21. století tématem číslo jedna. Od jejich vzniku si na ně lidé velmi rychle zvykli, a tak jsou dnes nedílnou součástí mnoha životů. Kde je ale ona zdravá uživatelská míra a existuje nějaká...

Lepší život bez plastů: 6 nápadů, jak nahradit běžné plastové pomocníky

Dnešní doba velí jasně: měli bychom se snažit žít ekologicky a především se musíme zbavit plastů. Odborníci neustále varují, že nám život ničí i takzvané mikroplasty. Jsou ve vzduchu, v dešti, v jídle, ve vodě ...

Věříte v paranormální jevy? Psychologická fakta možná vaše přesvědčení vyvrátí

Proč i v 21. století věří stále tolik lidí na paranormální jevy? Psychologové mají na toto téma jasné vysvětlení, které vás možná ve výsledku překvapí. Nehledejte za ním však nic „duchařského“ ani abnormálního,...

Zlomeniny pánve

Pletenec pánevní je označení pro anatomickou strukturu prstencovitého tvaru, která leží na bázi páteře. Kost pánevní je párová a srůstá ve stydké oblasti. Kost je plochá a vznikla srůstem kostí kyčelní, sedací ...

Krémová polévka s krůtím masem a divokou rýží – vhodné pro diabetiky

Ve velkém hrnci (na středním plamenu) rozehřejte olej. Přidejte pokrájené houby (žampiony), celer, mrkev a šalotku. Vše promíchejte a restujte asi 5 minut. Dále vsypte do hrnce hladkou mouku, sůl, pepř a opékej...

Kvasinková infekce u psa: Jak ji rozpoznat a léčit?

Kvasinková infekce u psa bývá poměrně častým problémem. Když se včas a adekvátně neléčí, může se rozšířit a způsobovat nejedny nepříjemné kožní potíže. Ty zpravidla zasahují uši pejska, tlapky, kožní záhyby neb...

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…

Pocit vysvobození

Dneska bych si tu dovolila pár řádek o pocitu vysvobození. Každej si pod tim představí něco jinýho, ale já pod tim vidim jediný - vyjdeme ze svazujících myšlenkovejch okovů, který maj podobu strachu, předsudků, zloby, smutku a bůhví čeho ještě. Tyhle okovy si ostatně nasazuje téměř každej člověk zcela dobrovolně a pak mu dá sakra práci s tim něco udělat - respektive se jich zbavit.