Klasická masáž

Klasická sportovní masáž – pro uvolnění a regeneraci nejen po sportu

Klasická sportovní masáž je založena na pevných a silných masážních tazích, které pronikají hluboko do pohybového aparátu, a tím pomáhají ulevit od bolestí svalů a šlach způsobených sportovní aktivitou nebo jednostranným namáháním. Jedná se o příjemnou aktivitu, ktará má mnoho pozitivních účinků na tělo, mysl i celkovou kondici člověka. Co přesně jsou sportovní masáže, pro koho jsou vhodné a jaké jsou jejich benefity se dozvíte v tomto článku.

Existuje rozdíl mezi klasickou a sportovní masáží?

Pojmy „klasická masáž“ a „sportovní masáž“ jsou pro obyčejného člověka nerozlišitelné a v našich krajích jsou oba prostě a jednoduše synonymem masérské práce. Oba typy masáže jsou si značně podobné způsobem provádění i jednotlivými masážními hmaty. Rozdíl mezi klasickou a úžeji pojatou sportovní masáží pak může být především v rychlosti, intenzitě a řazení těchto hmatů. V našem článku se budeme nejprve věnovat sportovním masážím ve svém obecnějším významu, tedy „klasických“ masáží vhodných pro každého a následně se podíváme na specifika sportovních masáží, jež jsou určeny přímo aktivním sportovcům.

Princip klasické sportovní masáže

V průběhu klasické sportovní masáže masér za pomocí klasických masážních technik (jakými jsou např. roztírání, hnětení, tření či tepání) zmírňuje napětí a bolesti namáhaných svalů. Nejčastěji se masírují záda (celkově nebo částečně). Klasickou sportovní masáž si však můžeme dopřát téměř na celé tělo. U klasických sportovních masáží se používají různé oleje či emulze.

Na rozdíl od různých relaxačních druhů masáží se při sportovní masáži užívají pevnější masážní tahy, které jsou vedené větší silou a intenzivněji tak zasahují do struktury pohybového aparátu. Dochází tím k uvolnění zatuhlých a pohybem či námahou znavených svalů. Zkušený masér přitom vždy přizpůsobí intenzitu a charakter masáže individuálnímu nálezu na pohybovém systému klienta.

Techniky klasické sportovní masáže

Tření

Provádí se na úvod masáže a jeho cílem je dlaněmi zahřát svaly a vetřít do masírovaných partií masážní olej či jinou emulzi. Tření navíc podpoří mízní oběh, prokrvení kůže a podkoží a sníží svalové napětí.

Hnětení

Hnětení slouží k prokrvení a změkčení končetin a jejich hlubokých vrstev. Hnětení bývá prováděno pomocí uchopování a popotahování svalů nebo rotačním vtlačováním pěstmi. Výraznou měrou přispívá k lepšímu odtoku odpadních látek.

Roztírání

Nemá za cíl pouze nanášet emulzi, ale hlavně dobře promasírovat okolí kloubů a plochých svalů. Technika se provádí zejména patkou dlaně, špetkou, pěstí a palci.

Tepání

Tepání vypadá jako rychlé údery na svalové partie. Může mít i formu poplácávání či sekání. Ve své povrchové formě má uklidňující a uvolňující účinek, v hloubkovém provedení naopak stimuluje a navozuje pocit tepla.

Chvění

Provádí se na konci masáže, kdy už jsou svaly rozmasírované a uvolněné. Jedná se o rychlé pohyby dlaněmi do stran, hlazení či třepání s kůží. Technika chvění je velmi příjemná a svaly uklidní, osvěží a uvolní.

