Montessori pedagogika - výuka bez srovnávání založená na přirozeném vývoji dítěte

Montessori pedagogika - výuka bez srovnávání založená na přirozeném vývoji dítěte

Počátky tohoto alternativního pedagogického směru se datují do roku 1907. V tomto roce Maria Montessori otevřela Dům dětí – Case dei Bambini, mateřskou školu určenou dětem ve věku od tří do šesti let. Primární snahou bylo odstranění výchovných a vzdělávacích obtíží dětí, které pocházeli především ze sociálně slabších rodin.

Čtěte také:

Specifické poruchy učení u dětí

Třemi základními elementy ve výchovném procesu, jak jej chápe Monessori pedagogika, je příprava a role dospělého, připravené prostředí a respekt vůči osobnosti dítěte.

Maria Montessori - zakladatelka Montessori pedagogiky

Maria Montessori se zasadila o změny ve vzdělávání a výuce dětí. V její práci se snoubila teorie s praxí. Byla nejen bojovnicí za dětská práva, ale také jedna z prvních lékařek v Itálii, zastánkyně rovnoprávnosti žen i uznávanou vědkyní. Podařilo se jí prosadit změny ve výchově, ať už to bylo v přístupu pedagogů, tak i rodičů a různých společenských uskupení ve směru k dětem a péči o ně.

Po studiích na lékařské fakultě působila doktorka Montessori jako asistentka na psychiatrické klinice v Římě. Právě zde zjistila, že i děti s dušeními poruchami jsou vzdělavatelné. Založila tzv. modelovou školu, kterou řídila a experimentálně zde ověřovala nově vytvořený didaktický materiál. Ten neustále dle potřeb dětí inovovala a zlepšovala. Neboť i u dětí s postižením pozorovala díky péči značné pokroky, rozhodla se stejnou praxi využít i dětí běžných. V založeném Case dei bambini děti pracovaly s různými předměty, které jim byly volně k dispozici. O tuto činnost děti samy projevovaly velký zájem. Zcela nenuceně a přirozeně, přitom soustředěně a v klidu, vstřebávaly děti znalosti a dovednosti ze svého okolí, mnohé se také učily vzájemně mezi sebou. Tyto poznatky vedly Mariu Montessori k tomu, aby začala usilovat o reformu školství, což se také stalo její celoživotní snahou.

Maria Montessori zasvětila svůj život práci s dětmi a také propagaci svojí metody. Od roku 1912, kdy byla její kniha o výchově a vzdělávání přeložena do anglického jazyka, začal zájem o tuto metodu celosvětově vzrůstat a systém její výuky začal být známý a používaný po celém světě. V roce 1929 pak založila s pomocí svého syna mezinárodní společnost AMI – Association Montessori Internationale, která organizovala vzdělávací kurzy a přispívala k rozšiřování idejí Montessori pedagogiky. Její náplní bylo i dohlížet na dodržování principů a standardů myšlenek této pedagogiky.

I dnes je myšlenka Montessori pedagogiky realizována takovým způsobem, aby byla v souladu s původním přístupem Marie Montessori. Pomůcky jsou takové a používány takovým způsobem, jak je používala Maria Montessori a na pedagogy je kladen důraz, aby dokázali všechny Montessori pomůcky správně prezentovat a měli o nich správné znalosti.  

Role pedagoga v Montessori škole

Speciální výcviky AMI připravují budoucího pedagoga Montessori na práci pomocníka dětí v jejich přirozeném vývoji a růstu do plně rozvinutého potenciálu. Pedagogové jsou připravování ve třech stupních, jsou to průvodci pro věkovou kategorii 0 - 3 roky, 3 - 6 let a 6 - 12 let.

Jako nejdůležitější článek vzdělávacího procesu je vnímáno dítě (nikoli pedagog). Pedagog pouze nabízí dítěti příležitosti, aby mohlo pracovat. Průvodce rozvíjí potenciál dítěte a soustředí se na jeho vývoj, musí být schopen potlačit své vlastní impulsy a naučit se provádět potřebné úkony s taktem a hlubokým porozuměním dítěti.

Průvodce je správcem a opatrovníkem celého prostředí a připravuje ho tak, aby vyhovovalo vývojovým potřebám dětí. Vede a pozoruje dítě tak, aby mohl podpořit jeho přirozenost.

Výukové principy Montessori pedagogiky

  • podpora činnosti dítěte
  • nenapomínání, absence trestů
  • neautoritativní, nenátlakový přístup
  • učitel jako průvodce dítěte
  • užití materiálů a pomůcek s ohledem na věk a psychický vývoj dítěte
  • přiměřené užití uznání, snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách
  • posílení zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte, podpora jeho bezpečí
  • princip tzv. dělené odpovědnosti (dítěti je poskytována svoboda pouze v těch případech, kdy je schopno s ní adekvátně naložit)
  • dítě aktivně přispívá ke konstrukci svého vzdělání
  • možnost volby materiálů a pracovního místa
  • chápání chyb jako nutnosti hlubšího procvičení učiva
  • „připravené prostředí“ v Montessori třídě beroucí v potaz vývoj žáků a jejich schopnosti

