Přírodní antidepresiva

Přírodní antidepresiva si můžeme vypěstovat i doma

Pokleslá nálada, patologický smutek i absence prožívání potěšení. To jsou základní příznaky, které doprovází závažné a zároveň velmi časté civilizační onemocnění – depresi. Deprese se však vyskytuje v různých fázích a v případě, trpíte-li lehkými nebo středně těžkými depresemi, nemusíte hned sahat po syntetických antidepresivech na předpis. Kolem nás se vyskytují různé bylinky i potraviny, které patří mezi přírodní antidepresiva a mohou nám se zlepšením nálady pomoci.

Výhody přírodních antidepresiv

Zatímco syntetická antidepresiva obsahují účinné látky ve velké koncentraci a proto jsou dostupné jen na předpis, ty přírodní jsou mnohem šetrnější, mírnější a obvykle vykazují i menší počet vedlejších účinků. Vzhledem k tomu, že účinné látky zpravidla nejsou silně koncentrované, je použití přírodních antidepresiv relativně bezproblémové, na druhé straně však zabírají jen na lehčí, eventuálně středně těžké formy deprese.

Je třeba si uvědomit, že zlepšit náladu a pocity potěšení lze mnoha způsoby a možnost užívání silných léků by měla být až tím posledním. Přírodní antidepresiva však nelze brát zcela na lehkou váhu, jelikož jsou taktéž účinná. Rozhodně se nesmí kombinovat s těmi syntetickými bez předchozí konzultace s odborníkem. Účinek přírodních antidepresiv podpoříte také celkovým zdravým životním stylem, od pohybu přes kvalitní jídelníček. To vše jsou jednotlivé střípky, které do sebe zapadají a jako celek vedou k veselému a plnohodnotnému životu.

Antidepresiva z přírody – bylinky i jídlo

Kolem nás roste celá řada rostlin, které obsahují takové látky, které účinně pomáhají při boji s lehkými depresemi a vedou ke zlepšení nálady. Jsou to např. bazalka, třezalka, šafrán, magnolie, heřmánek či levandule. Z jídla pak pomohou zlepšit náladu ovesné vločky, rybí tuk nebo hlávkové zelí. Na jednotlivá přírodní antidepresiva se podíváme podrobněji.

Serotonin, tyrosini Omega 3 mastné kyseliny

Psychický stav ovlivňuje u lidského organismu celá řada látek. Důležitý je např. hormon serotonin, který je známý jako hormon štěstí. Jeho nedostatek způsobuje časté změny nálad, nespavost i úzkosti. Důležitá je také aminokyselina tyrosin, která posiluje mozkovou činnost a slouží k potlačení úzkostí. Podstatné jsou také Omega 3 mastné kyseliny nebo aminokyselina L-tryptofan. Účinných látek je však velké množství a na organismus působí různě. Často se nachází právě v silicích bylin. Je však třeba upozornit, že nálady do velké míry ovlivňují i vitamíny a minerály, ať už jde o vit. C, A, E nebo zinek, hořčík či selen. To je také důvod, proč je často nejúčinnějším lékem proti depresím změna životního stylu a dodržování zásad zdravého stravování.

Bazalka jako přírodní antidepresivum

Ačkoliv používáme bazalku velmi často v kuchyni a mnozí si ji i sami pěstujeme, často si neuvědomujeme silnou antidepresivní schopnost. Bazalka patří k účinným pomocníkům při boji se špatnou náladou, stresem nebo úzkostí. Konzumace bazalky podporuje také celkovou činnost trávicího ústrojí a pomáhá při problémech s močovými cestami. Pokud chceme využít antidepresivních schopností této byliny, můžeme ji v hojném množství užívat v kuchyni, stejně tak si z usušených lístků můžeme připravit čaj nebo nálev. Bazalka je dobrá také pro přípravu chutného pesta, které lze v chladu uchovat i po několik týdnů.