Účinky klasické sportovní masáže

Klasickou sportovní masáží docílíme povolení napjatých svalů, tím se uvolní také ztuhlé klouby a dochází tak k celkovému uvolnění a dobré pohodě. Fyziologické účinky sportovní masáže jsou:

  • odstranění zrohovatělých vrstev kůže
  • normalizace kožního i tkáňového napětí
  • zvýšení prokrvení
  • zvýšení sekrece potních žláz
  • rychlejší odbourání škodlivin lymfatickými cévami
  • resorpce otoků, hematomů
  • odstranění látek vyvolávajících únavu
  • zmírnění bolesti všeho druhu
  • zlepšení metabolizmu a výživy tkání
  • zlepšení činnosti orgánů uložených v hloubce (změnou prokrvení a látkové výměny)
  • pozitivní změna vegetativní rovnováhy
  • celkové zlepšení vnitřního prostředí a funkcí žláz s vnitřní sekrecí
  • odstranění celkového stresu a napětí, zmírnění bolestí hlavy či problémů se spánkem

Kdy je sportovní masáž velmi vhodná – komu může pomoci

  • trpíte-li chronickými svalovými bolestmi zad, šíje či končetin
  • máte-li svaly namožené následkem zatížení
  • trpíte-li na slabé migrény a některé další typy bolestí hlavy
  • máte-li mírné bolesti při artrózách či v klidovém stavu u artritid
  • při sedavém zaměstnání
  • při jednostranné zátěži těla
  • jestliže aktivně sportujete
  • potřebujete-li relaxaci

Sportovní masáže pro sportovce

Sportovní masáž ve svém užším významu má za cíl připravit sportovce z fyzické i psychické stránky na podání sportovního výkonu, popřípadě má za úkol zbavit sportovce únavy a přispět k jeho zotavení po výkonu. Hmaty a techniky jsou stejné jako u klasické sportovní masáže, jen jejich pořadí a intenzita se může lišit podle zamýšleného efektu masáže.

Druhy sportovních masáží pro sportovce jsou:

Masáž odstraňující únavu

Druh sportovní masáže, jež se provádí po vysoké fyzické námaze. Má regenerační význam a slouží k urychlení odplavování únavových látek ze svalů. Provádí se po výkonu (s časovým odstupem), je pomalejší a jemnější, využívá hlavně hmatů třecích, táhlých a dostředivých.

Masáž přípravná

Přípravná masáž má posílit organismus sportovce, zlepšit jeho kondici a pomáhat mu zvládat stoupající tréninkovou zátěž. Pomáhá s korekcemi držení těla a při ochablých či zkrácených svalech, navíc působí preventivně proti přetěžování. Jedná se zpravidla o masáž celkovou s důrazem na namáhané oblasti při konkrétním sportu. Dominantními technikami je důkladné dostředivé hnětení a tepání.

Masáž pohotovostní

Provádí se bezprostředně před výkonem a má za cíl připravit a naladit sportovce na podání maximálního výkonu. Masáž je zpravidla krátká, tvrdá a rychlá, vždy pouze částečná. Využívá se všech hmatů v nepravidelném rytmu a na všechny strany. Nehodí se, je-li sportovec před výkonem přehnaně podrážděný.

Masáž v přestávkách mezi výkony

Tato masáž určena pro různá utkání a soutěže. Nezbytná je pro sportovce, kteří mají podat výkony v menším časovém rozsahu (např. desetibojaři). Cílem je předejít zraněním a připravit sportovce na podání výkonů stejně dobrých jako před únavou.

Léčebná sportovní masáž

Tato masáž slouží k léčení či doléčení následků sportovních zranění. Vyžaduje velmi zkušeného maséra, který se odborně věnuje postiženému místu. Zde je velmi důležitý i výběr vhodné masážní emulze, která může přímo ovlivňovat proces hojení.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 247x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Buďte garantem

Tento prostor je určen pro

prezentaci vaší firmy.

Jak na to

Chcete se stát garantem této stránky?

Pište na

info@propeople.cz

nebo volejte na tel +420 602 631 519

Wellness pro seniory

Chůze je přirozená a zdravá. Nordic…

„Ve zdravém těle, zdravý duch.“ Tak zní známé přísloví, které se…
další témata >