Vitamin D jako ochrana proti chřipce! Jak poznáte, že máte nedostatek vitaminu D?

img
16. 02. 2018

Málokdo ví, že vitamin D je utvářen několika látkami, přičemž pomocí několika složitých procesů vzniká tzv. kalcitriol. Vitamin D se nachází téměř ve…

Zmáhá vás v zimním období velká únava a ospalost? Nebo už měsíce bojujete s neustupující rýmou a nachlazením? Příčinou vašich problémů může být nedostatek vitaminu D. 

Čtěte také:

Podzimní deprese útočí. Máme pro vás osvědčené tipy, jak si zlepšit náladu

Vitamin D je jedním z dílčích vitaminů, které mají vliv na správné fungování a vývoj lidského těla. Co může způsobit jeho nedostatek a jak vitamin D do těla dostat? Na to se zaměříme v tomto článku. 

Vitamin D

Málokdo ví, že vitamin D je utvářen několika látkami, přičemž pomocí několika složitých procesů vzniká tzv. kalcitriol. Vitamin D se nachází téměř ve všech tkáních lidského těla, proto můžeme říci, že vitamin D respektive nedostatek vitaminu D ovlivňuje téměř všechny procesy v lidském těle. 

Účinky vitaminu D

Vitamin D má mnoho zázračných účinků. Zlepšuje náladu, zajišťuje správnou činnost autoimunitního systému a chrání před civilizačními chorobami. Jaké jsou další účinky vitaminu D?

  • Správné hojení ran
  • Vývin kostí u dětí, svalů a kloubů
  • Pozitivní vliv na spánkové problémy
  • Má protizánětlivé a protivirové účinky v těle
  • Zajišťuje hormonální rovnováhu v těle
  • Optimální nálada a psychická vyrovnanost
  • Správná činnost srdce i mozku
  • Příznivý vliv na činnost střev a trávicího traktu

Nejlepší zdroje vitaminu D

1. Sluneční záření

Nejjednodušším způsobem, jak vyřešit nedostatek vitaminu D, je vystavit svoje tělo slunečním paprskům. Vitamin D v těle vzniká po ozáření kůže UV paprsky. Pozor ale na dobu strávenou na slunci. Kolik minut denně byste měli strávit na slunci? Zjistíte to TADY.

V létě je to snadné, neboť v České republice máme poměrně dostatek slunných dní. Horší je to v zimě. Nejjednodušším způsobem je alespoň jednou během zimy vycestovat do zahraničí za sluncem. Ne každý ale tuto možnost má. Další možností je během zimního období čerpat vitamin D z potravin.   

Vitamin D v těle (2)

2. Olej z tresčích jater

Olej z tresčích jater je ideální variantou pro ty, kteří chtějí mít denní přísun vitaminu D vyřešený jednou lžičkou denně. Podobně jako tučné ryby obsahuje velké množství vitaminu D a to 450 IU v necelé kávové lžičce. Dětem tedy bohatě postačí 1 lžička denně, dospělým polovina velké lžíce denně

3. Vybrané tučné ryby

Nejvyšší obsah vitaminu D ze všech známých potravin mají právě některé tučné ryby. Mezinárodní zdravotnická organizace stanovila doporučenou denní dávku vitaminu D na 600 IU (= mezinárodní jednotky). Takové množství odpovídá zhruba 6 gramům rybího tuku, což je necelá jedna lžíce.

Rybí tuk na lžičce, tak jak ho podávaly dětem naše babičky, samozřejmě není žádná lahoda. Rybí tuk ale můžete konzumovat i v jiných podobách, například ve formě kapslí nebo čerstvých ryb

Vitamin D najdete v těchto čerstvých rybách:

  • kapří maso
  • amur
  • štika
  • pstruh duhový
  • losos
  • sardinky
  • krevety
  • a další tučné rybí maso...

Vitamin D v těle (2)

4. Vaječné žloutky od šťastných slepic

Podle odborníků obsahují vejce z volného chovu až 6x více vitaminu D, než vejce z klecových chovů. Je to logické. Zatímco slepice chovaná v zajetí nikdy nevidí denní světlo, slepice žijící ve volném chovu do sebe vstřebává vitamin D podobně jako člověk. Nutno podotknout, že vitamin D se nachází jen ve žloutcích, nikoliv v bílcích. 

5. Fototerapie jako nouzová záchrana

Okrajovou možností, jak do sebe dostat vitamin D, je také léčba zvaná fototerapie. Vitaminy jsou do člověka aplikovány pomocí jednoduché světelné lampy. Terapie se často využívá při depresích, při kožních onemocněních nebo v souvislosti s novorozeneckou žloutenkou. 

6. Další potraviny s vitaminem D

O vitamin D mohou být také obohacené některé potraviny, které se běžně prodávají. Vitamin D se někdy přidává do kravského mléka, pomerančových džusů, dětských výživ nebo snídaňových cereálií. Abyste zjistili, zda daná potravina obsahuje vitaminy, vždy pečlivě prostudujte její složení. Vitamin lze také konzumovat ve formě kapslí a prášků. 

Vitamin D v těle (4)

Nedostatek vitaminu D - nejčastější příznaky

1. Zimní deprese nebo špatná nálada

Nejčastějších projevem chybějícího vitaminu v těle je zimní deprese nebo špatná nálada. S ustupujícími slunečními paprsky se od října každého roku začínají u mnoha lidí projevovat sklony k depresím, negativnímu myšlení a chmurnému naladění. Řešením je právě doplnění dostatečného množství déčka. 

2. Špatný vývoj kostí a jejich řídnutí

Vitamin D se podílí na vývoji kostí, kloubů a jejich správném fungování. Proto je velmi důležité zajistit dostatek vitaminu D hlavně u dětí. Nedostatek vitaminu D v krvi může způsobit bolest kloubů, zad nebo svalovou únavu

3. Zvýšené riziko civilizačních onemocnění

Vědci potvrzují, že lidé s celoživotním dostatkem vitaminu D v krvi jsou více odolní proti civilizačním chorobám, jako je rakovina, Alzheimerova choroba nebo Crohnova choroba

4. Časté onemocnění chřipkou

Jednou z hlavních funkcí vitaminu D je podpora imunitního systému. Při nedostatečném množství vitaminu v těle, je tedy člověk náchylnější k virovým onemocněním. Časté nachlazení, chřipky a bolest v krku vyřešíte posílením imunitního systému a doplněním déčka v těle. 

5. Častá únava a bolesti hlavy

Pokud vás hlavně v zimním období trápí velké bolesti hlavy, přehnaná únava nebo apatie, příčinou může být právě nedostatek vitaminu D. A jak zjistíte, že máte nedostatek vitaminu D? Nejjednodušší je nechat si změřit jeho hodnotu odebráním krve. Vstupní test včetně kompletního krevního rozboru vám udělají v nemocnici například před prvním darováním krve. 

Napsat komentář: Vitamin D jako ochrana proti chřipce! Jak poznáte, že máte nedostatek vitaminu D?

RE: Vitamin D jako ochrana proti chřipce! Jak poznáte, že máte nedostatek vitaminu D?

Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.