power jóga

Power jóga – cvičení pro začátečníky i pokročilé, při kterém posílíte svaly celého těla

Power jóga je cvičení, které si v posledních letech získává čím dál větší oblibu. Neustále vznikají nová sportovní centra a studia, kde se tento druh cvičení nabízí. A není se čemu divit – nejen, že si při power józe vyčistíte hlavu tak, jako při klasické józe, ale navíc i posílíte svaly a protáhnete celé tělo.

Power jóga - cvičení, které vás dostane do formy

Ačkoliv power jóga vypadá jako klidnější nenáročné cvičení, nemusíte mít obavy, že by vám power jóga nedala dostatečně zabrat. Právě naopak – po lekci, a obzvláště pak druhý den, ucítíte i svaly, o kterých jste doposud neměli ani tušení. Power jóga je cvičení vhodné opravdu pro každého. Je skvělá pro profesionální sportovce, kteří ji mají jako doplnění svých tréninků, ale existuje i power jóga pro začátečníky. Do těla si tímto cvičením můžete dát zkrátka bez ohledu na to, zda je vám 16 nebo 60 let, zda jste sportovec či ne, i bez ohledu na vaši kondici. V řadě fitness center a jóga studií se konají speciální lekce power jógy pro začátečníky, kde je věnován větší prostor vysvětlování jednotlivých cviků.

Jak power jóga vznikla a čím se liší od klasické jógy?

Až do devadesátých let bývala jóga cvičením jen pro užší okruh lidí. Pomalejší cvičení založené na meditaci a vnímání svého těla i mysli v mnohdy krkolomných pozicích nebylo pro každého, a tak několik amerických instruktorů vymyslelo způsob, jak jógu přiblížit široké veřejnosti. Řešením byla power jóga, cvičení více dynamické, avšak se cviky, které zvládne provádět každý i bez zkušeností s jiným typem jógy a jednotlivými pozicemi.

Na rozdíl od tradiční jógy, kde se v jednotlivých pozicích zůstává poměrně dlouho, je power jóga založena na dynamičtějším střídání poloh a cviků, čímž dojde i k mírnému zvýšení tepové frekvence. Power jóga klade důraz na sílu a ohebnost, a jelikož se cvičí v rychlejším tempu než tradiční jóga, je vhodná i při hubnutí. Nemusíte mít navíc obavy, že byste některé cviky nezvládali – power jóga je na rodzíl od tradiční jógy díky svým jednoduchým, avšak dynamicky střídaným pohybům, vhodná pro každého. Ze začátku vám některé cviky půjdou možná hůře, ale s každou další lekcí uvidíte pokroky, nohy propnete lépe, dosáhnete dále, záda prohnete více a budete se cítit lépe.

Jak vypadá lekce power jógy?

Power jóga pro začátečníky i pro pokročilé se ve fitness centrech i jóga studiích cvičí ve skupině jako sálová lekce. Lekce trvá většinou 60 minut, ale jsou i případy kde se cvičí o půl hodiny déle. Power jóga nemá žádná předepsaná pravidla, vždy záleží na instruktorovi a jeho osobním stylu. Zpravidla se však postupuje od jedné partie k další, a to vždy s důrazem na dýchání. Nejčastěji se začíná od menších svalových skupin po ty největší, od pozic ve stoje po pozice na zemi. Během hodiny power jógy také stoupá tempo – začíná se pomalými nepatrnými pohyby, následuje dynamičtější posilování a na závěr lekce je opět pár minut věnováno zklidnění dechu a protažení. Někteří instruktoři power jógy zařazují na závěr lekce i krátkou meditaci.

Power jóga pro začátečníky

Power jóga pro začátečníky se trochu liší. Na začátku je věnován určitý čas vysvětlení správné techniky dýchání, během lekce je pak kladen důraz na správné provedení cviků, které instruktor kontroluje, prochází sálem a napravuje veškeré chyby.

Power jóga se samozřejmě dá cvičit i doma v soukromí, nebo například v parku či na dovolené na pláži. Na internetu najdete stovky nejrůznějších instruktážních videí. Zkušenější si pak snadno sestaví a zapamatují své vlastní kombinace cviků.

Na co je power jóga dobrá?

Power jóga je cvičení, které zlepšuje ohebnost, udrží vás v dobré kondici a zlepšuje koordinaci. Kromě toho má velmi dobrý vliv na záda a páteř. Je tedy vhodná zejména pro lidi, kteří mají problémy s bolestí zad, hodně času tráví shrbení u počítače a nebo záda přetěžují jiným druhem pohybu či nošením těžkých tašek.

Velká výhoda je také v tom, že power jóga neposiluje pouze viditelné svaly, ale také takzvaný hluboký stabilizační systém, střed těla, který je důležitý například pro správné držení těla.

Power jóga pro začátečníky – co je potřeba na první lekci?

Ať už navštívíte lekci power jóga pro začátečníky, pokročilé, nebo lekci bez rozdělování pokročilosti, nemusíte mít obavy, že byste potřebovali nějaké speciální pomůcky. Power jóga se cvičí bez bot a je na vás, zda je vám to příjemnější naboso, nebo v čistých ponožkách. Oblečení zvolte pohodlné, aby vás nikde nic neomezovalo v pohybu. Nemusí být ani přímo sportovní z funkčního materiálu, dobře poslouží i obyčejné bavlněné legíny a pohodlné tričko.

Při lekci budete potřebovat podložku, protože se spousta cviků dělá na zemi. Ve většině fitness center a studií jsou podložky k dispozici, ale raději si to ověřte předem. Není totiž výjimkou, že si na power jógu nosí lidé i své vlastní podložky. V případě, že byste potřebovali podložku neboli jógamatku zakoupit, seženete ji v každém sportovním obchodě i větším hypermarketu. Nejde o nijak velkou investici, nejlevnější pořídíte už za cca sto korun. Značkové však stojí i několikanásobně víc. Co budete ale dále rozhodně potřebovat je ručník, a to nejen na sprchu po lekci, ale i na cvičení, kdy se při řadě pohybů používá jako pomůcka.

Power jóga je cvičení, kde se používají i další cvičební pomůcky, jako například overbally či malé míčky, gumy nebo molitanové destičky, ale ty si s sebou nosit nemusíte. Pokud je budete potřebovat, budou k dispozici ve cvičebním sále. Nezapomeňte si s sebou přibalit láhev s pitím, ideálním nápojem je čistá neperlivá voda, případně iontový nápoj.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 648x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >