minerální voda

Proč byste měli zařadit minerální vody do svého pitného režimu?

Vodu k životu potřebujeme. Je to nejvhodnější tekutina pro naše tělo. Ačkoli se často doporučuje čistá voda z kohoutku, může to být málo. Samotná voda zkrátka nestačí a tělo potřebuje také minerály. Nejjednodušší je zařadit proto do pitného režimu minerální vody. I tady ale platí "všeho s mírou".

Každý člověk by měl denně vypít zhruba 2 litry tekutiny, nejlépe čisté vody z kohoutku. Tak zní asi nejčastější poučka ohledně dodržování pitného režimu. Voda je základ, ale někdy je dobré tělu dopřát i tu, která je obohacená o minerály. Kvůli minerálním vodám však nemusíte jezdit do lázní ani k minerálním pramenům, stačí zajít do obchodu.

Ale pozor, ne všechny balené vody jsou minerálkami. V lahvích najdeme kromě přírodních minerálních vod také vody pramenité, kojenecké a pitné. Přírodní minerální voda je ta, která je získaná ze schváleného a kontrolovaného podzemního zdroje a má určitý významnější obsah minerálů (více než 1 gram na litr), což se odráží v její specifické chuti.

Tělo potřebuje vodu i minerály

Jak už bylo řečeno, obyčejná čistá voda je pro tělo prospěšná. Pomáhá orgánům správně fungovat, její nedostatek může vést k napětí a únavě. Dehydrovaný organismus má také slabší obranyschopnost proti rýmě, nachlazení nebo chřipce, protože jeho vysušená sliznice neumí pochytit veškeré škodliviny a ty tak mají cestu do těla otevřenou.

Jakmile ale tělu chybí i minerály, může to mít horší následky. Jejich nedostatečný přísun může vyústit až v infarkt, cukrovku, mrtvici či nemoci srdce. Pokud chceme přínosné vlastnosti vody podpořit, měli bychom s ní přijímat i minerály. Lidské tělo je totiž potřebuje ke svému správnému fungování. Přirozenými a nejvhodnějšími zdroji minerálů jsou minerální vody. Minerály jsou v nich rozpuštěny ve formě iontů, které lidské tělo dokáže dobře zpracovat a minerální látky tak z vody přijme lépe než z potravin.

A jaké zdraví prospěšné látky v minerálních vodách najdeme? Třeba hořčík, který pomáhá snižovat míru únavy a vyčerpání, nebo vápník, důležitý pro kosti a zuby, pro správné fungování srdce a snížení hladiny cholesterolu. Dále na příklad draslík, který potřebujeme pro normální činnost svalů a přenos nervových vzruchů, nebo jód, který zvyšuje odolnost proti zátěži a podporuje kvalitu kůže, vlasů, nehtů a zubů. Všechny jsou zkrátka pro naše tělo nezbytné a v obyčejné kohoutkové vodě příliš obsažené nejsou. Proto je vhodné pít kromě čisté vody i tu minerální.

Jsou minerální vody opravdu zdravé?

Vody s obsahem minerálů jsou zdraví prospěšné, tělu dodávají potřebné látky, které mu často chybí. Příznivě ovlivňují vnímání a pozornost člověka, mohou také působit preventivně proti některým nemocem, významný je na příklad jejich podíl na prevenci infarktu. Minerální vody také pomáhají vyplavovat toxiny z těla a příznivě proto působí na pružnost pokožky a udržování tělesné váhy.

S rostoucí mineralizací vody se však mohou více projevovat i škodlivé účinky minerálních vod. Minerály mohou na příklad zanášet cévy a podílet se na zvyšování krevního tlaku. To je však extrémní příklad, nicméně dlouhodobá konzumace silně mineralizovaných vod není vhodná a může tělu spíš uškodit, než pomoci.

Pro běžnou konzumaci se proto doporučují slabě mineralizované minerální vody (s obsahem minerálních látek do 500 gramů na litr). Vody s vyšším obsahem minerálů jsou vhodné pouze k doplnění a zpestření pitného režimu, a to na příklad při zvýšené fyzické zátěži nebo v horkém létě.

Léčivé minerální vody

Kromě klasických minerálních vod existují ještě léčivé minerální vody z přírodních léčivých zdrojů. Využívají se k prevenci a léčbě různých onemocnění. Mezi takové vody u nás patří třeba známá Vicentka nebo Rudolfův pramen a další.

Takové minerální vody se užívají skutečně jako lék, tedy po konzultaci s lékařem, který doporučí tu pravou pro náš zdravotní stav, a po omezenou dobu.

Jakou minerálku vybrat?

V České republice se v obchodech nejčastěji setkáme s minerálními vodami Mattoni, Magnesia, Dobrá voda, Hanácká kyselka, Korunní, Ondrášovka nebo Poděbradka. Zatímco v Magnesii najdeme vyšší obsah hořčíku, v Poděbradce a Hanácké kyselce je hodně sodíku, významné množství vápníku je zejména v Hanácké kyselce, Ondrášovce a Poděbradce. Pokud do svého pitného režimu minerální vody zařadíme, je důležité všímat si složení.

Správnou minerální vodu pro naše tělo bychom měli vybírat podle našich aktivit, stravy a zdravotního stavu. Dobré je také střídat různé druhy minerálních vod. Pokud nemáme možnost pít čerstvou minerální vodu přímo z pramene a nakupujeme je v obchodě, musíme dbát na správné skladování. Láhve musíme ukládat v chladu a chránit je před slunečním světlem. Pozor také na datum spotřeby, po jehož uplynutí se může snižovat kvalita vody.


Stáhnout v PDF
Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.