pole dance

Pole dance - sexy tanec, který vás uchvátí

Pole dance (tanec na tyči) je moderní taneční disciplína. Spojuje dohromady prvky baletu, valčíku či salsy s prvky moderní gymnastiky a akrobacie. Tanečnice tancují na vertikální tyči. V dnešní době si pole dance získal velkou spoustu příznivců i díky fitness podobě, která nabízí zpevnění a vytvarování celého těla. Při pravidelných trénincích dochází ke zpevnění břišních svalů a horní poloviny těla. Existuje několik druhů pole dance, které se liší podle obtížnosti i používaných technik.

Jak pole dance vznikl?

Na počátku byl tzv. Chinese-pole. Ten vznikl na půdě čínského cirkusu kolem roku 1920, kdy akrobaté předváděli na tyči, která podpírala celé šapitó, své taneční a akrobatické kousky. Z toho se pak vyvinul sport, kde mají tanečníci dvě tyče a různě šplhají, přeskakují, drží pózy. Právě z tohoto sportu vychází dnešní podoba pole dance.

V 80 letech minulého století se v Kanadě a USA tyče z cirkusů přesunuly do striptýzových barů. Nicméně v roce 1990 se začalo využívat tyče jako kondičního cvičení a vznikla dnešní podoba pole dance. Od té doby se pole dance stal nejen oblíbenou fitness aktivitou pro spoustu lidí, ale také soutěžním sportem. Mezinárodní Pole Sport Federation se v současné době snaží dostat pole sport na Olympijské hry v roce 2016. Nejvyšší česká soutěž je Mistrovství ČR v pole dance. V červnu 2015 se konal již 4. ročník této soutěže.

Druhy pole dance

  • Pole dance fitness - zaměřuje se především na posílení svalstva potřebného k pole dance a je vhodné pro ty, kteří se rychleji chtějí dostat k náročnějším prvkům na tyči. Využívají ho především ženy, které se chtějí dostat rychleji k akrobatickým prvkům. Ale i zde se setkáme s různými spiny a otočkami. Jedná se o vyhledávanou fitness aktivitu.
  • Pole dance light - odlehčená forma klasického pole dance, kterou navštěvují především ženy vyššího věku či ženy s nadváhou. Je zaměřený spíše na taneční prvky a kreace, které nevyžadují tolik síly v rukách.
  • Pole dance sport – provozuje se na vysoké úrovni a řadí se sem náročnější akrobatické kombinace. Tito tanečníci se účastní různých mistrovství, šampionátů a soutěží. Náročnější sestavu vymýšlí choreograf.
  • Duo pole routine - vhodná pro pokročilé tanečnice a zaměřuje se na akrobacii a tance ve dvou.

Co můžeme od pole dance očekávat?

Pole dance je poměrně fyzicky náročná aktivita. Tato činnost nabízí posilování celého těla díky velkému množství různorodých cviků, včetně zvedání váhy vlastního těla. Během jedné lekce spálíte 300 až 500 kalorií, což představuje podobný výdej energie jako hodina strávená například na spinningu. Proto lze pole dance směle zařadit i mezi fitness aktivity, které vám umožní zhubnout a vytvarovat postavu.

Tanec na tyči se skládá z mnoha statických i dynamických pozic a smyslných kroků. Účelem je v neposlední řadě i probuzení ženskosti. Nejedná se o vulgární tanec, ale o elegantně svůdné taneční prvky a choreografie. Pole dance je uvolněný, přátelský a smyslný, je zde místo pro každou individualitu.

Výsledek je vidět především na břichu, stehnech a pažích stejně jako na psychice, neboť svůdným tancem se příjemně uvolníte a zrelaxujete.

Proč si vybrat pole dance?

  • smyslná varianta tance
  • zlepšení tělesné kondice, hubnutí a formování postavy (zejména fitness pole dance)
  • vytvarování svalů, zejména břicha, stehen a paží
  • zlepšení pružnosti svalů
  • probuzení ženskosti a smyslnosti
  • zvýšení sebevědomí, relaxace, zábava

Pro koho je pole dance určen?

  • pole dance je určen pro každého bez ohledu na věk
  • nezáleží na typu postavy
  • pole dance může provozovat každý zdravý člověk, ale je vhodné vždy cvičit s přihlédnutím k věku, fyzické kondici a momentálnímu zdravotnímu stavu
  • pole dance není vhodný pro těhotné a pro jedince s alergií na kovy
  • pole dance mohou cvičit i děti a mladiství (malé děti za přítomnosti rodičů, větší děti pouze s písemným souhlasem zákonných zástupců)
  • dospělí cvičí vždy na vlastní nebezpečí

Mohou pole dance provozovat i muži?

Ano, mohou! Muži navštěvují lekce zvané “unisex”, kde se cvičí dohromady se ženami. Jedná se o fyzicky náročné cvičení přizpůsobené mužům, tzv. Pole fitness. Tato aktivita je zaměřena na posilování a akrobacii na tyči.

Oblečení a pomůcky pro pole dance

Ze začátku stačí krátké legíny či šortky a tílko. Čím jsou lekce pokročilejší, tím méně oblečení je potřeba. Na pokročilejších hodinách je potřeba se držet tyče holým tělem či latexem, který neklouže. Proto bývá nejčastějším oděvem sportovní podprsenka a sportovní kalhotky (s nohavičkami).  Zde platí jednoduché pravidlo: „Čím méně oblečení, tím lépe“. Nenosí se boty ani ponožky, můžete zvolit například piškoty či jít bosky.

Mezi další pomůcky patří například gripy, což jsou přípravky proti klouzání rukou po tyči a proti pocení. Běžnými tělovými mléky a krémy na ruce se nedoporučuje natírat alespoň den před návštěvou lekce, aby ruce a tělo na tyči neklouzalo. Lze počítat i s tím, že se občas nevyhnete otlakům, modřinám a puchýřům.


Stáhnout v PDF

Přečteno: 177x

Rozbalit všechny příspěvky
Nový komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Diskuse je zatím prázdná.

Domácí cvičení

Výpočet tepové frekvence vám usnadní…

Tepová frekvence udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu.…
další témata >

Běhání

Běhání a jogging – trend, který vede…

Běh se stal opravdovým fenoménem dnešní doby. Běžecké boty obouvají i…
další témata >