Třezalka jako přírodní antidepresivum

Mezi vůbec nejúčinnější přírodní antidepresiva se již řadu let považuje třezalka tečkovaná. Doporučuje se všem, kteří trpí lehkými depresivními stavy v závislosti na roční cykly, především pak podzimní deprese. Pomáhá tlumit pocity strachu, neklidy i celkového psychického vypětí. Užívání třezalky vede k celkovému probuzení metabolismu, rovněž má blahodárný vliv na trávicí ústrojí. Tlumí, ale neuspává, což je pro mnoho uživatelů přírodních i syntetických antidepresiv velmi důležitý faktor. Vzhledem k tomu, že obsahuje poměrně velké množství účinných látek, je užívání třezalky spojeno i s různými vedlejšími účinky, nejčastěji s nechutenstvím či výskytem vyrážek a dalších kožních onemocnění. Je třeba upozornit i na snížení účinků hormonální antikoncepce. Třezalku lze užívat ve formě čajů, ale také volně dostupných tablet či kapek.

Šafrán jako přírodní antidepresivum

Pokud hledáte účinné přírodní antidepresivum, ale třezalka vám nevyhovuje z důvodu velkého množství možných nežádoucích účinků, vhodnou alternativou je šafrán. Je třeba zmínit především jeho schopnosti rychlého navýšení hladiny serotoninu, který má na náladu velmi silný vliv. Šafrán je navíc antidepresivem, které působí ve srovnání s jinými prostředky velmi rychle. Podle mnohých výzkumů jsou pozorovatelná zlepšení již po dvou týdnech pravidelného užívání. Šafrán lze užívat prostřednictvím extraktu, koření i výluhu.

Magnolie jako přírodní antidepresivum

Magnolie je keř, který je oprávněně důležitým léčebným prostředkem v tradiční čínské i japonské medicíně. V oblasti přírodní medicíny se nejčastěji užívají výtažky z kůry magnolie, které vykazují uklidňující účinky, dále podporují paměť i celkovou mozkovou činnost. Výtažky z kůry magnolie se nejčastěji užívají ve formě potravinových doplňků. Často bývají zkombinovány s jinými účinnými látkami, které účinnost přípravku podporují. Ve formě tablet jsou výtažky z magnolie populární mezi studenty, pracovníky na vysokých postech, lidmi, trpící nespavostí a všemi, kteří jsou vystaveni stresovým situacím.

Levandule jako přírodní antidepresivum

Díky své silné, výrazné příjemné vůni se stala levandule podstatnou rostlinou při aplikování aromaterapie. Právě samotná vůně působí antistresově a antidepresivně, z toho důvodu se často přidává do bylinných polštářků, které nám zajistí kvalitnější spánek a uklidnění. Z levandulového květu lze připravit kvalitní čaj, který navíc pomůže při snížení krevního tlaku nebo snížení psychického napětí.

Heřmánek jako přírodní antidepresivum

Heřmánek patří mezi oblíbenou bylinu i v našem prostředí. Mimo nejrůznější blahodárné účinky vykazuje i pozitivní antidepresivní působení. Stejně jako levandule je heřmánek velmi aromatický a již samotná vůně nás může uklidnit a povzbudit. Heřmánek bývá častou součástí různých uklidňujících čajových směsí, také se používá jen čistý heřmánkový čaj. Z této byliny lze připravit také nálev, extrakt nebo kapky.

Další byliny

Kromě zmíněných bylin byly antidepresivní účinky prokázány také u kozlíku lékařského, květu prvosenky, meduňky nebo šalvěje.

Jídlo jako přírodní antidepresivum

Je třeba upozornit, že také řada potravin pomáhá ke zlepšení nálady. Takovými jsou například cereálie, ořechy, zeleninové šťávy, hlávkové zelí, mléčné výrobky, ryby a rybí tuk a další. Je tomu tak díky často velkému obsahu vitamínů a také omega 3 mastných kyselin (obzvláště u ryb), které prokazatelně ovlivňují náladu a brojí tak proti lehkým depresivním stavům.

Ať už vás trápí špatná nálada vlivem počasí, stresových situací nebo jiných okolností, vyzkoušejte nejprve přírodní antidepresiva, která jsou k vašemu organismu mnohem šetrnější než ta syntetická, jsou dostupná bez předpisu a zpravidla nevykazují výrazné vedlejší účinky. Pokud však depresivní stavy neodezní, poraďte se s lékařem a popřemýšlejte nad ideálním řešením vašich problémů. Je třeba upozornit, že u těžších forem deprese jsou syntetické prostředky takřka nevyhnutelné, jelikož ty přírodní nejsou dostatečně silné a koncentrované.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 835x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.