přírodní antioxidanty

Přírodní antioxidanty a jejich vliv na funkci mozku

Pojmy jako antioxidanty nebo volné radikály slyšel mnohokrát snad každý z nás. Zejména s prvním z pojmů se často setkáváme v souvislosti se zdravou výživou a péčí o tělo a jde také o slovo, které je velmi oblíbené v nejrůznějších reklamních kampaních i na obalech různých výrobků. Ne každý však dokáže přesně říci, co antioxidanty vlastně jsou, případně jak nám volné radikály škodí a proč bychom měli usilovat o jejich omezení.

Co jsou antioxidanty a volné radikály

Volné radikály jsou zjednodušeně řečeno přirozeně se tvořící "odpadky" v našem těle. Jde o látky, které již tělo nevyužije, avšak v případě, že jich je mnoho, mohou mít nepříznivý vliv na naše zdraví. Přispívají k opotřebování buněk a tkání, a tím způsobují předčasní stárnutí. Mimo to mají vliv na kardiovaskulární onemocnění, zvyšují šance vzniku nádorů nebo degenerace. A vliv mají i na oslabování imunity, v horších případech dokonce na neplodnost.

A právě antioxidanty jsou látky, které omezují aktivitu volných radikálů nebo snižují pravděpodobnost jejich vzniku, což má pozitivní vliv na náš organismus. Jak již samotný název antioxidantů napovídá, působí proti oxidaci. Existují také výzkumy, které potvrzují vliv antioxidantů na podporu funkce mozku, koncentraci i paměť. Antioxidanty existují jak přírodní, tak syntetické, tedy uměle vytvořené.

Některé rostliny obsahují tak velké množství účinných antioxidantů, že je celé považujeme za přírodní antioxidanty. Je však i mnoho rostlin, které antioxidanty obsahují také, nicméně v takové dávce, že bychom jich museli přijmout opravdu velké množství, aby se mohl nějak projevit účinek. Takové rostliny za přírodní antioxidanty přímo neozančujeme, avšak mnohdy se z nich vytvářejí různé koncentrované produkty nebo se přidávají do směsí, které antioxidační účinky mají.

Přírodní antioxidanty

  • ostružiny
  • borůvky
  • lékořice
  • dobromysl
  • kopr
  • maliny
  • černý rybíz
  • máta
  • brusinky
  • zelený, černý a žlutý čaj
  • grepová semínka
  • červené víno
  • tymián a rozmarýn
  • kůra pomerančů a citronů

Nejvíce antioxidantů obsahuje ovoce a zelenina v BIO kvalitě, proto bychom se měli snažit o jejich konzumaci v co největší míře. Důležité je dbát na pestrost, aby bylo spektrum antioxidantů co nejširší, ne pouze omezené na jeden druh. 

Kromě výše zmíněných potravin, které lze považovat za přírodní antioxidanty, nalezneme účinné látky v menší míře také v koření jako je hřebíček, kmín nebo zázvor, v odvaru z obilnin, ve vyzrálých rajčatech, v grepech či žlutých pomerančích, v meruňkách i broskvích, ale třeba i v dýni, cukrovém melounu či exotickém ovoci od kiwi až po papáju a mango. Přírodní antioxidanty do těla dodáme také konzumací špenátu, červeného zelí, kapusty, olivového oleje, švestek, bezinek, cukety, bílého zelí, jablek, případně ženšenového čaje.

V našem jídelníčku by kvůli obsahu přírodních antioxidantů i dalších prospěšných látek neměly chybět kromě čerstvé zeleniny, ovoce a přírodních čajů také luštěniny a celozrnné výrobky. A pokud bychom chtěli pro své zdraví udělat ještě více, není od věci zařadit i některé z takzvaných superfoods, neboli zdravých potravin s obzvlášť velkým množstvím prospěšných přírodních látek. Jde zpravidla o exotické potraviny, které však běžně seženete v prodejnách zdravé výživy. Ideální způsob, jak tělu dodat přírodní antioxidanty a další prospěšné látky je přidávání superfoods do různých jídel - alespoň lžičku denně. Ať už jde o chia semínka do ovesné kaše, kakaové boby k zahnání chuti na sladké, nebo třeba sklenice mladého ječmene do ovocného smoothie po ránu.

Superfoods - přírodní antioxidanty

Acai - bobule rostoucí na palmách v brazilských pralesech. Údajně jeden z nejsilnějších antioxidantů

Aloe vera - rostlina původem ze severní Afriky

Goji - neboli kustovnice čínská, pocházející původně z Himalájí

Chia semínka - semínka z rostliny jménem šalvěj hispánská. V malé dávce obsahují velké množství energie

Chlorella - sladkovodní japonská řasa

Kakaové boby - ideální čistý zdroj přírodních antioxidantů

Spirulina - zelené sinice s vysokým obsahem bílkovin i antioxidačních látek

Mladý ječmen - prášek z listů mladého ječmene, původem z Nového Zélandu, velmi vyhledávaný pro své antioxidační účinky

Čokoláda pro zlepšení paměti? Přírodní antioxidanty jako podpora funkce mozku i paměti

Říká se, že čokoláda je dobrá pro mozek, soustředění i paměť. Nejen, že je to skvělá záminka, proč si tuto pochoutku čas od času bez výčitek dopřát, ale jde skutečně o tvrzení založené na pravdivých podkladech.

Samozřejmě to nefunguje tak, že čím více čokolády spořádáme, tím lépe nám to bude myslet. Vliv čokolády na podporu funkce mozku je způsoben antioxidanty obsaženými v kakaových bobech. Mléčná čokoláda s karamelovou náplní nebo oříškové pralinky vám v tomto ohledu tedy žádnou službu neudělají - pokud chcete podpořit funkci mozku, volte co nejkvalitnější čokoládu s opravdu vysokým podílem kakaa, nebo ještě lépe přímo kakaové boby. A nejlepší možnou volbou jsou kakaové boby nepražené, které si zachovávají největší množství prospěšných látek.

A které další potraviny s obsahem antioxidantů nám pomohou s koncentrací a podpoří naši paměť? Při pravidelné konzumaci je to například brokolice nebo květák, vlašské ořechy, koření kari, celer, nebo borůvky.

Zejména borůvky nebo další ovoce s obsahem antioxidantů jsou nejvhodnější svačina například k učení - kromě toho, že samy o sobě podporují funkci mozku, obsahují navíc fruktózu neboli ovocný cukr, který dodává rychlou energii.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 251x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.