„Dvanáctero“ Montessori průvodce

  • Průvodce vytváří prostředí, připravuje jej a pečuje o ně.
  • Umí pracovat s didaktickým materiálem a je schopen dětem zprostředkovat jeho užívání.
  • Je aktivní, když zprostředkovává dítěti kontakt s okolím. Pokud k tomuto kontaktu již dojde, stává se pasivním.
  • Pozoruje, aby byl schopen pomoci, když je o pomoc požádán.
  • Smí a musí podat pomocnou ruku, jen když je o to požádán.
  • Musí umět naslouchat a ptá se až poté.
  • Respektuje pracující dítě a neruší jej.
  • Respektuje, že dítě dělá chyby a neopravuje jej.
  • Respektuje, když dítě odpočívá a přihlíží činnosti druhých, neruší jej ani nenutí do práce.
  • Neustále se snaží dítě nadchnout do práce.
  • Chová se tak, aby děti věděli, že se na něj kdykoliv mohou obrátit s prosbou o pomoc, nesmí ji však vnucovat.
  • Dítěti, které dokončilo svoji práci a vyčerpalo své síly, nabízí vychovatel mlčky svoji duši.

Montessori pedagogika je o svobodné volbě práce

Montessori a partnerský přístup

Vzájemný respekt a úcta jsou klíčovými pojmy v partnerském přístupu Montessori pedagogiky. K dětem se dospělí chovají tak, aby nezraňovali jejich lidskou důstojnost. Cesta k vhodnému chování vede skrze společné vytváření pravidel pro soužití ve škole i třídě. Jsou-li tato pravidla vytvořena společně učitelem i dětmi, ty se pak jimi mnohem ochotněji řídí a samy dohlížejí na jejich dodržování. Přístup, který je respektující, umožňuje dětem vytvářet si vysokou sebeúctu, vcítit se do druhého, je-li třeba a také pomoci, je-li to nutné. Tyto děti umějí vyjádřit svůj nesouhlas a zastat se druhého, a to i třeba vůči dospělé osobě.

Montessori pedagogika je o svobodné volbě práce

Na základě vlastního a svobodného rozhodnutí se dítě volí co se chce učit, o čem chce získat další informace, a také to, kde ve třídě bude pracovat, místo si volí libovolně. Volí si také v jakou dobu - kdy se chce učit, na určitou věc je každé dítě naladěno v jinou dobu. Je jeho svobodnou volbou i to, s kým chce pracovat, může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině apod.

Tzv. volná práce však zdaleka není o tom, že by dítě činnosti střídalo bez rozmyslu a bylo ponecháno samo sobě. Učitel zasahuje do jeho vzdělávání a učebních procesů. Na základě svých pedagogických schopností a dovedností učitel dítě vede k tomu, aby si nějakou činnost vybralo, aby ho nějaká zaujala. Když k tomu dojde, pak je ale povinností dítěte činnost dokončit. Cílem takovéhoto postupu je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje.

Práce s chybou a práce s pochvalou

Chyba je běžným jevem v životě každého. Důležité je uvědomit si, proč chyby vznikají a jaký k nim zaujmeme postoj. V Montessori prostředí je chyba chápána jako přirozená věc a součást procesu poznávání a učení. Chyby ukazují, do jaké míry určité věci zvládáme a pomáhají zlepšit schopnost správně hodnotit. Dítě, které zvládá poznat a kontrolovat své chyby, získává větší míru nezávislosti a jistoty.

Učitel pracuje s pochvalou, avšak tak, aby nehodnotil kladně nebo záporně, avšak dává najevo dítěti láskyplný vztah. Každé dítě potřebuje pocit jistoty, bezpečí a úspěšnosti. Dítě potřebuje cítit radost a sebeuspokojení ze svojí práce, neustálé kladné či záporné hodnocení ze strany dospělých omezuje jejich svobodnou volbu činností i jejich sebevědomí. Předškolní děti mají radost z práce samotné, děti školní jsou motivovány výsledkem svojí práce.

Systém hodnocení v Montessori pedagogice

Zpětná vazba v Montessori škole je zaměřena na průběh celé práce a na celé učení. Montessori systém není založen na veřejném srovnávání (jako je tomu například u známkování) a děti také naprosto přesně vědí, ke komu si mohou dojít pro radu. Učitel popisuje individuální pokrok dítěte ve znalostech, dovednostech, jeho osobní úspěchy a co se dítěti nepodařilo. Vychází ze školních prací a svých záznamů o dítěti, které si po celý rok vede.

Připravené prostředí – Montessori třída

Je to takové prostředí, které dítě motivuje, láká i nabádá k učení. V takovémto prostoru se mohou děti svobodně pohybovat a realizovat se. Součástí třídy jsou rovněž didaktické pomůcky, tedy názorný didaktický materiál, který je velmi názorný a umožňuje dítěti poznávat svět v postupných krocích.

