Step aerobic

Step, dance nebo aqua aerobic pomohou nejen při tvarování postavy

Aerobic je vytrvalostní aerobní dynamické cvičení, při kterém se vytváří jednodušší nebo složitější choreografie. Aerobic řadíme do fitness aktivit, tzn. cvičení, které zlepšují celkovou odolnost a zdatnost organismu a podílí se na formování postavy i na hubnutí. Aerobic prodělal v čase celou řadu změn a postupem času vznikly zcela nové druhy aerobicu. Doporučená forma cvičení zahrnuje zahřátí a protažení (strečink), blok aerobního cvičení, zklidnění, posilovací cviky a závěrečné protažení. Lekce aerobicu je vždy vedena lektorem, který cvičení vede. Lektor sestavuje a zařazuje do cvičení jednotlivé prvky a vybírá hudbu. Na osobnosti lektora při tomto cvičení velmi záleží. Aerobic je obvykle provozován v nejrůznějších fitness centrech.

V čem nám aerobic pomáhá?

  • zlepšuje fyzickou kondici a pomáhá při hubnutí
  • posiluje kardiovaskulární systém
  • pomáhá při tvarování postavy
  • příznivě ovlivňuje nervovou soustavu

Pro koho je a není aerobic vhodný?

  • aerobic je vhodný pro zdatnější cvičence
  • vzhledem k větší zátěži na kloubní aparát není vhodný pro cvičence s kloubními problémy
  • není příliš doporučován obézním jedincům (neplatí pro všechny druhy aerobicu)

Základní dělení aerobicu do dvou kategorií:

  • Lowimpact aerobic

Při tomto typu aerobicu je jedna noha vždy při pohybu v kontaktu s podložkou. Jde tedy o chůzi, kroky či úkroky. V této kategorii nenajdete žádné hopsání ani poskakování.

  • Highimpact aerobic

Zahrnuje především poskoky a výskoky. V určitých fázích tohoto typu aerobicu není totiž žádná část těla v kontaktu se zemí. Kategorie highimpact je náročnější nejen na kondici, ale také na klouby. Proto je doplňována choreografickými prvky, které nejsou tak náročné.

Aerobic - druhy

Aqua aerobic

Jedná se o aerobní cvičení ve vodě. Je to pokroková a moderní fitness aktivita. Aqua aerobic je zaměřený na zvýšení fyzické kondice, redukci váhy a vytvarování těla. Odpor vody je v závislosti na rychlosti prováděného pohybu 4 až 42x vyšší než odpor vzduchu a tím zvyšuje intenzitu cvičení a současně masíruje svaly. Vodní prostředí má příznivé účinky na páteř a pohybovou soustavu. Oproti ostatním formám aerobiku je to cvičení bez jakýchkoliv otřesů a tím nejúčinněji chrání nejen naše klouby, ale i kardiovaskulární systém. Tato forma cvičení je vhodná také při zvýšené tělesné hmotnosti, kdy voda opět pomáhá překonat jisté překážky při cvičení. Jedinou možnou nevýhodou při cvičení aqua aerobic je, že organismus nezahřejeme na teplotu, při které bychom se zapotili. Tím pádem ani nedochází k vyplavování škodlivých látek z těla.

Step aerobic

Jedna z nejoblíbenějších forem fitness je step aerobic. Hlavní pomůckou je takzvaný step. Jde tedy o vystupování na stupínek o výšce 15 – 30 cm vysoký. Step může zvýšit intenzitu práce při cvičení oproti „normálnímu“ aerobiku až o 30 %. Díky neustálému vystupování a sestupování na step a z něj jsou zatěžovány především svaly dolních končetin, nejvíce hýždě a lýtka. Step aerobic může cvičit praktický každý bez ohledu na věk, typ postavy či pohlaví. Hudba je rytmická, ale je pomalejší, než u jiných druhu aerobicu. Jde o cvičení šetrné k našemu kloubnímu a vazivovému aparátu.  Jediným rizikem při cvičení step aerobic je možnost úrazu při špatném našlápnutí na step.

Dance aerobic

Tento druh aerobicu charakterizuje taneční a výrazně rytmická hudba. Dance aerobic je inspirován klasickými pohybovými prvky, které jsou obohaceny o taneční kreace, a to zejména o variace latinsko-amerických tanců. Můžete zde najít ale i prvky například hip hopu, jazzu, afro jiné i exotické hudby. Jedná se o dobré spojení cvičení a tance pro pohybově nadané. Speciální kategorií dance aerobic je např. funky aerobic – cvičení výhradně na funky hudbu, která má svou přízeň zejména u mladých lidí.

Aerobic MIX

Aerobic MIX je intenzivní aerobní fitness aktivita zaměřená na trénink kardiovaskulárního systému, redukci tuků, rozvoj pohybové koordinace a paměti. Cvičení v rychlejším tempu, prvky a kroky aerobiku se spojují postupně do výsledné choreografie. Aerobic mix není vhodný pro úplné začátečníky, ale spíše pro mírně pokročilé.

Tae-bo aerobic

Zajímavá a populární fitness aktivita, při které dochází ke kombinaci aerobicu s prvky bojového umění. Na lekcích tae-bo se nesetkáte s žádnými tanečními prvky a pohyby. Prvky tohoto cvičení spočívají především v síle a kondici. Cílem cvičení tae-bo aerobic je formování a posílení především boků, pasu, hýždí, ale i zádových svalů.

Kick Box aerobic

Jedná se o aerobní trénink s prvky a pohyby bojových umění. Má velmi vysokou intenzitu. Je to fyzicky náročná fitness aktivita. Důraz je kladen na zvládnutí techniky a přesnost jednotlivých pohybů. V tempu se stále udržujete drobnými „boxerskými“ poskoky (shuffle). Pracují zde svalové partie jako nohy, hýždě, ramena, paže, záda a břicho. Roli zde hraje i správné dýchání. Kickbox aerobic lze doporučit i začátečníkům, avšak předpokládá se dobrá fyzická kondice.

Slide aerobic

Slide (klouzání) je označení druhu aerobního tréninku, který byl již v 50. letech používán pro zlepšení kondice sportovců, především rychlobruslařů. Je to velmi specifický trénink, při kterém je zatíženo především přední svalstvo stehenní a svalstvo hýžďové. Při skluzu je také trénována rovnováha. Slide aerobic je šetrný ke kloubům i k páteři.

P-class aerobic

P-class aerobic slouží ke tvarování postavy posilováním buď bez náčiní nebo za pomocí lehkých činek, tyčí, gumek, fitballů, overballů atd. Na závěr bývá zařazen strečink, který je velmi důležitou součástí cvičení. Fitness aktivita vhodná pro začátečníky a pro všechny, kdo chtějí formovat problematické partie těla – stehna, boky, hýždě a břišní svalstvo.

Body styling (Body form) aerobic

Druh aerobicu zaměřený spíše na posilování problematických partií těla. Jedná se v podstatě o kombinaci P-class aerobicu a MIX aerobicu. Jde o intenzivní cvičení s posilovacími prvky. Využívají se i posilovací pomůcky. Trénink se soustřeďuje na formování svalů celého těla, můžete se ovšem zaměřit pouze na problémové partie – stehna, hýždě a břišní svaly. Není koordinačně náročný a vhodný je jak pro mírně pokročilé, tak i pro začátečníky.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 142x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >