5 důvodů, proč cvičit pozdrav slunci aneb jóga v běžném životě

img
04. 06. 2020

Jak už bylo naznačeno, jóga není jen ledabylá sestavička ásan neboli pozic. Ve východní tradici mají pozice a jejich posloupnost jasný smysl a důvod.…

Jóga je ve východní kultuře nástroj, který pomáhá harmonizovat duši a tělo. Není to „jen“ cvičení, jak by se na první pohled mohlo zdát. Je to filozofie. A stejně jako s myšlenkami, se kterými si filozofie pohrává, i jóga není jen jedna. V západním světě se jóga v lepším případě považuje za nástroj protažení, případně „důkaz“ cesty za duchovnem. Jóga nám však může dát mnohem víc. Zkuste do svého ranního rituálu zařadit i pozdrav slunci. Proč? Protože den a zejména sebe budete mít lépe pod kontrolou.

Jóga – nástroj klidu

Jak už bylo naznačeno, jóga není jen ledabylá sestavička ásan neboli pozic. Ve východní tradici mají pozice a jejich posloupnost jasný smysl a důvod. Jóga má totiž „unavit“ tělo, respektive naše vědomí přesunout do těla. Uvědomění si své bytosti v přítomnosti poté pomůže v následné meditaci. Právě kvůli tomu se jóga obvykle praktikuje před meditací. Tím, že nasytíme tělo a vystavíme ho fyzické zátěži, jsme následně schopni vnímat i klid, který přichází s meditací. A třeba na chvíli ochutnat i vnitřní klid.

Čtěte také:

Jóga rozvíjí lidský život na mnoha úrovních

Jóga – poznej sám sebe

Pozdrav slunci lze chápat jako takový úvodník článku. Zatímco perex nás má naladit na to, o čem budeme číst, pozdrav slunci má za cíl rozhýbat, zahřát a připravit naše základní svalstvo na „cvičení“. Následné ásany „jen“ prohlubují procvičení (uvědomění) jednotlivých svalových partií. Samozřejmostí jógy je i upravený jídelníček, který můžeme nazvat odlehčenou zdravou stravou. Před samotnou jógou by se pár hodin (v ideálním případě 3–4) nemělo jíst a pít by se měla jen čistá voda, i tu však nejpozději hodinu před cvičením. Důvodem je, že naše tělo se nezabývá trávením či likvidaci toxinů z nezdravého jídla/pití či kouření, ale je nastaveno vnímat i jiné procesy – třeba sebeuvědomění.

Pozdrav slunce jako dodavatel energie

Pozdrav slunci skutečně může do života trochu toho slunce přinést. Nebude možná svítit venku na obloze, ale uvnitř nás. Zní to značně ezotericky, avšak z fyziologického hlediska dojde k prokrvení a vyživení veškerých partií těla, a to i těch na periferiích. Těch, které nejen v zimním ránu neradi vystrkujeme z pod peřiny. Pozdrav slunci doporučujeme zacvičit si hned ráno, poté co vykonáte základní hygienické úkony. Klidně ještě v pyžamu, pokud nebude odvádět pozornost od samotného cvičení. Tělo sice bude krapet ztuhlé, ale při třetím opakování již pocítíte příval energie, která vydrží po celý den.

1848

Pozdrav slunce – ukazatel potřeb

Variant, jak cvičit pozdrav slunci najdete v každé jógové teorii mnoho. Jednou se cvičí v rytmu dechu, jindy se jednotlivé pozice prodýchávají. Ani uspořádání jednotlivých ásan není stejné. Nezoufejte však. Pokud si nevíte rady, nejlepší je vyzkoušet si několik variant a poté se intuitivně pro jednu rozhodnout. Můžete třeba vybírat s tím, že se chcete zaměřit na jednu konkrétní tělesnou partii. Cílem ranního pozdravu slunce totiž je uvědomit si své tělo a dodat mu potřebnou energii a pružnost. Pokud víte, že vaše bedra ráno nespolupracují, upravte si pozici tak, aby byla vyživující a ne zničující!

Pozdrav slunci – prevence onemocnění

Pravidelný pohyb je pro naše tělo blahodárný. Udržuje v kondici nejen náš kardiovaskulární systém (tedy srdce a cévní systém), ale také podporuje mozkové funkce, zlepšuje trávení či zklidňuje nervovou soustavu (i prostřednictvím vyplavených hormonů). Dobrým startem dne může být právě pozdrav slunci. Nesnažte se o velké výkony, které zvyšují riziko zranění, spíše si s pohybem hrajte a jednotlivé části pozorujte.

Dělejte kontrolované hladké pohyby, nesnažte se pohyb udělat švihem či obrovskou silou. Dýchejte, nezadržujte dech. Teprve s dechem se tělo začne řádně prokrvovat. Zkuste se do pozice dokonce uvolnit (povolit zejména hýžďové svaly), roztahujte lopatky do šířky (nestahovat k sobě) a věnujte pozornost prstům na ruce a nohou (váha by měla být na nich, ne na zápěstích či patách). Právě hledáním této tělesné souhry své tělo můžete podpořit, probudit v něm radost i touhu po zdraví.

Autor článku: Markéta Palatin

Napsat komentář: 5 důvodů, proč cvičit pozdrav slunci aneb jóga v běžném životě

RE: 5 důvodů, proč cvičit pozdrav slunci aneb jóga v běžném životě

Odesláním souhlasíte s pravidly diskuze.