Prostor v Montessori třídě bývá upořádaný do koutků, užívaný nábytek je velikostně uzpůsoben dítěti a jeho potřebám, přičemž je kladen důraz na snadnou manipulaci s ním. Výuka je založena na skutečných aktivitách, tedy např. dítě se samo se stará o rostliny. Ve třídě se děti mohou volně pohybovat a věnovat se činnostem na místě, kde je jim to příjemné.



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Lunární kalendář

SOBOTA 20. 04. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v přibývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
NEDĚLE 21. 04. 2024
panna
Měsíc putuje znamením Panny, je v přibývající fázi. Panna má vliv na trávící orgány, proto doporučujeme lehkou stravu. Je vhodný den pro pečení.…
více o tomto dni
PONDĚLÍ 22. 04. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v přibývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte…
více o tomto dni
ÚTERÝ 23. 04. 2024
váhy
Měsíc prochází znamením Vah a je v přibývající fázi. Váhy mají vliv na kyčle, játra, krev, ledviny a močový měchýř. Pokud nemusíte, tak nedělejte…
více o tomto dni
STŘEDA 24. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, dnes je úplněk. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
ČTVRTEK 25. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni
PÁTEK 26. 04. 2024
štír
Měsíc putuje znamením Štíra, je v ubývající fázi. Štír má vliv na intimní oblast a močové cesty. Pijte čaje, které tyto orgány posilují, udělejte si…
více o tomto dni

Nabídka rychlé a nebankovní půjčky pro každého do 24 hodin

Dobrý den, pane / paní Půjčte si peníze přímo bez hodnocení (půjčka je nyní levněj�...

Nabídka rychlé a nebankovní půjčky pro každého do 24 hodin

Dobrý den, pane / paní Půjčte si peníze přímo bez hodnocení (půjčka je nyní levněj�...

prací prostředky e shop

já jsem si oblíbila netoxické čističe Method nebo tierra verde. Obojí kupuji na eshopu Al...
Zobrazit všechna témata

Nezapomenutelná žádost o ruku aneb Kde vyslovit „Vezmeš si mě?“

Chcete, aby vaše žádost o ruku měla jistý punc originality a došly vám nápady? Pak pro vás máme hned několik tipů, díky nimž pozdvihnete tak důležitý okamžik života na vyšší úroveň. Svůj způsob si v našem výčtu...

Na sázení letniček se vrhněte ideálně v květnu. Jaké druhy vybrat?

Teplé jarní počasí je jako stvořené k sázení letniček. Pokud si tedy chcete zkrášlit svou zahradu nebo i balkon pestrobarevnými kvítky nejrůznějších jednoletých rostlin, s polovinou května se pomalu začněte chy...

Sociální sítě u dětí: Kdy je povolit a jaká přináší rizika?

Sociální sítě jsou v 21. století tématem číslo jedna. Od jejich vzniku si na ně lidé velmi rychle zvykli, a tak jsou dnes nedílnou součástí mnoha životů. Kde je ale ona zdravá uživatelská míra a existuje nějaká...

Dovolená na jaře? Proč ne! Volno má blahodárný vliv na naše tělo a čistí mozek

Letní dovolená je takový evergreen. Rádi někam vyrazíme a plánujeme si ji často prakticky už zkraje roku. Je vlastně tradice, že vždy v létě někam odjedeme a odpočíváme. Ale co si udělat dovolenou třeba právě t...

Věříte v paranormální jevy? Psychologická fakta možná vaše přesvědčení vyvrátí

Proč i v 21. století věří stále tolik lidí na paranormální jevy? Psychologové mají na toto téma jasné vysvětlení, které vás možná ve výsledku překvapí. Nehledejte za ním však nic „duchařského“ ani abnormálního,...

Zlomeniny pánve

Pletenec pánevní je označení pro anatomickou strukturu prstencovitého tvaru, která leží na bázi páteře. Kost pánevní je párová a srůstá ve stydké oblasti. Kost je plochá a vznikla srůstem kostí kyčelní, sedací ...

Krémová polévka s krůtím masem a divokou rýží – vhodné pro diabetiky

Ve velkém hrnci (na středním plamenu) rozehřejte olej. Přidejte pokrájené houby (žampiony), celer, mrkev a šalotku. Vše promíchejte a restujte asi 5 minut. Dále vsypte do hrnce hladkou mouku, sůl, pepř a opékej...

Kvasinková infekce u psa: Jak ji rozpoznat a léčit?

Kvasinková infekce u psa bývá poměrně častým problémem. Když se včas a adekvátně neléčí, může se rozšířit a způsobovat nejedny nepříjemné kožní potíže. Ty zpravidla zasahují uši pejska, tlapky, kožní záhyby neb...

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…

Pocit vysvobození

Dneska bych si tu dovolila pár řádek o pocitu vysvobození. Každej si pod tim představí něco jinýho, ale já pod tim vidim jediný - vyjdeme ze svazujících myšlenkovejch okovů, který maj podobu strachu, předsudků, zloby, smutku a bůhví čeho ještě. Tyhle okovy si ostatně nasazuje téměř každej člověk zcela dobrovolně a pak mu dá sakra práci s tim něco udělat - respektive se jich zbavit.