Nízké sebevědomí lze snadno řešit, zatočte s ním!

img
09. 07. 2020 Přečteno: 1364x

Mezi základní příčiny, které mohou vést k tomu, že má dotyčný nízké sebevědomí můžeme zařadit: Způsob výchovy a přebírání vzorců chování: nízké…

Prostředí, v kterém jako děti vyrůstáme, nás do značné míry ovlivňuje. Na vývoj člověka působí především přístup rodičů při výchově a svou roli hrají i určité genetické dispozice. Všechny tyto faktory z nás činí osobnost výjimečnou a zcela nezaměnitelnou. Pokud však vnější i vnitřní vlivy působí na dítě negativně, může dojít k tomu, že bude mít nízké sebevědomí. S ním se pak může potýkat po celý život.

Nízké sebevědomí může potkat kohokoliv, v kteroukoliv životní etapu. Ať v dětství, v období dospívání, nebo i v dospělosti. Pocit méněcennosti je však velice omezující a je dobré jej řešit co nejdříve, aby se negativně nepromítal do běžného života a nepřecházel v závažnější psychické potíže.

Čtěte také:

Jak zvýšit sebevědomí?

Jak si zvýšit sebevědomí? První krok je změna způsobu myšlení

Nízké sebevědomí a jeho příčiny

Mezi základní příčiny, které mohou vést k tomu, že má dotyčný nízké sebevědomí můžeme zařadit:

  • Způsob výchovy a přebírání vzorců chování: nízké sebevědomí vznikne velmi snadno i nevědomými ponižujícími výroky ze stran rodičů, prarodičů, nebo jiných dospělých v okolí dítěte, či dospívajícího. Proto je velice důležité, aby si zejména otec a matka uvědomili to, jak svého potomka hodnotí a jaký k němu mají přístup. K vybudování zdravého sebevědomí tedy rozhodně nepřispějí věty typu: „Tohle nedělej, protože bys to nezvládla/nezvládl.“, „Vezmi si příklad ze sestry/bratra, jak je šikovná/šikovný.“ Dítě je naopak potřeba podporovat v tom, aby určité činnosti zvládalo samo a následně jej za to můžete i pochválit. Tím si začne víc věřit. Vzorce chování jsou rovněž neméně důležité, pakliže dítě nebude žít ve zdravém rodinném prostředí, může se potýkat s pocity méněcennosti v budoucím dospělém životě.
  • Traumatické události a změny: nízké sebevědomí může potkat i dospělého člověka, který prožil nějaké těžké období ve svém životě. Na psychickém zdraví se může podepsat například rozvod, rozchod, smrt blízké osoby, nebo úraz s trvalými následky. Dokonce i ženy v období těhotenství a těsně po něm mohou bojovat s pocity méněcennosti, jelikož se jim značně změní život a nejsou již v časté interakci s okolními lidmi.

 nízké sebevědomí2

Nízké sebevědomí a jeho příznaky

Z psychologického hlediska existují dva typy lidí, kteří mají nízké sebevědomí. První skupinou jsou ti, u kterých byste pocity méněcennosti jen těžko hledali. Navenek totiž působí velmi sebevědomě, až tvrdě. Jsou to lidé společenští, velice bujaří v konverzaci, je jich všude plno a někdy mohou působit dokonce i arogantně. Ostatní rádi kritizují, jsou však citliví na kritiku vlastní osoby. Tito jedinci jsou ve skutečnosti ve svém nitru nejistí, bojácní a podvědomě si drží ostatní více od těla. Naděje na změnu je u těchto lidí poměrně malá. Druhou skupinou jsou lidé, u kterých je nízké sebevědomí zjevné na první pohled. Nedokážou se ocenit, ponižují sami sebe a mají tendence se srovnávat s ostatními. Neumí přijmout ani upřímně míněnou pochvalu od druhých. Velice častým problémem je i to, že nedokážou druhé nikdy odmítnout. Pakliže tito lidé na sobě začnou pracovat, mají poměrně dobré vyhlídky na zlepšení a zvýšení sebevědomí.

Nízké sebevědomí – jak se s ním vypořádat?

Nízké sebevědomí je vhodné řešit co nejdříve. Pokud byste ho snad přehlíželi, může se z něj vyvinout řada dalších obtíží. Ti, kteří jej pouze přiživují mohou trpět depresemi, pocitem osamění, uzavřeností před okolním světem, agresivními výpady, častými nemocemi, alkoholismem, celkovým duševním vyčerpáním. Pokud tedy chcete porazit nízké sebevědomí, zkuste do svého života promítnout tyto body:

  1. Stanovte si pevné cíle a pokuste se jich dosáhnout. A když se vám to podaří, odměňte se a pochvalte.
  2. Své názory a potřeby se nebojte projevovat vůči sobě i okolním lidem. Když se vám něco nelíbí, řekněte prosté NE.
  3. Pokud se vám něco v životě nepodaří, zkuste se opět zdvihnout a jít dál s hlavou vztyčenou. Nevzdávejte se po prvním neúspěchu.
  4. Uvědomte si své silné i slabé stránky osobnosti a definujte je. Pracujte na svém duševním rozvoji. Meditujte, relaxujte, čtěte odborné knihy, choďte na kurzy zaměřené na posílení nízkého sebevědomí.
  5. Překonejte svůj strach a vyjděte vstříc tomu, co vás svazuje.
  6. Neobávejte se vlastní omylnosti a nedokonalosti. Pokuste se v ní najít i to dobré.
  7. Hýčkejte se a mějte se rádi takoví, jací jste.

Nízké sebevědomí není nemoc. Je to pouze stav mysli, který se dá změnit. Pakliže na sobě budete zodpovědně pracovat a pečovat o svou duši, postavíte se čelem všem životním výzvám. Hodně štěstí!

Autor článku: Iveta Berezkinová

Napsat komentář: Nízké sebevědomí lze snadno řešit, zatočte s ním!

RE: Nízké sebevědomí lze snadno řešit, zatočte s ním!

Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.